De nieuwe Å koda Fabia Combi: zeer ruim en met fraai design
(11/28/2007)
Na de succesvolle introductie van de tweede generatie Å koda Fabia
volgt nu de Fabia Combi. Deze is flink gegroeid ten opzichte van zijn
voorganger en dat is goed te zien aan de bagageruimte. De inhoud
daarvan bedraagt maximaal 1.460 liter, liefst 235 liter meer dan in de
eerste generatie Combi. De meerprijs voor de Fabia Combi is maximaal
795 euro, maar kan voor sommige uitvoeringen dankzij een gunstig
brandstoflabel een stuk lager uitvallen. Medio december worden de
prijzen per model bekendgemaakt.
De nieuwe Å koda Fabia Combi is zoân 25 centimeter langer dan de
hatchback. Vergeleken met de vorige Combi is de lengte vrijwel gelijk
gebleven (het scheelt een luttele 7 millimeter), maar het is vooral de
hoogte die voor het onderscheid zorgt. De Fabia Combi is nu 1.498
millimeter hoog; een toename van 46 millimeter. Dat verschil is niet
alleen merkbaar aan de hoofdruimte, maar ook aan het volume van de
bagageruimte. Achter de achterbank past nu 54 liter meer, namelijk 480
liter. Met neergeklapte bank is de nieuwe Å koda Fabia Combi goed voor
maar liefst 1.460 liter, wat 235 liter meer is dan in de eerste
generatie. Daarmee positioneert het nieuwe model zich stevig als
serieus te nemen ruimtewonder.
Doordachte bagageruimte
De Å koda ontwerpers hebben ook veel aandacht besteed aan de
praktische bruikbaarheid van die forse bagageruimte. Zo is de rolhoes
afgeleid van het exemplaar uit de Octavia Combi. Door er even met de
elleboog tegenaan te tikken, rolt deze automatisch op in de houder. De
zittingen en leuningen achterin zijn met weinig inspanning
neerklapbaar en terug op hun plek te plaatsen. Verder opent de
achterklep ver naar boven, zodat ook langere Nederlanders er hun hoofd
niet tegenaan stoten. Aan de binnenzijde van de klep zit een handige
en ergonomisch doordachte greep die de pols ontziet bij het sluiten.
Op de optielijst staan tal van handige items voor in de bagageruimte,
zoals een bevestigingssysteem en een waterdichte vloermat.
Elegante vormgeving
De nieuwe Fabia Combi heeft een zeer elegant uiterlijk. De extra
lengte ten opzichte van de hatchback is harmonieus in het ontwerp
geïntegreerd. De voorzijde is gelijk aan die van de hatchback. Dit
betekent dat ook op de Combi de visueel wegvallende voorruitstijlen
aanwezig zijn â een karakteristiek designkenmerk van de nieuwste
generatie Å kodaâs. De Fabia Combi is standaard voorzien van zwarte
dakrailing.
Veilig onderweg
De nieuwe Fabia Combi komt als Classic, Ambiente, Sport en Elegance op
de markt. Elke uitvoering is voorzien van airbags en zij-airbags voor
de bestuurder en voorpassagier. De Sport en Elegance beschikken ook
over hoofdairbags. Isofix-bevestigingspunten voor twee kinderstoeltjes
op de achterbank zijn eveneens over de gehele linie standaard.
Interessante opties zijn het TMP bandenspanningscontrolesysteem en de
mistlampen met âcorner functionâ.
Zes motoren, twee transmissies
De motoren en transmissies zijn bekend uit de Fabia hatchback. Het
benzine-aanbod begint met de 1.2 van 51 kW (69 pk) en loopt via de 1.4
van 63 kW (86 pk) tot de 1.6 van 77 kW (105 pk). Deze laatste is er
ook in combinatie met zestraps Tiptronic. Voor de dieselrijders zijn
er een 1.4 TDI 59 kW (80 pk) en een 1.9 TDI van 77 kW (105 pk). Voor
beide motoren is tegen een geringe meerprijs een roetfilter leverbaar.
Comfortabel en veilig weggedrag
De Fabia Combi deelt de wielophanging met die van de hatchback. Dit
betekent dat aan de voorzijde de beproefde McPherson-constructie met
driehoekig subframe is te vinden en achter een semi-onafhankelijke
ophanging met torsie-as. Deze laatste neemt weinig ruimte in en
daardoor is de bagageruimtevloer mooi breed en vlak. ABS, MSR en dual
rate rembekrachtiging zijn standaard. De Sport en Elegance beschikken
ook over ASR. De 1.6 met Tiptronic wordt standaard geleverd met
ESP/EDS.
In februari in Nederland
De nieuwe Fabia Combi komt in januari in een beperkt aantal landen op
de markt. Nederland is halverwege februari 2008 aan de beurt.
AutoRai