Branchevereniging op de bres voor 0900-nummers
NVI werkt aan keurmerk landelijke aanbieders betaalde informatiediensten
WOERDEN, 20071127 -- Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische zaken blijft bedrijven en organisaties terecht aansporen haast te maken met de verbetering van de service bij 0900-nummers. De Nederlandse Vereniging van Informatiedienstenaanbieders (NVI) wil graag een stap verder gaan en ontwikkelt samen met marktpartijen een systeem voor certificering en normstelling.
Frank Heemskerk stelt 0900-nummergebruikers vanaf medio 2008 wettelijk verplicht zich aan te sluiten bij een geschillencommissie die algemene voorwaarden hanteert. Hij roept marktpartijen op om uitwerking te geven aan deze voorwaarden. Overigens spreekt de branchevereniging zelf liever van 090X nummers, gezien de aparte status van 0906 en 0909 voor respectievelijk erotische en amusement nummers. De NVI werkt als non-profit belangenorganisatie samen met de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) actief aan verbeteringen in de branche, waaronder het opstellen van algemene voorwaarden. De maatregelen van het ministerie van EZ zijn een goed begin, maar de NVI wil zelfs nog transparanter optreden dan nu beoogd.
De NVI maakt zich sterk voor duidelijkheid en optimale informatie rondom 090X-nummers. De communicatie van deze servicediensten laat nog wel eens te wensen over. De branchevereniging werkt collectieve afspraken (algemene leveringsvoorwaarden) uit, waarbij aanbieders van 090X-informatiediensten zich aan moeten sluiten bij de Stichting Geschillen Commissie. Hiermee worden consumenten en bedrijven beschermd tegen malafide aanbieders
Keurmerk
De NVI gaat daarnaast nog een stap verder en pleit voor invoering van een speciaal keurmerk voor landelijke aanbieders van informatiediensten. Hierin staan duidelijke afspraken over maximale kosten en wachttijden. Bovendien adviseert de NVI aangesloten bedrijven over oplossingen bij te lange wachttijden, zoals elektronische respons mogelijkheden.
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken naar wachttijden bij betaalde 0900-informatienummers laat zien dat er sprake is van maatschappelijke irritatie rondom telefonische informatiediensten. 58% van de consumenten ergert zich wel eens bij het zoeken van contact met een telefonische informatiedienst en 40% ergert zich zelfs regelmatig. De kosten, doorverbonden worden en de wachttijden zijn de belangrijkste irritatiefactoren.
Komend voorjaar verandert de wetgeving voor nummergebruikers. De NVI komt dan met een heldere campagne en een informatieve nieuwe website om alle bedrijven te informeren die onder andere actief zijn met 090X-servicenummers.
Over NVI
Branchevereniging Nederlandse Vereniging van Informatiedienstenaanbieders is in 1983 opgericht om de belangen van informatiedienstenaanbieders te behartigen. In het ledenbestand zitten onder andere ANWB, KPN, Rabobank en Casema.
Ingezonden persbericht