IKEA verbetert de nauwkeurigheid van de supply chain met de "track and
trace"-oplossing van Zetes
Systeem voor bewijs van levering verhoogt klanttevredenheid
Evere (Brussel), 11/27/2007
IKEA Distribution Services Limited, de enige distributeur van IKEA Limited
in Groot-Brittannië, heeft een "track and trace"-oplossing geïnstalleerd
waarmee op doeltreffende wijze het toenemende aantal leveringen beheerd kan
worden. Sinds de lancering van de online shoppingsite gaat het met de
bestellingen immers crescendo. Het maatwerk van Zetes zorgde voor een
oplossing die de zichtbaarheid van de voorraad van IKEA vergroot vanaf het
moment dat een product het Centrale Distributiecentrum in Peterborough
verlaat tot het moment dat het thuis bij de klant aankomt.
Zetes maakte gebruik van haar geavanceerde datacapture-oplossing Nucleus
IS om informatie uit te wisselen tussen IKEA's bestaande beheersysteem
voor leveringen aan huis (Axida HDi) en de draadloze mobiele computers
die in de bestelwagens werden gemonteerd. Bij de aanvang van de shift
vraagt de mobiele computer de routegegevens uit het Axida HDi-systeem op
en krijgt de chauffeur een lijst met geplande stops en relevante
informatie. Zodra de chauffeur de betreffende producten heeft geleverd,
wordt de handtekening van de klant geregistreerd en worden de updates
via GPRS doorgestuurd naar het hoofdsysteem.
Momenteel zijn 60 bestelwagens uitgerust met de "track & trace"
-technologie, maar naarmate de e-commerce van IKEA zich uitbreidt,
verwacht men een verdere roll out. IKEA overweegt bovendien om de
technologie ook nog in andere landen waar het actief is, te
implementeren.
De op maat gemaakte datacapture-oplossing van Zetes vervangt een
papieren systeem en zal naar alle verwachting een snelle return on
investment opleveren. IKEA heeft reeds geconstateerd dat het aantal
correcte leveringen aanzienlijk is gestegen.
Don Marshall, Deputy Customer Distribution Manager van IKEA Distribution
Services Limited: "Naast het feit dat we meer producten tijdig op de
juiste plek afleveren, profiteren we ook van een beter zicht op de
gehele supply chain. Onze voorraadgegevens zijn nog nooit zo nauwkeurig
geweest én we besparen aanzienlijk op de kosten doordat er minder
vervangingsvoorraad besteld moet worden.."
Volgens IKEA is ook de klanttevredenheid gestegen omdat niet-geleverde
of beschadigde goederen sneller en efficiënter verwerkt kunnen worden.
De klantenservice van IKEA kan nu binnen enkele minuten na de levering
met de klant contact opnemen om problemen in verband met ontbrekende of
beschadigde goederen op te lossen.
Zetes levert inmiddels de handheld terminals en RF-infrastructuur,
waarmee IKEA de processen voor goederenontvangst, put-away, orderpicking
en verzending in het magazijn beheert.
Alain Wirtz, CEO van Zetes Industries, over het succes van het project:
"In de snelle transactieomgeving van vandaag groeien de online aankopen
explosief. Op hun beurt worden de klanten steeds veeleisender en willen
weten waar, wanneer en hoe hun producten geleverd zullen worden. De
toegang tot realtime informatie is een essentieel onderdeel geworden van
een goede dienstverlening aan de klant. ePod is de sleutel tot een beter
goederenbeheer, het vermindert de operationele kosten en verbetert de
dienstverlening aan de klant."