AFM


Reclames kredietaanbieders voldoen grotendeels aan eisen

27-11-2007

Advertenties van aanbieders van krediet in kranten en tijdschriften voldoen in de meeste gevallen aan de eisen. Slechts in een enkel geval schieten deze reclames te kort. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het betrof 63 gedrukte kredietadvertenties van aanbieders van krediet, voornamelijk banken.

De AFM is zeer verheugd met het feit dat aanbieders van krediet zich bij het reclame maken aan de geldende reclame-eisen houden. Zo nemen bijna alle aanbieders de belangrijkste kenmerken van het aan te bieden krediet op in een tabel, wanneer zij in de advertentie een rentepercentage of een maandlast noemen. De consument wordt door het opnemen van deze tabel, in staat gesteld aanbiedingen van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken.

Het is belangrijk dat de consument voldoende en juiste informatie krijgt om een goede, afgewogen keuze te maken en te voorkomen dat er te veel wordt geleend.

De AFM blijft de reclame voor krediet nauwlettend volgen. Er zal daarbij voornamelijk aandacht zijn voor goederenkrediet (kopen op afbetaling) en banner-reclames op internet.