Brussel, 27 november 2007
Klimaatverandering: EU goed op weg om Kyoto-doel te halen, maar moet zich
blijven inspannen
De EU is goed op weg om haar streefcijfers voor de vermindering van de
uitstoot van broeikasgassen in het kader van het Protocol van Kyoto te
behalen, maar om zeker te zijn van succes moeten snel aanvullende
initiatieven worden genomen. Dit is de conclusie van het jaarverslag van de
Commissie over de realisatie van de Kyoto-doelstellingen. Volgens de laatste
prognoses van de lidstaten zal de uitstoot in de 15 oude EU-lidstaten als
gevolg van reeds genomen maatregelen, de aankoop van emissiekredieten bij
derde landen en bosbouwactiviteiten die koolstof aan de lucht onttrekken, in
2010 7,4% lager zijn dan in het gekozen referentiejaar (in de meeste
gevallen 1990) - dit wil zeggen dat het streefcijfer van een vermindering
van 8% in 2012 dan net niet wordt gehaald. Momenteel worden op EU-niveau en
nationaal niveau besprekingen gevoerd over aanvullend beleid en aanvullende
maatregelen om het doel te halen die, als ze snel en volledig worden
uitgevoerd, zelfs tot een vermindering van 11,4% zouden kunnen leiden.
Milieucommissaris Stavros Dimas verklaarde: "Uit de laatste prognoses
blijkt dat het Kyoto-streefcijfer zal worden gehaald indien de
lidstaten ervoor zorgen dat de aanvullende maatregelen die momenteel
worden besproken worden goedgekeurd en uitgevoerd. Ik dring er daarom
bij de lidstaten op aan dat zij dit snel doen. De Commissie heeft al
een aanzienlijke bijdrage geleverd tot het bereiken van het
Kyoto-streefcijfer door besluiten te nemen over de nationale
toewijzing van emissierechten voor de periode 2008-2012 in het kader
van de EU-regeling voor de handel in emissierechten. Hiermee wordt ook
een solide basis gelegd voor onze meer ambitieuze streefcijfers voor
2020, waarvoor we begin volgend jaar een aantal voorstellen zullen
doen."
Kyoto-verplichtingen
Bij het Protocol van Kyoto hebben de 15 oude lidstaten van de EU zich
ertoe verbonden hun gezamenlijke uitstoot van broeikasgassen in de
periode 2008-2012 met 8% te verlagen ten opzichte van het
referentiejaar. Er is geen collectief streefcijfer voor de uitstoot
van de 25 of 27 lidstaten van de EU. De meeste van de 12 nieuwe
lidstaten van de EU hebben zich er afzonderlijk toe verplicht hun
uitstoot in die periode met 6% of 8% te verlagen ten opzichte van het
referentiejaar. Cyprus en Malta hebben geen streefcijfer.
Uitstoot in het verleden en prognoses tot 2010
Zoals in juni reeds aangekondigd (zie IP/07/835) was de uitstoot van
broeikasgassen in de 15 oude lidstaten van de EU in 2005 - het laatste
jaar waarover volledige gegevens beschikbaar zijn - 2% lager dan in
het referentiejaar, terwijl de economische groei in dezelfde periode
meer dan 35% bedroeg. Voor de 25 lidstaten van de EU was de uitstoot
in 2005 11% lager dan in het referentiejaar.
Uit de laatste prognoses van de lidstaten blijkt dat met het bestaande
beleid, dat reeds wordt uitgevoerd, de uitstoot in de 15 oude
lidstaten in 2010, het middenjaar van de periode 2008-2012, 4% lager
zal zijn dan in het referentiejaar.
Tien van deze 15 lidstaten zijn voornemens kredieten aan te kopen van
emissiebesparende projecten die in derde landen worden uitgevoerd in
het kader van de marktgebaseerde mechanismen van Tokyo, waardoor de
uitstoot nog eens met 2,5% wordt verminderd en de uitstootvermindering
dus 6,5% zou bedragen.
De geplande (her-)bebossingsactiviteiten, waardoor biologische
"putten" worden gecreëerd die koolstofdioxide aan de lucht onttrekken,
zouden nog eens een vermindering van 0,9% opleveren, waardoor de
totale vermindering 7,4% zou bedragen, wat nog 0,6% verwijderd is van
het streefcijfer. Het streefcijfer kan echter gemakkelijk worden
bereikt indien de aanvullende maatregelen, waarover thans discussies
gaande zijn, snel en volledig worden uitgevoerd. In dat geval zou de
totale vermindering van de uitstoot zelfs 11,4% bedragen.
De door de Commissie voorgestelde aanvullende maatregelen om het
Kyoto-streefcijfer te bereiken bestaan onder andere uit het opnemen
van de luchtvaart in de EU-regeling voor de handel in emissierechten
vanaf 2011 en de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen uit
brandstoffen voor vervoermiddelen met 10% tussen 2011 en 2020. Beide
voorstellen worden momenteel in de Raad en het Europees Parlement
besproken in het kader van de medebeslissingsprocedure.
Een aanzienlijke bijdrage om het streefcijfer van de 15 oude
EU-lidstaten (een vermindering van 8%) te bereiken zal worden geleverd
door de besluiten van de Commissie om te snijden in veel nationale
toewijzingsplannen voor de tweede periode van de EU-regeling voor de
handel in emissierechten. In vergelijking met het referentiejaar
zullen deze besluiten de uitstoot van de EU-15 met 3,4% en van de
EU-25 met 2,6% verminderen (de uitstootgegevens van Bulgarije en
Roemenië zijn vanwege hun recente toetreding nog niet onafhankelijk
gecontroleerd). Een deel van deze vermindering kan reeds zijn
meegenomen in de prognoses van sommige lidstaten.
Volgens het verslag over de laatste stand van zaken blijkt dat de 25
EU-lidstaten hun individuele Kyoto-streefcijfers kunnen halen. De
lidstaten die momenteel een achterstand hebben, hebben onlangs
aanvullende maatregelen vastgesteld of zijn bezig die vast te stellen.
Willen deze maatregelen om de uitstoot tijdig te verminderen effectief
zijn, dan moeten ze echter wel snel worden uitgevoerd.
Streefcijfers voor 2020
Afgelopen maart hebben de EU-staatshoofden en regeringsleiders op de
Europese Raad afgesproken de uitstoot in de EU in 2020 met 30% te
verminderen ten opzichte van 1990, mits de andere ontwikkelde landen
soortgelijke inspanningen leveren. De EU-leiders verbonden zich ertoe
dat de uitstoot in de EU in die periode in ieder geval 20% lager zou
zijn en keurden een pakket klimaat- en energiemaatregelen goed dat de
Commissie in januari 2007 heeft gepresenteerd als basis om dit doel te
bereiken.
Volgens de laatste prognoses moet de EU de uitstoot na 2012 nog
sterker beperken om dit doel te bereiken. Daarom moeten de EU en de
lidstaten zo spoedig mogelijk het beleid en de maatregelen vaststellen
waarin het klimaat- en energiepakket voorziet. De Commissie is
voornemens begin 2008 een reeks voorstellen voor belangrijke
maatregelen in te dienen.
Bijlage
Projected emissions in 2010 compared with base year
With existing policies and measures
Use of Kyoto mechanisms (Govt.)
Use of carbon sinks
Additional policies and measures
With all measures, Kyoto mechanisms and carbon sinks
- Base Year (BY) emissions
Kyoto targets
Projections for 2010
Effect in 2010
Effect in 2010
Effect in 2010
Projections for 2010
Gap between projections and target
MtCO2
% of BY
% of BY
% of BY
% of BY
% of BY
% of BY
% of BY
Austria*
78.9
-13.0%
17.2%
-11.4%
-0.9%
-18.2%
-13.4%
-0.4%
Belgium*
146.9
-7.5%
-3.6%
-4.8%
-8.4%
-0.9%
Bulgaria
138.3
-8.0%
-37.0%
-4.6%
-41.7%
-33.7%
Cyprus
6.0
na
101.6%
-13.7%
87.9%
na
Czech Republic
196.3
-8.0%
-25.8%
-3.1%
-28.8%
-20.8%
Denmark*
69.3
-21.0%
-9.7%
-6.1%
-3.3%
-19.0%
2.0%
Estonia
43.5
-8.0%
-56.6%
-3.3%
-59.9%
-51.9%
Finland*
71.1
0.0%
19.6%
-3.4%
-0.8%
-17.4%
-2.0%
-2.0%
France*
564.0
0.0%
0.9%
-4.3%
-3.4%
-3.4%
Germany*
1231.5
-21.0%
-22.4%
-3.3%
-25.7%
-4.7%
Greece*
111.7
25.0%
34.7%
-9.8%
24.9%
-0.1%
Hungary
122.2
-6.0%
-28.5%
-0.2%
-28.7%
-22.7%
Ireland*
55.8
13.0%
22.6%
-6.5%
-3.7%
-0.2%
12.3%
-0.7%
Italy*
519.5
-6.5%
13.1%
-3.7%
-3.2%
-12.2%
-6.0%
0.5%
Latvia
25.3
-8.0%
-46.2%
-2.4%
-48.6%
-40.6%
Lithuania
48.0
-8.0%
-30.2%
-30.2%
-22.2%
Luxembourg*
12.7
-28.0%
11.9%
-37.3%
-2.7%
-28.0%
0.0%
Malta
1.0
na
123.5%
123.5%
na
Netherlands*
213.2
-6.0%
-0.6%
-9.4%
-0.1%
-10.1%
-4.1%
Poland
586.9
-6.0%
-28.4%
-28.4%
-22.4%
Portugal*
60.9
27.0%
44.3%
-9.5%
-7.6%
-4.0%
23.1%
-3.9%
Romania
282.5
-8.0%
-31.9%
-3.9%
-35.8%
-27.8%
Slovakia
73.0
-8.0%
-20.2%
-3.1%
-23.3%
-15.3%
Slovenia
20.2
-8.0%
6.8%
-3.0%
-8.3%
-8.2%
-12.7%
-4.7%
Spain*
288.4
15.0%
42.3%
-11.0%
-2.0%
29.2%
14.2%
Sweden*
72.3
4.0%
-3.4%
-2.9%
-6.4%
-10.4%
United Kingdom*
775.2
-12.5%
-23.2%
0.0%
-0.5%
-23.7%
-11.2%
EU-15
4271.4
-8.0%
-4.0%
-2.5%
-0.9%
-4.0%
-11.4%
-3.4%
Notes:
1) Under the Kyoto Protocol, the 15 Member States (marked with *) that
made up the EU until its enlargement to 27 Member States have to
reduce their collective greenhouse gas emissions by 8% below 1990
levels during 2008-2012. This target is shared among the 15 Member
States under a legally binding agreement (Council Decision 2002/358/EC
of 25 April 2002). Most of the 12 new Member States have individual
targets under the Kyoto Protocol. The exceptions are Cyprus and Malta,
which have no targets.
2) Existing policies and measures are those for which one or more of
the following applies: (a) national legislation is in force; (b) one
or more voluntary agreements have been established; (c) financial
resources have been allocated; (d) human resources have been
mobilised; (e) an official government decision has been made and there
is a clear commitment to proceed with implementation. Additional
(planned) policies and measures are options under discussion with a
realistic chance of being adopted and implemented in future.
3) For Member States not providing emission scenarios based on
additional policies and measures, the overall projections are based on
existing measures.
4) The figures for the Czech Republic, Finland, France, Ireland, the
Netherlands, Spain, Sweden and the United Kingdom include their
estimate of the effect of the EU ETS.
European Union