Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl
2513AA22XA

Uw brief 2070804020 Ons kenmerk AV/PB/2007/36285 Datum 28 november 2007 Onderwerp Kwaliteit van de uitvoering van pensioenregelingen
door pensioenverzekeraars

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Hamer (PvdA) over de kwaliteit van de uitvoering van pensioenregelingen door pensioenverzekeraars.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(J.P.H. Donner)

Ons kenmerk AV/PB/2007/36285

Nr. 2070804020


1.
Bent u bekend met de problemen bij de uitvoering van pensioenregelingen door Nationale- Nederlanden en andere pensioenverzekeraars zoals beschreven in de brief van FNV Bondgenoten aan De Nederlandsche Bank "waaronder het ontbreken van klantgegevens als sofinummers, adressen, polisnummers en het niet versturen van een pensioenbrief"?1 Kunt u deze klachten bevestigen? Hoe beoordeelt u deze klachten?

Ja, ik ben bekend met de berichtgeving in de media en de brief van FNV Bondgenoten aan De Nederlandsche Bank (DNB) over problemen bij de overdracht van pensioenregelingen van Nationale-Nederlanden naar MN Services. Ik kan deze specifieke klachten echter niet bevestigen. DNB mag niet ingaan op de toezichtactiviteiten bij individuele verzekeraars. Daarom heb ik informatie ingewonnen bij de betreffende verzekeraar. Uit de ontvangen informatie leid ik af dat het gaat om portefeuilleoverdracht van Nationale-Nederlanden naar MN Services. Bij die overdracht is geconstateerd dat beide organisaties op verschillende manieren hun administratie voeren. Echter, de verschillen zijn in een vroegtijdig stadium geïnventariseerd. Tevens zijn er pogingen ondernomen om problemen als gevolg ervan te beheersen. Dat heeft er echter niet toe geleid dat alle problemen zijn weggenomen. Bij het Klachteninstituut Verzekeringen (vanaf 31 maart 2007 het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) is navraag gepleegd om na te gaan of de problematiek breder speelt. Klachten over het niet op orde zijn van de administratie van pensioenverzekeraars worden echter niet afzonderlijk geregistreerd. In jaarverslagen van het Klachteninstituut is daarover bijgevolg niet specifiek gerapporteerd. Daarom is het niet mogelijk om een schatting te maken van het aantal daadwerkelijk ingediende klachten over inadequate administratie bij pensioenverzekeraars. Het is niet aan mij om de klachten te beoordelen. De toezichthouder ziet toe op de beheerste bedrijfsvoering (DNB) en het verstrekken van informatie (AFM).


2.
Is er aan de hand van eerdere signalen over onder meer administratieve mankementen en het niet jaarlijks versturen van een pensioenbrief aan deelnemers concrete actie richting de genoemde verzekeraar genomen door DNB en/of Autoriteit Financiële Markten (AFM)? Zo ja, wat was de aard van deze maatregelen? Zo neen, wat is er dan met deze signalen gedaan?

Zoals hierboven gemeld mag DNB niet ingaan op (haar activiteiten bij) individuele situaties. Signalen over mankementen in de administraties van individuele verzekeraars zijn DNB bekend en hebben de aandacht bij het toezicht op individuele verzekeraars. Zo waren deze signalen aanleiding voor DNB om eerder dit jaar een inventariserend onderzoek te houden


1 http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/actueel/administratievechaos/29oktober20007


---

Ons kenmerk AV/PB/2007/36285

onder pensioenverzekeraars naar de mate waarin de administratie bij hen op orde is. DNB zal de uitkomsten van dit onderzoek meenemen in haar toezicht. De AFM zal op grond van de Pensioenwet toezicht uitoefenen op onder meer de registratie van deelnemersjaren en informatieproducten die met de Pensioenwet verplicht zijn gesteld, zoals de startbrief, overzichten van actieven en inactieven en pensioenoverzichten. Voor de meeste zaken is dat pas vanaf 1 januari 2008 het geval.


3.
Deelt u de opvatting dat het van groot belang is dat zowel de administratie van, als de voorlichting over pensioenen aan deelnemers van hoge kwaliteit zijn voor zowel het vertrouwen in het stelsel als het vermogen van deelnemers bewuste keuzes te maken over hun pensioen? Bent u in dit kader bereid op basis van deze en andere klachten onderzoek te doen naar kwaliteit van de uitvoering door verzekeraars van pensioenregelingen?

Ik deel uw opvatting. Dat is ook de reden geweest om in de Pensioenwet bepalingen over het verstrekken van informatie aan (gewezen) deelnemers aan te scherpen. Cruciaal voor de informatieverstrekking is uiteraard dat de individuele gegevens van de deelnemers actueel zijn. De juiste en volledige informatie moet tijdig naar het correcte adres worden verzonden. AFM zal gaan toezien op de uitvoering van de zojuist bedoelde informatieverplichtingen. Zoals gemeld ziet DNB toe op de mate waarin en wijze waarop pensioenuitvoerders een beheerste en integere bedrijfsvoering voeren en waarborgen. Daarbij wordt expliciet toegezien op de administratie van pensioenverzekeraars, zoals blijkt uit het inventariserend onderzoek.


4.
Wie is bij overdracht van een pensioenregeling verantwoordelijk voor het opnieuw op orde brengen van de administratie en bekostiging hiervan indien deze voor de overdracht niet aan de wettelijk gestelde normen voldoet?

Het betreft hier een pensioenfonds dat van uitvoeringsbedrijf wisselt. Het pensioenfonds is verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke normen. Het pensioenfonds kan over deze zaken afspraken maken met een uitvoeringsbedrijf. Er is niet wettelijk bepaald welk uitvoeringsbedrijf bij situaties zoals hier bedoeld verantwoordelijk is voor het op orde brengen van de administratie en de kosten daarvan draagt. Het is aan betrokken partijen zelf om hierover afspraken te maken.


5.
Acht u de in de brief genoemde opzegtermijn van 5 jaar voor uitbesteding van uitvoering van pensioenregelingen een redelijke termijn? Waar moet deze opzegtermijn volgens u op zijn gebaseerd? Acht u het wenselijk deze opzegtermijn eventueel wettelijk vast te leggen?


---

Ons kenmerk AV/PB/2007/36285

Zoals zojuist aangegeven, is het pensioenfonds zelf verantwoordelijk voor de inhoud van het contract, inclusief de opzegtermijn. Het pensioenfonds zal hierbij voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Ik acht het nodig, noch wenselijk om de opzegtermijn wettelijk te regelen. Voor de in de brief van FNV Bondgenoten genoemde opzegtermijn van 5 jaar, geldt als mogelijke reden dat de verzekeraar in dat geval de uitvoeringskosten voor het betreffende contract over 5 jaar kan uitsmeren en daarmee de initiële uitvoeringskosten bij de start van het contract kan beperken. Dergelijke opzegtermijnen komen ook voor reguliere verzekeringscontracten. Keerzijde daarvan is dan inderdaad dat bedrijven binnen die periode van 5 jaar het contract in principe niet kunnen opzeggen.


---