Ingezonden persbericht
Persbericht
Noodzaak tot versterken van de regionale samenwerking in Metropoolregio Amsterdam
SADC successtory
Op een congres afgelopen vrijdag ter ere van het twintigjarig bestaan van Schiphol Area Development Company (SADC) werd het belang van regionale samenwerking en de verbondenheid van regio en luchthaven onderstreept door wethouders Maarten van Poelgeest (Amsterdam) en Arthur van Dijk (Haarlemmermeer) en CEO Schiphol Group Gerlach Cerfontaine. SADC speelt in de regio al twintig jaar een verbindende rol en kan die positie in de toekomst als regionaal ontwikkelingsbedrijf verder versterken.
In het levendige debat onder leiding van hoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft Friso de Zeeuw leken Van Poelgeest en Cerfontaine aanvankelijk tegenover elkaar te staan. Van Poelgeest legde de nadruk op selectiviteit en een luchthaven die vooral ten dienste staat van een sterke stedelijke economie. De economische groei zit niet zozeer in de logistiek als wel in de dienstverlening. Cerfontaine herinnerde zijn aandeelhouder de gemeente Amsterdam aan het feit dat de luchthaven al twee jaar geleden een selectiviteitsstrategie heeft vastgesteld gericht op de ontwikkeling tot Global City-Region. Ook wees hij erop dat de maakbaarheid van de economie minder groot is dan wel wordt gesuggereerd en dat de luchtvracht die op Schiphol wordt ingevlogen geen bulkvracht is maar grotendeels bestaat uit hoogwaardige halfproducten, die juist zijn bestemd voor de stedelijke economie.
Metropolitane strategie
Uiteindelijk vonden beiden elkaar in de visie dat de toekomst van Schiphol niet ligt in de doorvoerfunctie maar in innovatieve, duurzame logistiek en het verbinden van de Metropoolregio Amsterdam met de rest van de wereld, ten gunste van de diensteneconomie. Begin 2008 zal Schiphol komen met een duurzame ontwikkelingsstrategie, kondigde Cerfontaine aan. Wat betreft beperking van de CO2-uitstoot zijn al de nodige stappen gezet, aldus Cerfontaine. Van Dijk ziet in een duurzame strategie kansen voor een onderscheidende kwaliteit van Schiphol ten aanzien van concurrerende luchthavens. Als onderdeel van Topstad Amsterdam, de verbetering van de internationale concurrentiepositie van de regio, speelt de luchthaven een grote rol, aldus de drie panelleden.
Voor de nieuwe metropolitane strategie die onlangs met de regio-gemeenten is afgesproken hebben jullie elkaar meer dan ooit nodig, hield De Zeeuw de panelleden voor. Bijvoorbeeld in het doortrekken van de Noordzuidlijn naar Schiphol, maar ook in het verder accommoderen van internationale, luchthavengebonden bedrijvigheid in de regio. In SADC heeft die samenwerking deels al vorm gekregen. Het ligt dan ook voor de hand dat bij het opschalen en intensiveren van de samenwerking SADC een cruciale rol gaat spelen. SADC fungeert al als richtinggevend en sturend element tégen de paddestoel-planologie van dichtslibbende luchthavenregio s elders in de wereld. Om het tegen elkaar opbieden te voorkomen ziet Van Poelgeest het liefst dat SADC als regionaal grond- en ontwikkelingsbedrijf gaat opereren. SADC is hét vehikel om met elkaar te delen in de lusten en de lasten.
Successtory
Friso de Zeeuw noemde SADC dan ook een successtory gezien de resultaten die zij heeft geboekt ondanks 20 jaar spanningsvelden rondom de luchthaven . De Zeeuw betreurde het dat er nog steeds geen leidend groeiperspectief is ontwikkeld voor Schiphol. Ondanks het gebrek aan samenhang op regionaal niveau heeft SADC de afgelopen twintig jaar echter goed gefungeerd als verbindend en op uitvoering gericht element.
Overige sprekers op het congres waren oud-minister van Verkeer en Waterstaat Roelf de Boer, die inging op de duurzame concurrentiekracht van Mainport Schiphol en het belang van een wereldwijs beleid in een globaliserende economie, waarin alles draait om connectivity , en adjunct- directeur van DRO Zef Hemel. Deze laatste pleitte voor de noodzaak van metro-logistiek : duurzame logistiek als onderdeel van de metropolitane strategie voor de Noordvleugel oftewel de Metropoolregio Amsterdam. Met het congres lijkt weer een nieuwe stap gezet in de regionale samenwerking. Over het belang van metropoolvorming, selectiviteit en duurzaamheid waren de partners Amsterdam, Haarlemmermeer en Schiphol het met elkaar eens op dit zeer geslaagde evenement ter ere van 20 jaar SADC.
Over SADC
SADC is als privaat bedrijf in een publiek jasje in 1987 opgericht door haar aandeelhouders Amsterdam en Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en de Luchthaven Schiphol. SADC richt zich op het ontwikkelen en beheren van kwalitatief hoogwaardige bedrijventerreinen voor luchthavengebonden ondernemingen. Clustering, selectiviteit en een hoogwaardig parkmanagement staan daarbij centraal. Ook verzorgt SADC voor de samenwerkende partners in Amsterdam Airport Area (AAA) de internationale promotie en marketing van de Schipholregio.
Noot voor de redactie (