Persbericht
Afdeling Communicatie
nummer: 283
datum: 27 november 2007
Twee jaar lang was het tarief bevroren
Vanaf 1 januari 2008 wordt de Nederlandse identiteitskaart fors duurder
Het tarief van de Nederlandse identiteitskaart wordt aangepast. Nadat de leges twee jaar lang niet zijn verhoogd, heeft de Rijksoverheid besloten de stijging van de kosten vanaf volgend jaar weer door te rekenen aan de burger. Gemeente Amersfoort brengt per 1 januari 2008
E 40,70 in rekening voor de identiteitskaart in plaats van E 31,25.
De afgelopen jaren zijn de productiekosten voor de identiteitskaart flink gestegen. Dat komt vooral doordat in 2006 de elektronische reisdocumenten werden ingevoerd. Om te voldoen aan de eisen van de Europese Unie, is in het document een chip aangebracht. Het doel was de reisdocumenten beter te beveiligen tegen vervalsing en frauduleus gebruik. Aangezien de overheid de documenten kostendekkend wil produceren, is besloten de productiekosten vanaf 1 januari 2008 weer volledig mee te nemen in de prijs.
Tarief twee jaar bevroren
In 2005 besloot het toenmalige kabinet dat de tarieven van de identiteitskaart twee jaar lang niet mochten stijgen. Zo werd een alternatief geboden voor het dure paspoort. Een paspoort is niet noodzakelijk als men niet buiten Europa reist of als er geen kinderen in het paspoort bijgeschreven hoeven te worden.
Opbouw van het tarief
De leges voor de identiteitskaart bestaan uit een rijksdeel en een gemeentelijk deel. In het rijksdeel zijn kosten opgenomen voor de productie en de infrastructuur die nodig is om het document te verstrekken. Ook de gemeenten maken kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een identiteitskaart. De stijging van de tarieven komt door de stijging van de kosten voor het Rijk en de prijsindexering van de gemeente.
Gratis voor veertienjarigen.
Overigens wordt de identiteitskaart éénmalig gratis verstrekt aan veertienjarigen. Die regel is ingesteld in 2005 en blijft gewoon van kracht.
Meer informatie
Bewoners kunnen de Nederlandse identiteitskaart aanvragen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. De wachttijd is minimaal vijf werkdagen. Een afspraak maken bij Burgerzaken kan via www.amersfoort.nl. Gewoon langskomen kan ook maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur en op donderdagavond van 17.00 tot 20.00 uur.
Informatie: Daphne Boomsma, communicatieadviseur voor de sector Dienstverlening, Informatie en Advies (DIA) van de Gemeente Amersfoort, tel. 033 469 42 27 mail: DG.Boomsma@amersfoort.nl.
---- --
Gemeente Amersfoort