"Onderwijspersoneel voelt zich bestolen door boterzachte maatregelen"
Onderwijs Actieplan van Plasterk lijkt luchtkasteel
28 november 2008
Utrecht - De Algemene Onderwijsbond is pessimistisch over de uitvoering en financiering van de voorstellen van minister Plasterk om de onderwijssector te versterken. Negentig procent van de benodigde 1,15 miljard komt uit de onderwijsbegroting zelf en uit potjes die al voor onderwijs bestemd waren. "Dit is geen adequate reactie op de voorstellen van Rinnooy Kan, feitelijk wordt de positie van leraren verslechterd", aldus voorzitter Walter Dresscher.
De AOb wordt overstelpt door reacties van leden die zich bedonderd voelen. Maatregelen die de werkdruk moeten verlagen ontbreken. Sterker nog, de BAPO-regeling - een regeling waardoor oudere docenten taakverlichting krijgen- wordt grotendeels om zeep geholpen. Er zijn geen garanties voor hogere salarisschalen, wel wordt gesproken over taakverzwaring zoals een veertigurige werkweek en minder vakantie.
Volgens Dresscher heeft de minister het centrale punt van het rapport LeerKracht! van Rinnooy Kan gemist, namelijk verbetering van de positie van het onderwijspersoneel in combinatie met kwaliteitsverbetering van het onderwijs.
De zogenaamde verbeteringen voor leraren zijn bovendien werknemeronvriendelijk: pas als BAPO-regelingen grotendeels worden afgeschaft en modernisering van de loonsystematiek is doorgeslikt, gloort er salarisverbetering. Deze voorwaardelijkheid stuit op onbegrip bij leden van de AOb. Het aanpakken van de werkdruk, een van de grootste knelpunten, blijft onderbelicht.
Dit actieplan is een 'slikken of stikken model'. Het ademt de sfeer van opleggen uit waardoor open en reëel overleg over arbeidsvoorwaarden niet meer mogelijk is.
Het hoofdbestuur van de AOb stelt donderdag 29 november een oordeel vast over het actieplan van Plasterk en legt dat op 14 december voor aan een ingelaste Algemene Vergadering. De verwachting is dat de toon kritisch zal zijn. Acties zijn niet uitgesloten. De AOb vindt dat de plannen van Plasterk niet of nauwelijks bijdragen aan versterking van de positie van leraren. Die positieversterking is urgent, zo blijkt vandaag opnieuw uit een rapport van ROA Universiteit Maastricht: onderwijs is een van de crisissectoren op de arbeidsmarkt in Nederland.
----------
AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl
Algemene Onderwijsbond