Conferentie 'Pitstop PMZ'
Toespraak | 28-11-2007 | Numansdorp | Secretaris-Generaal Wim Kuijken
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het doet me deugd om hier vandaag mede namens minister Eurlings te
mogen spreken over Project Mainportcorridor Zuid. Het is namelijk een
project dat Nederland ontzettend veel kansen biedt. Daarom is PMZ ook
één van de projecten uit het programma Randstad Urgent. Eind oktober
hielden we de startconferentie voor Randstad Urgent, en nu op de kop
af een maand later, zetten we in het kader van PMZ alweer verdere
stappen. De pas zit er dus stevig in en dat is een goede zaak.
Want we hopen veel te bereiken met Project Mainportcorridor Zuid. De
doelen op het gebied van bereikbaarheid en leefomgeving staan ons
helder op het netvlies. Wat betreft bereikbaarheid gaat het om:
- het verbeteren van de doorstroming op de hoofdwegen van de
A4-corridor tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen;
- de aanleg van de A4-Zuid tussen het Beneluxplein en Klaaswaal;
- en het verbeteren en garanderen van de bereikbaarheid tussen de
mainports, zodat er een economische impuls wordt gegeven aan de
mainports én zeker ook aan het tussengelegen gebied, dat eigenlijk
dichterbij de mainports komt te liggen.
Op het gebied van de leefomgeving gaat het in de eerste plaats om het
behouden en het verbeteren van de leefbaarheid: de exploitatie van het
wegennet moet aan eisen voldoen op het gebied van geluid,
verontreiniging en veiligheid. Dat pakken we aan met een nieuwe
benadering volgens een zogenaamde `milieugebruiksruimte'. Op de tweede
plaats gaat het ook om gebiedsontwikkeling, een mooi evenwicht tussen
bedrijvigheid, werken, drukte en rust en landschap met groen en blauw,
zodat het leef-, woon- en verblijfsklimaat in de corridor ook een
impuls krijgt en verrommeling wordt tegengegaan.
Dat zijn de doelen voor de Mainportcorridor Zuid, maar ook van de
áánpak verwachten wij veel. En dan heb ik het natuurlijk over de
mogelijkheden voor publiek private samenwerking, de reden dat we zeer
vroegtijdige de markt hebben betrokken bij de plannen.
Op deze Pitsstopconferentie gaat het dan ook om twee dingen. De
private marktverkenning voor het PMZ is klaar én de publieke
marktverkenning is klaar. En het is goed te contstateren we op basis
van die laatste marktverkenning, de hoofdlijnen van de politieke
ambities en de wil tot samenwerking gaan vastleggen in de
intentieverklaring.
Vandaag is geen dag waarop we al beslissingen nemen, of een
definitieve richting voor PMZ kiezen, maar toch wil ik even ingaan op
de resultaten van de private marktverkenning. Sowieso is het duidelijk
dat er veel belangstelling is, en ik waardeer de grote inspanningen
die de consortia hebben geleverd ten zeerste. Het is een goede zaak
dat de marktpartijen bereid zijn de nek uit te steken door hun visie
in alle openheid op tafel te leggen. Verder vind ik het hoopgevend dat
de markt goede mogelijkheden ziet om de ambitie van de overheid op het
gebied van bereikbaarheid te realiseren met een gezonde business case.
Jullie maken de afweging dat de overheid daarvoor wel de ruimte moet
bieden, en die afweging zal minister Eurlings met het kabinet vóór de
zomer van 2008 maken. Ook het parlement zal daarbij zeker een rol
spelen.
De markt geeft in haar verkenning ook aan dat voor hen de aanleg en de
exploitatie van de ontbrekende schakel A4-Zuid alleen, niet genoeg is
om de doorstroming en rendabele bedrijvigheid te garanderen. De hele
A4 en ook de hoofdwegen in de corridor moeten erbij betrokken worden,
vanwege verkeersmanagement: de sturing van het verkeer over de twee
noord-zuid verbindingen, verdiencapaciteit en dergelijke. Het is
nuttig dit alles te weten, en we zullen de rapportages nauwgezet
bestuderen, want het raakt natuurlijk nogal het een en ander.
Dan de publieke marktverkenning. Daarin is gekeken welke
gemeenschappelijke ambities de overheden hebben voor de lange termijn
voor de corridor. Dan hebben we het over ontwikkelingen op ruimtelijk,
economisch en landschappelijk gebied in deze corridor. Deze zijn
allemaal verbonden met bereikbaarheid. Er zijn voor kansrijke
gebiedsontwikkelingen zogenaamde Kanskaarten ontwikkeld, hier te zien
op de Pitsstop. Voor enkele gebieden Bergen op Zoom, Steenbergen en
Hoeksche Waard zijn - zoals we gehoord hebben - perspectieven
uitgewerkt. Hierin zijn de kansen die regionale gebiedsPPS-en kunnen
bieden, verder bekeken.
Dames en heren,
de marktverkenningen zijn klaar, nu is het tijd om door te pakken en
te concretiseren, maar wel zorgvuldig. In 2008 valt het zogenaamd
go/no-go besluit over doorgaan met de voorbereiding van de echte
marktuitvraag. De resultaten die vandaag de revue zijn gepasseerd,
zullen daarvoor geanalyseerd worden. En op het moment dat het besluit
valt om door te gaan, volgen wat Verkeer en Waterstaat betreft ook de
hardere afspraken in een convenant.
Dames en heren,
Het te nemen besluit over het vervolg van PMZ heeft vele politieke
implicaties. Scherpe en degelijke voorbereiding is daarom
noodzakelijk. Toch is het het voornemen van minister Eurlings om
tijdens zijn ambtsperiode een contract te tekenen voor een private of
publiekprivate exploitatie van de A4-corridor. Dat moet
maatschappelijk verantwoord gebeuren, met oog voor de weggebruiker en
omwonende van de toekomst. Maar ook met oog voor wet- en regelgeving
en bestaande organisaties en beleidsvoornemens. We zullen de zaak in
hoog tempo en voortvarend moeten pakken, en creatief en flexibel in de
schoenen moeten staan. De zaken zullen wellicht anders moeten worden
aangepakt dan vroeger. Verkeer en Waterstaat is daartoe bereid, en ik
vraag mede namens minister Eurlings: u hopelijk ook?
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Randstad Urgent
Ministerie van Verkeer en Waterstaat