Gemeente Utrecht


Schriftelijke vragen
Ingediend op 27 november 2007 door Peter van Corler

Volgens het regeerakkoord wordt er in de huidige kabinetsperiode kilometerheffing ingevoerd. Er moet voor 2012 gekomen worden tot een uitvoerbare, onomkeerbare stap op het gebied van kilometerbeprijzing. Onlangs is er onduidelijkheid ontstaan over hoe deze stap er uit zal gaan zien. Mogelijk gaat het slechts om één of enkele experimenten en laat een brede invoering langer op zich wachten.
In het collegeprogramma is gesteld dat beprijzing noodzakelijk is om de files te beperken. Amsterdam zet inmiddels in op een pilot. Utrecht kan wat GroenLinks en de PvdA betreft niet achter blijven.
In het actieplan luchtkwaliteit wordt gesteld dat beprijzing één van de noodzakelijke rijksmaatregelen is om de luchtkwaliteit in Utrecht aan de normen te laten voldoen. Als de invoering van kilometerbeprijzing vertraagd wordt, komt de verbetering van de luchtkwaliteit in Utrecht onder druk te staan. Voor GroenLinks en de PvdA is dit aanleiding voor de volgende vragen.

1. Er wordt al jaren gesproken over kilometerbeprijzing, maar tot concrete maatregelen is het nog niet gekomen. In de aanvankelijke voortvarendheid van de huidige minister lijkt nu de klad te komen. Deelt het college de zorgen van GroenLinks over de voortgang van invoering van kilometerbeprijzing? Zo ja, gaat het college er bij de minister op aandringen om vaart te maken op dit dossier?
2. Mochten de maatregelen onverhoopt niet verder gaan dan één of enkele experimenten met beprijzing, gaat het college zich er voor inspannen dat de regio Utrecht zeker één van de gebieden wordt waar geëxperimenteerd gaat worden?
3. Kan het college aangeven wat de gevolgen zijn van het niet doorgaan van beprijzing voor de luchtkwaliteit in Utrecht?
4. Het verbeteren van de luchtkwaliteit is een hoge prioriteit van het Utrechtse college. Kunnen er lokaal aanvullende maatregelen genomen worden om toch te gaan voldoen aan de normen, als beprijzing vertraagd wordt of wegvalt? Zo ja, welke maatregelen en tegen welke kosten?
5. Er ligt bij de Tweede Kamer een initiatiefwet klaar voor plenaire behandeling. Met deze wet wordt introductie van kilometerbeprijzing in de regio's mogelijk. Als deze wet wordt aangenomen, wil het college dan van deze mogelijkheid gebruik gaan maken? Zo ja, gaat het college bij de Tweede Kamerfracties de noodzaak van deze wet voor de Utrechtse situatie onder de aandacht brengen?

www.groenlinksutrecht.nl E groenlinks@utrecht.nl T 030 286 1122 F 030 286 1124


---- --