AFM
Reclames kredietaanbieders voldoen grotendeels aan eisen
27-11-2007
Advertenties van aanbieders van krediet in kranten en tijdschriften
voldoen in de meeste gevallen aan de eisen. Slechts in een enkel geval
schieten deze reclames te kort. Dat blijkt uit onderzoek van de
Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het betrof 63 gedrukte
kredietadvertenties van aanbieders van krediet, voornamelijk banken.
De AFM is zeer verheugd met het feit dat aanbieders van krediet zich
bij het reclame maken aan de geldende reclame-eisen houden. Zo nemen
bijna alle aanbieders de belangrijkste kenmerken van het aan te bieden
krediet op in een tabel, wanneer zij in de advertentie een
rentepercentage of een maandlast noemen. De consument wordt door het
opnemen van deze tabel, in staat gesteld aanbiedingen van
verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.
Het is belangrijk dat de consument voldoende en juiste informatie
krijgt om een goede, afgewogen keuze te maken en te voorkomen dat er
te veel wordt geleend.
De AFM blijft de reclame voor krediet nauwlettend volgen. Er zal
daarbij voornamelijk aandacht zijn voor goederenkrediet (kopen op
afbetaling) en banner-reclames op internet.