Bijeenkomst Industriepoort
Toespraak | 27-11-2007 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Mijn collega van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, zei onlangs
iets dat mij is bijgebleven: logistiek zit in onze genen. En zo is
het! Nederland vormt een kruispunt van verbindingen. We drijven handel
over de hele wereld. Maar de wereld komt ook bij ons langs om handel
te drijven. We kopen en verkopen, we faciliteren en vervoeren. Dat zit
er diep in bij ons.
De logistieke sector draagt in belangrijke mate bij aan het succes van
Nederland. En de rek is er nog lang niet uit. Gezien de ontwikkelingen
op de wereldmarkt, is het aannemelijk dat de internationale handel ook
de komende decennia verder zal toenemen. Onze strategische ligging
speelt ons daarbij in de kaart. De zee aan de ene kant, een continent
met 730 miljoen inwoners aan de andere kant - de wereld kan eigenlijk
niet om ons heen.
Dit kabinet wil die kans niet voorbij laten gaan. Wij willen de
toenemende vraag naar logistieke diensten benutten voor economische
groei. Meer bedrijvigheid, meer banen, meer welvaart: daar gaan we
voor. Tegelijkertijd willen we 't hier graag schoon, leefbaar en
veilig houden. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik ben ervan
overtuigd dat het kan. Logistiek behelst namelijk meer dan goederen
van A naar B brengen. Naast fysiek transport en overslag is er een
belangrijke rol weggelegd voor value added logistics en value added
services, en in toenemende mate ook voor hoogwaardige diensten in de
sfeer van verzekeringen, financieringen en juridische ondersteuning en
een meer geïntegreerde informatievoorziening door de slimme ICT.
Logistiek draait in toenemende mate om Supply Chain Management:
goederenstromen optimaliseren, zodat de efficiency van het
vervoersproces wordt gemaximaliseerd. Juist hierin kunnen we groeien
zonder dat het milieu, de leefbaarheid en de veiligheid in het gedrang
komen. Dat beeld van stinkende, lawaaiige vrachtauto's moet dus maar
eens worden bijgesteld. Supply Chain Management biedt niet alleen
kansen op een duurzame en gezonde economie, het genereert ook
werkgelegenheid voor zowel lager- als hoger opgeleiden. Alle reden dus
om hier fors op in te zetten. Bovendien creëren we met Supply Chain
Management een goed vestigingsklimaat voor buitenlandse
ondernemingen.
De Commissie van Laarhoven heeft onderzoek gedaan naar logistiek en
Supply Chain Management in Nederland. Onze uitgangspositie is goed,
concludeert de commissie. Maar we moeten nog beter ons best doen om
écht te excelleren. Vier gebieden zijn volgens de commissie van belang
om op door te pakken. We moeten op gecoördineerde en samenhangende
wijze werken aan het imago van de logistiek, het doorontwikkelen van
onderwijs en onderzoek, het topfit houden van onze arbeidsmarkt.
Verder moeten we blijven innoveren: nieuwe, slimme concepten
ontwikkelen en continu in de picture van het internationale
bedrijfsleven blijven.
Vooral op dit laatste punt hebben we echt nog een paar slagen te
maken. Innovaties komen momenteel vooral uit de koker van de grote
verladers. Van de wat kleinere bedrijven horen we minder en dat vind
ik erg jammer. Het is wel begrijpelijk. De sector is verbrokkeld en er
woedt een heftige concurrentiestrijd. Ik zou aan die kleinere
bedrijven willen vragen daar overheen te stappen, goed te kijken naar
het gemeenschappelijk belang en de handen ineen te slaan.
Ik denk dat de Innovatieagenda van de Commissie van Laarhoven -
gepresenteerd op de Dag van Maarssen op 1 november jongstleden - de
sector een heel eind op weg kan helpen. In deze agenda staan
verschillende initiatieven die uiteindelijk moeten leiden tot een
innovatieprogramma waarin concrete ideeën zijn uitgewerkt om de
innovatiekracht van Nederland te vergroten. De agenda wordt gedragen
door circa vijftig bedrijven en is in feite ook tevens een oproep aan
andere marktpartijen om zich aan te sluiten bij deze initiatieven.
Als minister van Verkeer en Waterstaat vervul ik graag een
stimulerende rol, maar de innovaties moeten uiteindelijk komen vanuit
de markt. Van bedrijven, burgers en andere partijen die de producenten
én gebruikers zijn van de vernieuwende systemen, producten en
processen. Ik vind het positief dat de markt initiatief neemt en vele
bedrijven gezamenlijk werken aan deze Innovatieagenda. Dat geeft mij
echt vertrouwen in de toekomst.
Ik besef dat er meer nodig is om te kunnen groeien. Zo moeten we de
kennisontwikkeling met elkaar bevorderen en knelpunten in de
infrastructuur zo snel mogelijk oplossen. Om bij het eerste punt te
beginnen: de Commissie van Laarhoven wil onder andere dat er een
marktgedreven, internationaal aansprekend kennisinstituut voor
logistiek en Supply Chain Management komt. Ik sluit mij daar van harte
bij aan. Maar zeg ik er dan meteen bij: de realisatie van zo'n
instituut vergt een on-Nederlandse eenheid. Eigenlijk zouden
kennisinstellingen nu echt eens moeten zeggen `dit gaan we doen' en
moeten ook de universiteiten gezamenlijk optreden en ervoor gáán.
Politiek Den Haag kan dit vervolgens oppakken.
Een ander punt dat ik onder kennisontwikkeling zou willen scharen, is
het imago van de sector. Dat kan beter, zegt ook de commissie, en we
moeten daar dan ook hard met elkaar aan gaan werken. Een beter imago
van de logistieke sector betekent meer draagvlak voor politieke
beslissingen ten bate van de sector, een grotere aantrekkingskracht op
buitenlandse investeerders en meer enthousiasme bij jongeren om voor
een carrière in de logistiek te kiezen. Als ministerie houden we
intensief contact met een werkgroep die aan de slag gaat om het imago
van de logistiek te verbeteren. Ik denk dat we met elkaar flink wat
kunnen bereiken.
Vanuit den Haag wil ik me echt inspannen om de randvoorwaarden te
scheppen die er nodig zijn om logistiek zo goed mogelijk tot
ontwikkeling te kunnen laten komen. Ik noem graag een paar
voorbeelden:
Ik wil het overheidshandelen optimaliseren
- Door het stroomlijnen van interventies van de douane
- Door een experiment met de 24 uurseconomie te faciliteren
Ik wil de kennisontwikkeling in de sectoren bevorderen
- Door SCM-competenties te verbeteren door dialoog tussen overheid en
markt
- Door het uitwisselen van best practices
Ik wil innovatie stimuleren
- Door logistieke innovatie meer aan laten sluiten bij het
innovatiebeleid
Ik wil werken aan duurzaamheid en klimaat
- Met het Programma Duurzame logistiek
En verder? Ik noemde het daarnet al: de infrastructuur. Nederland
loopt langzamerhand vast, de economische schade is groot, en we willen
er graag iets aan doen. Een groot probleem waar wij tegen aanlopen is
trage besluitvorming. Het duurt eindeloos lang voordat projecten echt
worden uitgevoerd. Of ze nu liggen in de sfeer van ruimtelijke
ordening, mobiliteit of welke andere portefeuille dan ook. Dat breekt
ons op. Ik wil daarom korte metten maken met trage besluitvorming. Dat
is ook de gedachte achter het programma Randstad Urgent, waar dit
kabinet toe heeft besloten, en waarmee we van de Randstad weer een
topregio met internationaal aanzien willen maken. Tegelijkertijd laat
ik de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten
bezien waar de oorzaken van de vertraging liggen en waar versneld kan
worden, op een maatschappelijk zorgvuldige manier. Ook de eventuele
noodzaak van speciale wetgeving komt aan bod. Ik wil vaart maken met
de besluitvorming
Nu moeten we niet denken dat meer asfalt alleen de problemen gaat
oplossen. Als we Nederland écht in beweging willen krijgen, moeten we
de drukte spreiden en zorgen voor goede alternatieven. In deze
kabinetsperiode zullen we een betekenisvolle en onomkeerbare eerste
stap zetten op weg naar de kilometerprijs. Die andere manier van
betalen heeft niet alleen positieve gevolgen voor de doorstroming,
maar ook voor het milieu. Ik ben ook blij dat we kunnen rekenen op
maatschappelijk draagvlak. Dat is zo'n beetje de belangrijkste
voorwaarde om dit project te doen slagen.
Dames en heren,
Ik zei het al in het begin van mijn toespraak: De ontwikkelingen op
het wereldtoneel bieden grote kansen voor onze economie. Die kansen
gaan we pakken. Onze uitgangspositie is goed: we zitten op de eerste
rij. Mijn ministerie zal in dialoog met alle betrokken partijen
blijven meewerken aan het vergroten van de innovatiekracht rondom
logistiek en Supply Chain Management. Mijn ministerie zal daarnaast
blijven werken aan alle andere randvoorwaarden om het maatschappelijk
rendement van de logistiek te verhogen. We gaan de toegevoegde waarde
verder vergroten en het transport duurzamer maken. Logistiek zit ons
in de genen. Zo is het.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat