Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Fiche 4: Mededeling Groenboek arbeidsrecht


1. Algemene gegevens
Voorstel: Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, Het Europees Economisch en Sociaal Comité én het Comité van de regio's. De resultaten van de openbare raadpleging over het groenboek van de Commissie "De modernisering van het arbeidsrecht met het oog op de uitdagingen van de 21e eeuw"

Datum Commissiedocument: 24.10.2007

Nr. Commissiedocument:COM (2007) 627 final

Pre-lex: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/com/2007/com2007_0627nl01.pdf

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: niet opgesteld

Behandelingstraject Raad: Er is op dit moment geen behandeling in de Raad voorzien. De mededeling bevat geen voorstellen die aan de Raad worden voorgelegd. Tijdens de Raad WSBVC van december staat wel het thema flexicurity geagendeerd, maar nog niet bekend is of de onderhavige mededeling in dat debat aan de orde komt.

Eerstverantwoordelijk ministerie: SZW


2. Essentie voorstel :
In 2006 is de Commissie een openbare raadpleging gestart op het gebied van de modernisering van het arbeidsrecht. De raadpleging vond plaats op basis van een Groenboek. De onderhavige mededeling bevat een overzicht van de reacties die de Commissie heeft ontvangen naar aanleiding van de raadpleging. De Commissie heeft ruim 450 reacties ontvangen van belanghebbende partijen (nationale en regionale regeringen, nationale parlementen, nationale en Europese sociale partners, ngo's, bedrijven, academici, rechtsdeskundigen en privépersonen). De mededeling weerspiegelt onder andere het debat over de effecten van ontslagbescherming op de werkgelegenheid, waarbij werkgevers en werknemers een verschillende positie innemen. In de mededeling geeft de Commissie aan dat het moeilijk is om op grond van de uiteenlopende standpunten tijdens de raadpleging een consensus af te leiden. De Commissie concludeert dat ondanks deze meningsverschillen over de draagwijdte en aard van acties op EU-niveau uit de raadpleging is gebleken dat er vraag is betere samenwerking, verduidelijking, informatie en analyse op een aantal aan arbeidsrecht gerelateerde onderwerpen. De Commissie noemt hierbij de volgende onderwerpen: het voorkomen en bestrijden van (vooral grensoverschrijdend) zwart werk, het bevorderen van opleidingen en leven lang leren met het oog op werkzekerheid, de interactie tussen arbeidsrecht en sociale bescherming ter ondersteuning van arbeidsmobiliteit en houdbare stelsels voor sociale bescherming, verduidelijking van de aard van de arbeidsverhouding om meer inzicht en betere samenwerking in de EU te stimuleren en, tot slot, de verduidelijking van de rechten en plichten van partijen in ketens van onderaanbesteding zodat werknemers hun rechten kunnen uitoefenen. De Commissie zal in 2008 vervolgstappen zetten op deze thema's in de ruimere context van het debat over flexicurity. Bij de bevordering van een geïntegreerde aanpak voor toepassing van de flexicurity-beginselen zal zij zich ook op de hoogte houden van de gezamenlijke analyse van de Europese sociale partners van de belangrijkste uitdagingen voor de Europese arbeidsmarkten. De aard van toekomstige voorstellen van de Commissie is nog onbekend.


3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
Zoals aangegeven onder punt 2 geeft de Commissie aan in 2008 met vervolgstappen te komen die betrekking hebben op betere samenwerking, verduidelijking, informatie en analyse op een aantal aan arbeidsrecht gerelateerde onderwerpen. De aard van deze vervolgstappen is nog niet bekend en een gedegen inschatting van subsidiariteit, proportionaliteit en financiële gevolgen is daarom nog niet te maken.
Naar verwachting zal een deel van deze onderwerpen in het kader van het Lissabonproces via de methode van open coördinatie aan de orde komen. Dit is waarschijnlijk het geval bij leven lang leren (dat nu al onderdeel is van het Lissabonproces) en de wisselwerking tussen arbeidsrecht en sociale bescherming. Deze onderwerpen zijn ook onderdeel van het debat over flexicurity waarbij met niet bindende gemeenschappelijke beginselen wordt gewerkt. Wanneer initiatieven van de Commissie binnen deze coördinatiemethode passen, is er geen sprake van een verschuiving in de bevoegdheidsverdeling.
Op het gebied van zwart werk heeft de Commissie op 24 oktober een mededeling gepresenteerd. In de mededeling geeft de Commissie onder andere aan een comité op hoog niveau te willen oprichten dat de lidstaten zou moeten helpen bij het vaststellen van goede praktijken bij controle en handhaving bij uitzendarbeid. De Commissie onderzoekt verder de haalbaarheid voor een platform voor samenwerking tussen Arbeidsinspecties en andere relevante organen. In de betreffende mededeling roept de Commissie ook de sociale partners op om concrete initiatieven te ontwikkelen, zowel nationaal als internationaal. Over de mededeling op het gebied van zwart werk wordt een apart BNC-fiche opgesteld waarin een eerste Nederlands oordeel wordt gegeven over deze voorstellen.
De Commissie komt in de onderhavige mededeling niet met voorstellen voor regelgeving. De mededeling refereert niet aan het wetgevings- en werkprogramma 2008 van de Commissie dat een aantal voorstellen bevat op het gebied van arbeidsrecht. Het gaat daarbij om voornemens tot aanpassingen van bestaande regelgeving, zoals een aanpassing van bestaande richtlijn op het gebied van de Europese Ondernemingsraden en een herziening van de richtlijn over de rechten van de werknemers b overgang van ondernemingen, vestigingen of onderdelen van ondernemingen of vestigingen. Er zijn nog geen concrete voorstellen voor aanpassingen gedaan door de Commissie. Opgemerkt zij verder dat de sociale partners op communautair niveau op grond van het EU-verdrag bevoegd zijn om met overeenkomsten te komen die aan de Raad kunnen worden voorgelegd.


4. Nederlandse positie over de mededeling
De mededeling biedt een overzicht van de uitkomsten van de consultatie en doet geen voorstellen waarover een Nederlandse positie moet worden ingenomen. De vormgeving van de aangekondigde voorstellen voor 2008 is nog niet duidelijk. Voor sommige punten gaat het naar verwachting om een (voortzetting van de huidige) discussies in het kader van de open coördinatiemethode binnen het Lissabonproces. Nederland is voorstander van deze benadering met doelstellingen, gezamenlijke uitgangspunten en uitwisseling van ervaringen. De mededeling bevat geen voorstellen voor regelgeving op het gebied van arbeidsrecht. Dit is in lijn met de Nederlandse reactie op het Groenboek, waarin is aangegeven dat Nederland geen noodzaak ziet voor (meer) regelgeving op Europees niveau op het gebied van arbeidsrecht. De mededeling refereert niet aan de onderdelen in het werkprogramma 2008 die zijn gerelateerd aan arbeidsrecht. Het gaat om aanpassingen van bestaande regelgeving. Een oordeel over deze initiatieven is uiteraard afhankelijk van de uiteindelijke vormgeving van de voorstellen. Dat geldt ook voor eventuele voorstellen die voortvloeien uit de Europese sociale dialoog (zoals genoemd onder drie).