Profielsites spelen belangrijke rol tijdens sollicitatiegesprek
Eén op vijf werkgevers zoekt online informatie over kandidaten in sollicitatieprocedure
Amsterdam, 27 november 2007 - Viadeo, een van de grootste sociale netwerken voor zakelijk gebruik ter wereld, heeft onderzoek gedaan naar de invloed die persoonlijke informatie op het internet heeft op sollicitatieprocedures. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vijf werkgevers online zoekt naar gegevens over sollicitanten. 59 procent zegt dat de gevonden informatie doorslaggevend is om iemand wel of niet uit te nodigen voor een eerste gesprek. Zo wijst een kwart van de hr-verantwoordelijken kandidaten af na het vinden van bepaalde informatie op het internet. Slechts in dertien procent van de gevallen valt een online onderzoek door de toekomstige werkgever gunstig uit. Daarnaast blijkt dat veel mensen zich niet bewust zijn van de negatieve invloed die online persoonlijke informatie op hun carrière kan hebben.
Internettoepassingen zoals blogs of sociale netwerken geven allemaal een ander beeld van de persoon achter een cv. Vandaar het groeiend succes van Hyves, Facebook en MySpace, en van websites als YouTube. Deze sites maken het online vinden van informatie steeds makkelijker. Deze informatie blijkt lang niet altijd een positief beeld te geven en verkleint in veel gevallen zelfs de kans op de arbeidsmarkt. Zo kwam een werkgever erachter dat een kandidaat gezocht werd door de politie, andere bedrijven ontdekten drankmisbruik en andere onethische zaken.
Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen online is en persoonlijke ervaringen wil delen. Uit het onderzoek van Viadeo blijkt dat 31 procent van alle leeftijdsgroepen persoonlijke informatie online plaatst en dat dit niet alleen is voorbehouden aan jongeren tussen de achttien en 24 jaar. Dertien procent van de respondenten heeft foto's van feestjes online staan, in de leeftijdscategorie achttien tot 24 is dit zelfs 54 procent. Maar wat nog opvallender is, is dat in deze leeftijdscategorie 53 procent zegt dat anderen zonder toestemming foto's van hen online publiceren. Slechts negen procent van de respondenten gebruikt zakelijke profielsites om zichzelf zakelijk te promoten.
"De cijfers zouden iedereen die slordig met zijn of haar online imago omgaat, wakker moeten schudden", zegt Eric Didier, COO van Viadeo. "Mensen staan er niet bij stil dat er online informatie over hen beschikbaar is, die niet bevorderlijk is voor hun carrière. Ook hebben ze niet door dat deze informatie vaak gecached wordt en dus na verwijdering nog steeds in de zoekmachines staat."
Aan het onderzoek van Viadeo namen 2.447 volwassenen en 597 managers en directeuren deel. Het onderzoek is online uitgevoerd.
###
Over Viadeo
Viadeo is een van de grootste zakelijke sociale netwerken ter wereld en heeft ruim drie miljoen leden (1,8 miljoen in Europa en 1,2 miljoen in China via Tianji:
Ingezonden persbericht