Boomkratconstructie geeft bomen in de J.F. van Hengelstraat beter en langer
leven
27 november 2007
Onder de parkeervakken aan de zuidzijde van de J.F. van Hengelstraat
wordt een optimale en duurzame groeiplaats voor bomen gecreëerd. Dit
doen we door middel van een boomkratconstructie (permavoid), die onder
de bestrating wordt aangebracht. Deze techniek is reeds ook toegepast
op IJburg. Zeeburg is het eerste stadsdeel in Amsterdam die van deze
nieuwe techniek gebruik maakt.
Ondergronds probleem
Bomen in de stad hebben weinig ruimte om te groeien. Vaak ligt het
probleem ondergronds. Bomen in de straat hebben het extra zwaar, omdat
de grond onder de bestrating sterk verdicht is met zand. Dit zand
bevat weinig voedingsstoffen. Hierdoor krijgen de boomwortels geen
kans om te groeien. De conditie van de boom gaat achteruit en de
boomwortels drukken de bestrating op, om toch aan zuurstof en water te
komen.
De aanleg van boomkratten in de J.F. van Hengelstraat
De aanleg van boomkratten in de J.F. van Hengelstraat
Optimale situatie
Door de boomkratten wordt een natuurlijke en optimale situatie voor
bomen gecreëerd. De kratconstructie wordt aangebracht op bomenzand.
Dit is een speciaal mengsel met essentiële voedingsstoffen voor bomen.
Tussen de kratten bevindt zich een luchtlaag en humus, die de wortels
voeden. Op de kratten wordt een waterdoorlatend doek aangebracht. Dit
zorgt ervoor dat er water en zuurstof in de ondergrond kunnen dringen.
Het doek wordt bedekt met een zandlaag, waarna er wordt bestraat.
Dwarsdoorsnede boomkrat (bron: Wieringen Prins Hoveniers)
Dwarsdoorsnede boomkrat (bron: Wieringen Prins Hoveniers)
Ideaal voor parkeervakken
De boomkratten zijn uitermate geschikt voor parkeervakken, omdat er
bij verkeersbelasting wrijving ontstaat. Hierdoor verzakt de
verharding en wordt er druk uitgeoefend op het bomenzand, met de
nodige schade als gevolg. De kratconstructie lost deze problemen op,
omdat de verkeersdruk door de kratten gelijkmatig wordt verdeeld.
Duurzame oplossing
'Ik ben enthousiast over deze kratconstructie want het heeft op lange
termijn veel voordelen. Zo blijven wortelopdruk en verzakkingen uit,
waardoor we minder hoeven te herstraten. Bovendien wordt de levensduur
van de bomen met circa 300 procent verlengd. Momenteel heeft een
straatboom een gemiddelde levensduur van 20 jaar. Bomen in een
boomkratconstructie kunnen minimaal 60 jaar of ouder worden', aldus
stadsdeelwethouder Groen, Dennis Straat.
Stadsdeel Zeeburg