Ingezonden persbericht



Utrecht, 7 november 2007

Marketing3: marketing in een virtuele wereld

Wat zijn de voors en tegens van de virtuele wereld die een steeds grotere rol speelt in de hedendaagse maatschappij en onze cultuur? Ondanks de tegens: de digitale wereld heeft de toekomst. Je kunt er niet omheen. Voor het bedrijfsleven heeft dat ook grote gevolgen: de overgang van print en tv-spots naar online marketing en de consument die steeds meer aan het roer komt te staan, blijken struikelblokken voor de marketingbranche.

Congres
Op woensdag 28 november 2007 is Media Plaza te Utrecht het ontmoetingsplatform voor marketing Nederland. In deze innovatieve omgeving zal (internationale) kennis over actuele marketingthema's vertaald kunnen worden naar Nederlandse bedrijven. Het Marketing3 congres biedt toepasbare praktijkcases en laat experts aan het woord.

De wereld verandert door technologie
Een van de sprekers op dit event is Charles Leadbeater, oud-adviseur van Tony Blair en auteur van We-Think. In dit boek beschrijft hij de door technologie veranderde wereld en de invloed hiervan op de manier waarop wij onze levens inrichten en samenwerken. Leadbeater ziet een wereld waarin 'we think' de nieuwe organisatiestructuur is. Deze zelforganisatie, waarin Pro-ams (professional amateurs) het werk doen, is mede mogelijk gemaakt door internet. Wat betekent dat voor het huidige marketingsysteem en is men hier wel op voorbereid? Hoever zijn Nederlandse marketeers met web 3.0?

Tegengeluid in VPRO's Tegenlicht
Marketing3 is het decor van het debat tussen Charles Leadbeater en Andrew Keen, een bekend criticus van de Pro-Am Revolution en daarmee hét tegengeluid van Leadbeater. De VPRO zal deze dag filmen voor het programma Tegenlicht, voor de serie met het thema 'Waarheid 2008'. Eén van de gebieden waarop Tegenlicht nieuwe concepten over waarheid willen onderzoeken is het web. 'In dit tijdperk van web 2.0 en social networks kun je de vraag stellen of de waarheid niet fluide wordt en wie dan het laatste woord heeft over de meest complexe kwesties', aldus de redactie van het programma.

De wereld van nu met een blik naar de toekomst
Niet alleen met het internet gaat het hard, ook andere technologische innovaties winnen terrein. De ontwikkelingen op dit gebied lijken te leiden tot een science fiction achtige wereld met robots en een mix van de virtuele en werkelijke wereld. Op Marketing3 is te zien hoe ver die ontwikkelingen al zijn: geavanceerde 3D-presentaties, touch screens, I-phones en holoboxes.


---



Ingezonden persbericht