IKEA verbetert de nauwkeurigheid van de supply chain met de "track and trace"-oplossing van Zetes

Systeem voor bewijs van levering verhoogt klanttevredenheid

Evere (Brussel), 11/27/2007

IKEA Distribution Services Limited, de enige distributeur van IKEA Limited

in Groot-Brittannië, heeft een "track and trace"-oplossing geïnstalleerd

waarmee op doeltreffende wijze het toenemende aantal leveringen beheerd kan

worden. Sinds de lancering van de online shoppingsite gaat het met de

bestellingen immers crescendo. Het maatwerk van Zetes zorgde voor een

oplossing die de zichtbaarheid van de voorraad van IKEA vergroot vanaf het

moment dat een product het Centrale Distributiecentrum in Peterborough

verlaat tot het moment dat het thuis bij de klant aankomt.

Zetes maakte gebruik van haar geavanceerde datacapture-oplossing Nucleus

IS om informatie uit te wisselen tussen IKEA's bestaande beheersysteem

voor leveringen aan huis (Axida HDi) en de draadloze mobiele computers

die in de bestelwagens werden gemonteerd. Bij de aanvang van de shift

vraagt de mobiele computer de routegegevens uit het Axida HDi-systeem op

en krijgt de chauffeur een lijst met geplande stops en relevante

informatie. Zodra de chauffeur de betreffende producten heeft geleverd,

wordt de handtekening van de klant geregistreerd en worden de updates

via GPRS doorgestuurd naar het hoofdsysteem.

Momenteel zijn 60 bestelwagens uitgerust met de "track & trace"


-technologie, maar naarmate de e-commerce van IKEA zich uitbreidt,

verwacht men een verdere roll out. IKEA overweegt bovendien om de

technologie ook nog in andere landen waar het actief is, te

implementeren.

De op maat gemaakte datacapture-oplossing van Zetes vervangt een

papieren systeem en zal naar alle verwachting een snelle return on

investment opleveren. IKEA heeft reeds geconstateerd dat het aantal

correcte leveringen aanzienlijk is gestegen.

Don Marshall, Deputy Customer Distribution Manager van IKEA Distribution

Services Limited: "Naast het feit dat we meer producten tijdig op de

juiste plek afleveren, profiteren we ook van een beter zicht op de

gehele supply chain. Onze voorraadgegevens zijn nog nooit zo nauwkeurig

geweest én we besparen aanzienlijk op de kosten doordat er minder

vervangingsvoorraad besteld moet worden.."

Volgens IKEA is ook de klanttevredenheid gestegen omdat niet-geleverde

of beschadigde goederen sneller en efficiënter verwerkt kunnen worden.

De klantenservice van IKEA kan nu binnen enkele minuten na de levering

met de klant contact opnemen om problemen in verband met ontbrekende of

beschadigde goederen op te lossen.

Zetes levert inmiddels de handheld terminals en RF-infrastructuur,

waarmee IKEA de processen voor goederenontvangst, put-away, orderpicking

en verzending in het magazijn beheert.

Alain Wirtz, CEO van Zetes Industries, over het succes van het project:

"In de snelle transactieomgeving van vandaag groeien de online aankopen

explosief. Op hun beurt worden de klanten steeds veeleisender en willen

weten waar, wanneer en hoe hun producten geleverd zullen worden. De

toegang tot realtime informatie is een essentieel onderdeel geworden van

een goede dienstverlening aan de klant. ePod is de sleutel tot een beter

goederenbeheer, het vermindert de operationele kosten en verbetert de

dienstverlening aan de klant."