Ingezonden persbericht
Webwinkels kunnen decemberpiek eenvoudig opvangen
Rackspace: grote vraag naar goede hostingproviders en flexibele hostingcontracten
Amsterdam, 27 november 2007 - Consumenten verwachten snelheid en een goede service als ze online producten kopen. Om dit ook in de drukke decembermaand te kunnen bieden, moeten webwinkels de capaciteit van hun servers (tijdelijk) verhogen. Rackspace Managed Hosting pleit daarom voor flexibele hostingcontracten waarbij online webwinkels gedurende de drukke decembermaand tijdelijk extra servers kunnen inzetten. Bedrijven kunnen er zo zonder hoge investeringen toch voor zorgen dat hun site bereikbaar blijft en de juiste snelheid biedt.
Het aantal Nederlanders dat dit jaar cadeaus voor Sinterklaas en kerst online koopt, is hoger dan ooit (bron: TNS NIPO/Twinkle). Zo blijkt dat 20 procent van de mensen die Sinterklaas vieren (61 procent van de Nederlanders), cadeaus via het internet aanschaft. Deze groep verwacht dat ze online 60 procent van het totaalbedrag spenderen. Opvallend is dat de helft van de Sinterklaasaankopen wordt gedaan door consumenten die in het verleden al online cadeaus kochten voor Sinterklaas. De andere helft bestaat uit 'nieuwe' online consumenten. Voor kerst gelden vergelijkbare cijfers. In de Verenigde Staten is de groei nog hoger. Daar is het verkeer naar webwinkels volgens marktonderzoeker Hitwise maar liefst 45 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2006.
Bereikbaarheid en snelheid zijn essentieel als het gaat om online cadeaubestellingen. Consumenten die te maken krijgen met langzame laadtijden of met sites die zelfs tijdelijk uit de lucht zijn, zullen op zoek gaan naar andere aanbieders en niet meer terugkomen op de eerst gekozen website. Dit kost webwinkels omzet. Om dit te voorkomen, biedt Rackspace zijn klanten flexibele managed-hostingcontracten Deze voorzien in de tijdelijke inzet van extra databaseservers met klant- en productgegevens en prijzen, en webservers. Hierdoor kunnen klanten de extra decemberdrukte opvangen zonder dat ze daarvoor zelf hardware moeten aanschaffen. Na de decembermaand wordt het aantal ingezette servers weer teruggebracht tot het gewone niveau.
"Flexibiliteit is een van de belangrijkste factoren van managed hosting", zegt Anthony Carter, Country Manager Benelux bij Rackspace. "December is voor webwinkels de drukste periode in het jaar. Om onze 100 procent netwerk-up time te kunnen garanderen, plaatsen we extra servers bij. Met deze flexibele contractvorm onderscheiden we ons van andere hostingproviders."
###
Over Rackspace Managed Hosting
Rackspace Managed Hosting is gevestigd in de VS en heeft een Europees hoofdkantoor in Londen en een Nederlandse vestiging in Amsterdam Sloterdijk. Rackspace biedt producten en diensten op het vlak van managed hosting. Het bedrijf telt meer dan 13.000 klanten wereldwijd, waarvan ruim 2.500 in Europa. Door zijn focus, service en specialisatie is Rackspace inmiddels het snelst groeiende hostingbedrijf van Europa. Het bedrijf onderscheidt zich met intensieve dienstverlening onder de noemer 'Fanatical SupportTM'. Medewerkers van Rackspace zijn 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar en reageren direct op klantverzoeken. Door hun hoge opleiding en ervaring zijn ze uitstekend in staat om complexe hostingomgevingen te ondersteunen. Naast de inzet van deze specialisten biedt Rackspace telefonische ondersteuning en toegang tot een online kennisbank. Tevens geeft Rackspace een unieke Zero Downtime-garantie. Het bedrijf is in Europa een van de zes Microsoft Gold Certified Partners en de eerste Redhat Premier Hosting Partner in Europa.
Ingezonden persbericht