ChristenUnie
Inbreng bij initiatief voorstel over vaderverlof
Inbreng bij initiatief voorstel over vaderverlof
woensdag 21 november 2007 14:53
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling
kennis genomen van het onderliggend wetsvoorstel. Zij waarderen de
inspanning van de indieners om een betere combinatie van arbeid,- en
zorgtaken te realiseren, ook voor vaders. Wel hebben deze leden nog
enkele vragen bij het wetsvoorstel.
Inleiding
Het wetsvoorstel regelt een wettelijk vastgelegd verlof voor vaders na
de geboorte van het kind. De leden van de ChristenUnie fractie vragen
de indieners of de huidige mogelijkheden voor het opnemen van verlof
rondom de geboorte als een belemmering worden ervaren door ouders. Ook
constateren deze leden dat al veel vaders vakantiedagen opnemen na de
geboorte. Waarom zou dit volgens de indieners niet toereikend zijn, zo
vragen zij?
Er bestaan verschillende visies op de vraag waar de
verantwoordelijkheid moet liggen voor de vaststelling van
verlofarrangementen. Zo worden hierover op CAO-niveau ook (nadere)
afspraken gemaakt. De leden van de ChristenUnie-fractie vragen de
indieners waar volgens hen ten principale de verantwoordelijkheid ligt
voor de vaststelling en vormgeving van verlofregelingen. En bestaan er
momenteel CAO's waarin afspraken zijn gemaakt over de opname van
vaderverlof, zo vragen deze leden.
De indieners kiezen er voor de vader twee weken verlof te bieden
rondom de geboorte van het kind. Waar is de keuze voor twee weken op
gebaseerd, zo vragen de leden van de fractie van de ChristenUnie.
Het wetsvoorstel regelt ook vaderverlof voor vaders die niet op
hetzelfde adres wonen als de moeder. De leden van de ChristenUnie
fractie vragen de indieners of er niet een directe relatie dient te
bestaan tussen de zorg voor het kind en de opname van het verlof? Zo
ja, hoe kan volgens de indieners vastgesteld worden of hier sprake van
is, wanneer de ouders niet samenleven?
Financiën en economie
In het wetsvoorstel wordt tijdens het vaderverlof het loon
doorbetaald. De leden van de ChirstenUnie-fractie vragen de indieners
waarom hiervoor is gekozen. Zien de indieners andere mogelijkheden om
het vaderverlof te financieren, zo vragen deze leden. En kunnen de
indieners aangeven wat het budgettair beslag is voor werkgevers en/of
het Rijk wanneer het verlof a) geheel vanuit de Ziektewet wordt
betaald, b) voor de helft uit de Ziektewet wordt betaald, c) 70% van
het premieloon bedraagt, betaald door de werkgever?
De indieners verwachten dat het vaderverlof tot gevolg heeft dat er
minder een beroep gedaan wordt op calamiteitenverlof. Kunnen de
indieners aangeven hoeveel vaders nu tot vier weken na de geboorte van
het kind gebruik maken van calamiteitenverlof, zo vragen de leden van
de ChirstenUnie-fractie. Voorts vragen deze leden of tijdens het
vaderverlof ook nog calamiteitenverlof kan worden opgenomen, waardoor
het recht op vaderverlof wordt opgeschort?
Zien de indieners het gevaar van risico-selectie door werkgevers bij
de aanname van personeel, wanneer blijkt dat een potentiële werknemer
een aanstaande vader is, zo vragen de leden van de
ChristenUnie-fractie.
De leden van de fractie van de ChristenUnie constateren dat er sprake
is van ambtshalve herbeoordeling op grond van het oude
schattingsbesluit. In het oude schattingsbesluit werd rekening
gehouden met algemeen gebruikelijke bekwaamheden (verstaan/spreken van
Nederlands en eenvoudig computergebruik) waar in het nieuwe
schattingsbesluit niet meer naar gekeken wordt (dit wordt
verondersteld aanwezig te zijn). Om te kunnen beoordelen of iemand
over algemeen gebruikelijke bekwaamheden beschikt, moet je de persoon
in kwestie zien. Hoe meent de minister dat vastgesteld kan worden of
iemand over algemeen gebruikelijke bekwaamheden, wanneer deze persoon
niet gezien wordt, zo vragen de leden van de fractie van de
ChristenUnie?
Voorts vragen de leden van de ChristenUnie fractie of mensen die
onlangs een medische herkeuring hebben gehad alsnog kunnen vragen om
een nieuwe medische keuring? Hoeveel mensen zullen naar verwachting
gebruik maken van een nieuwe medische keuring, zo vragen deze leden?
En wat gebeurt er wanneer op grond van de medische keuring het
ao-percentage omlaag gaat? Per wanneer wordt een evt. lagere uitkering
dan van kracht? Graag een reactie.
Indien mensen nog niet herkeurd zijn in het kader van de
herbeoordelingsoperatie, welke medische gegevens worden dan gebruikt,
zo vragen de leden van de ChristenUnie fractie. Ontstaat er volgens de
minister een verschil tussen mensen die al wel herkeurd zijn en
waarvan dus recente medische en arbeidskundige gegevens bekend zijn en
mensen die nog niet herkeurd zijn, vragen deze leden?
Waarom is er voor gekozen om de uitkering van mensen, die ook gebruik
maken van de kopjesregeling en de toeslagenwet, niet op te hogen met
5%, maar dit af te trekken van het kopje of de toeslag, zo vragen de
leden van de ChristenUnie fractie?
Wat is het budgettaire beslag wanneer deze mensen er feitelijk wel 5%
bij krijgen, zo vragen deze leden?
In het voorstel wordt niets gesteld over de periodieke herkeuring, die
ook mensen uit de leeftijdsgroep 45 - 50 jaar zouden krijgen. Blijft
de periodieke herkeuring wel in stand, zo vragen de leden van de
ChristenUnie fractie? En zo ja, over welke termijn spreken we dan?
Eigen-risicodragers worden gecompenseerd door het UWV. Het UWV zal hen
jaarlijks ambtshalve een bedrag ineens verstrekken. Is dit bedrag
gelijk aan de werkelijke kosten? Indien niet, hoe wordt het verschil
verrekend. En hoeveel administratieve lasten brengt dit mee voor
eigenrisicodragers, zo vragen de leden van de fractie van de
ChristenUnie? Gaat het hier ook om een eenmalige compensatie,
aangezien verzekeraars vanaf nu rekening kunnen houden met de hogere
uitkeringen en daarom de premies kunnen aanpassen?