SGP
27 - 11 - 07 | SGP wil dat kabinet regeerakkoord over
kilometerheffing uitvoert
Het regeerakkoord over de invoering van een kilometerheffing moet
worden uitgevoerd. Dat betekent dat er nu snel 'onomkeerbare stappen'
moeten worden gezet om te komen tot een landelijke heffing, die
gedifferentieerd kan worden naar tijd en plaats en wellicht
milieukenmerken. Zetten we die stap niet, dan verloopt het
momentum/draagvlak.
Voor de SGP is de kilometerheffing overigens geen doel op zich. Het
doel is om het verkeer vlotter te laten doorstromen. Er zal naast de
heffing daarom eveneens ruimte moeten zijn om, waar nodig, nieuwe
wegen aan te leggen en bestaande wegen uit te bouwen. Bestrijding van
de files is dus een kwestie van en-en.
---
----------
Spoeddebat kilometerheffing
27 november 2007
Van der Staaij
Reislied
âWe zijn er bÃjna, maar nog niet helemààl.â Voorzitter. Dit
eindeloze reislied is inmiddels meer dan van toepassing op het dossier
kilometerheffing. Het is eigenlijk nog erger dan filerijden. Dan ga je
in ieder geval nog steeds een stapje vooruit.
Voorzitter. Vrijwel iedereen is het er al langer mee eens, dat
prijsbeleid een essentieel instrument is in de strijd tegen files.
Mijn fractie is hiervan al vele jaren een groot voorstander: een
landelijke kilometerheffing, gedifferentieerd naar plaats en tijd, en
zo mogelijk naar milieukenmerken. Ik zeg hier uitdrukkelijk bij, dat
het één van de essentiële instrumenten is; op een aantal plaatsen
moet er eenvoudigweg ook asfalt bij. Het is wat betreft de SGP-fractie
en-en, niet of-of. Prijsbeleid helpt, maar bouwen blijft noodzakelijk.
Voorzitter. Er lijkt, zo is de inschatting, thans een voorzichtig
draagvlak te bestaan voor de kilometerheffing, mede dankzij het
platform Nouwen. We weten echter hoe broos een dergelijk draagvlak kan
zijn. Het is dus zaak het momentum te benutten en niet te laten
verlopen. Er moeten daarom op kortere termijn onomkeerbare stappen
worden gezet, zoals ook geformuleerd in het coalitieakkoord.
Juist daarom vond mijn fractie het zo teleurstellend om in de media te
lezen dat opnieuw uitstel dreigt. Het is alleen niet duidelijk over
welk uitstel het gaat. Uitstel van de landelijke kilometerheffing?
Uitstel van de beoogde âbetekenisvolle en onomkeerbare stapâ, zoals
genoemd in het coalitieakkoord? Wellicht kan de minister daarover
allereerst helderheid verschaffen. Blijft de betreffende passage uit
het coalitieakkoord recht overeind of wordt daaraan geknaagd?
Voorzitter. Binnen enkele dagen presenteert de minister een
kabinetsvisie op beprijzing. Ik hoop van harte dat het een
betekenisvolle visie zal zijn. Mijn fractie moet niet werkelijk denken
aan allerlei halfzachte tussenvarianten, zoals een heffing voor alleen
vrachtwagens of een heffing alleen in enkele congestiegebieden. Aan al
dergelijke tussenstappen kleven flinke nadelen. We moeten gaan voor
een landelijke kilometerheffing, waarbij tegelijkertijd in enkele
forse stappen de aanschafbelasting wordt afgebouwd. Mijn fractie heeft
liever een adequate landelijke invoering op desnoods langere termijn,
dan allerlei tussenvarianten op de kortere termijn, met alle nadelen
van dien.
Voorzitter. Het is bekend dat er op het ministerie flink gezweet wordt
op dit dossier. Begrijpelijk, het is technisch complex, maar ook
politiek zeer gevoelig. Geen politicus wil bekend staan als
auto-pester. Maar wat is nu precies de hoofdproblematiek voor de
minister? Gaat dit dossier zo traag vanwege allerlei technische
randvoorwaarden, die moeilijk te ondervangen zijn?
Of zoeken we in dit dossier het onmogelijke? Ik bedoel: is het nog
echt reëel om werkelijk serieus aan filebestrijding te doen zónder
het autorijden duurder te maken? Wil de minister hier eens op
reageren? Als de kilometerheffing pas werkelijk effectief is bij een
lastenverzwaring voor de automobilist, is dat aanvaardbaar voor de
minister? Of is voor de minister het systeem slechts acceptabel zonder
lastenverzwaring? Hier liggen m.i. de werkelijk cruciale vragen.