Ingezonden persbericht
Persbericht
NEDERLANDERS MINDER MILIEUBEWUST DAN REST EUROPEANEN
Amstelveen, 22 november 2007 - Nederlanders zijn aanmmerkelijk minder bereid om concrete inspanningen te leveren voor een beter milieu dan overige Europeanen. Dit blijkt uit een onderzoek van Porter Novelli onder consumenten in acht Europese landen. Slechts 29% van de Nederlanders kiest bewust voor milieuvriendelijke producten of diensten, tegen 54% van het totaal aan Europese respondenten. Hierin zal naar verwachting niet snel verandering komen: slechts 24% van onze landgenoten zou willen leren hoe ze meer kunnen bijdragen aan een beter milieu, tegen bijna 55% van alle Europese respondenten.
Niet extra betalen
Een grote meerderheid (74%) in ons land zegt dat de aankopen primair bepaald worden door de prijs van het product. Voor milieuvriendelijke producten wordt niet graag extra betaald. De vraag of men bereid is om 20% extra te betalen voor een product dat op een duurzame of milieuvriendelijke manier is geproduceerd, wordt door slechts 10% van de Nederlanders bevestigend beantwoord. Voor de totale groep Europese respondenten is dat ruim tweemaal zoveel (23%). Ook een milieuvriendelijke verpakking of een milieukenmerk haalt Nederlanders niet over de streep: 39% zegt in dat geval een product eerder te kopen, tegenover 56% van het totale aantal Europese respondenten.
Het milieugedrag van ondernemers wordt daarnaast als minder belangrijk gezien dan in de rest van Europa: 12% van de Nederlanders is van mening dat, na het maken van winst, het milieubewustzijn het belangrijkste aandachtspunt voor een bedrijf zou moeten zijn. Voor het geheel aan respondenten is dit percentage bijna tweemaal zo hoog (22%).
/ / / /
Over Porter Novelli en EuroPNStyles
Porter Novelli is een wereldwijd toonaangevend Public Relationsadviesbureau. Jaarlijks voert zij het EuroPNStyles onderzoek uit. Daarmee worden zowel belangrijke trends als het koop- en mediagedrag van consumenten onderzocht in België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, Italië, Nederland, Portugal en Spanje. Dit onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van het Global Opinion Panel van Synovate, uitgaande van een representatieve steekproef van in totaal 16.000 consumenten van 18 jaar en ouder in acht Europese landen (2.000 enquêtes per land).