Brussel, 28 november 2007
Concentraties: Commissie begint grondig onderzoek naar TomToms geplande
overname van TeleAtlas
De Europese Commissie is in het kader van de EU-concentratieverordening een
diepgaand onderzoek begonnen naar de plannen van het Nederlandse TomTom om
landgenoot TeleAtlas over te nemen. TomTom produceert draagbare
navigatieapparatuur (PND's), terwijl TeleAtlas een van de twee producenten
is van digitale wegenkaarten voor navigatiesystemen, een cruciale input voor
PND-producenten. Een eerste marktonderzoek van de Commissie gaf aan dat de
geplande concentratie ernstige vragen oproept wegens de verticale effecten
ervan op de mededinging. Een besluit om een diepgaand onderzoek te beginnen
loopt niet vooruit op de uiteindelijke uitkomst van het onderzoek. De
Commissie heeft nu tot 17 april 2008 de tijd om een definitief besluit te
nemen over de vraag of de geplande transactie de daadwerkelijke mededinging
binnen de Europese Economische Ruimte (EER) (of een wezenlijk deel daarvan)
significant zal belemmeren.
TomTom ontwikkelt navigatiesoftware en produceert PND's; de
onderneming is de marktleider in de EER. TeleAtlas is - naast het
Amerikaanse Navteq - een van de twee producenten van digitale
wegenkaarten voor navigatiesystemen die heel Europa en Noord-Amerika
dekken.
Na een voorlopig onderzoek had de Commissie ernstige vragen bij de
transactie. Omdat er op de markt voor digitale wegenkaarten een
duopolie bestaat en TomTom een sterke positie op de markt voor PND's
heeft, zou TomToms overname van TeleAtlas de daadwerkelijke
mededinging binnen de EER significant kunnen belemmeren.
Digitale wegenkaarten voor navigatiesystemen zijn een onmisbare input
voor producenten van PND's. De geplande overname doet wegens de
verticale effecten ervan mededingingsbezwaren rijzen: TomTom is immers
een van de twee digitale kaartenmakers die momenteel wegenkaarten voor
heel Europa aanbieden. Bij haar diepgaande onderzoek zal de Commissie
onder meer nagaan of de transactie digitale wegenkaarten voor andere
PND-producenten duurder of minder toegankelijk zal maken, wat ten
koste zou gaan van de consumenten.
Meer informatie over de zaak is te vinden op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m97.html#m_48
54
European Union