ChristenUnie
Overleg over het gemeente- en provinciefonds
Overleg over het gemeente- en provinciefonds
maandag 19 november 2007 12:28
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Ik complimenteer de minister
en de staatsecretaris voor het feit dat er zo snel een bestuursakkoord
met de VNG tot stand is gekomen evenals een groot aantal afspraken met
de provincies. Het is goed dat er een commissie is die zich buigt over
de precieze rol van de provincies en de decentrale overheden. Het is
belangrijk dat er echt werk wordt gemaakt van het herstel van
vertrouwen in de relatie met de lagere overheden en dat er tot
afspraken wordt gekomen.
Wij zijn verder verheugd over de inzet op integriteit in het kader van
de dienstbare overheid, maar wij vinden wel dat de plannen daarvoor
wat laat gerealiseerd worden, namelijk pas in 2011. Wij vragen ons af
of dit niet wat sneller kan. Wij hebben op dit punt een idee dat van
onze leden afkomstig is; er is ooit op een congres van ons een
resolutie over aangenomen. In plaats van alleen maar een gedragscode
over zaken die niet mogen en over zaken waaraan voldaan moet worden,
kun je het ook positief benaderen, in de zin dat lagere overheden voor
zichzelf positieve kernwaarden formuleren waaraan ze zich houden. Dat
wordt al door een aantal gemeenten gedaan. Het geeft ambtelijke
organisaties en organen ook een soort streven mee waar men zich hard
voor wil maken. Wil de staatssecretaris dit punt inbrengen in de
integriteitsrondes die zij met verschillende clubs gaat houden?
Vervolgens ga ik in op het middenbestuur. Er wordt een
interbestuurlijke task force ingesteld. Ik wil eerst iets zeggen over
de term task force. Ik krijgt daar altijd het idee bij dat er baretten
en groene schmink aan te pas komen, maar er zijn er inmiddels zo veel
van dat wij heel spannend Risk kunnen gaan spelen als overheid. De
term begint de lading wat te verliezen. Ik vind dat zeker bij
Binnenlandse Zaken hiervoor de Nederlandse term taakgroep of iets
dergelijks gebruikt zou moeten worden. Wat mij betreft is dit het
moment om een kentering aan te brengen in deze verengelsing van het
overheidsbeleid; wij gaan dus een Nederlandse taakgroep instellen.
Genoemde task force die dus vanaf nu taakgroep heet, gaat zorgvuldig
nadenken over de onderlinge verhoudingen tussen alle overheden. Bij
het lezen van de stukken kregen wij het idee dat er steeds meer taken
bij worden geschoven. Wij hebben op dit moment niet helemaal zicht op
wat deze taakgroep gaat doen. Wellicht dat de staatssecretaris of de
minister kan aangeven wat nu precies de taken zijn van deze
interbestuurlijke taakgroep. Wat dat betreft zou het een uitputtend
lijstje kunnen zijn, zodat wij ons er in kunnen beperken wat wij er
allemaal aan zaken naartoe schuiven.
De bestuurskrachtmetingen vinden wij een waardevol instrument maar het
moet niet de hefboom zijn om mensen in de richting van een
herindelingstraject te duwen. Dat moet geen automatisme zijn. Wij
geloven dat de rol van de provincie kan voorkomen dat er allerhande
ingewikkelde samenwerkingsverbanden tot stand komen en dat deze
misschien zelfs een herindeling overbodig maakt. Wil de
staatssecretaris de rol van de provincies betrekken bij de
schaalgroottediscussies?
Over het decentraal belastinggebied heeft de minister zich eerder
ambitieus uitgesproken. Zij wil geen onderzoeken meer maar zij wil het
decentraal belastinggebied niet los zien van de
decentralisatiediscussie. Dat is uiteraard enorm wijs, maar als in de
zoektocht naar een systematiek, een discussie gevoerd gaat worden over
eigen taken en geld, kan dat een heleboel stroefheid tot gevolg
hebben, waarvoor wij toch wel een beetje vrezen. Hoe wil de
staatssecretaris daarmee omgaan? Wanneer kunnen wij concrete
voorstellen op dit gebied verwachten om dit niet al te lang te laten
voortduren? Wij willen er in deze periode al wat mee gaan doen. Ook
zouden wij graag zien dat de afschaffing van het gebruikersdeel van de
ozb daarbij betrokken wordt. Die heeft er namelijk wel voor gezorgd
dat alleen de huiseigenaren op dit moment bijdragen aan het lokaal
belastinggebied en de huurders van huizen niet meer, hetgeen wat ons
betreft niet eerlijk is.
Mijn laatste opmerking betreft de veiligheid. In het bestuursakkoord
met de VNG wordt gesteld dat in 2007 de regierol van de gemeenten als
het gaat om veiligheidsbeleid verankerd moet worden. Dat is een
prachtige term, maar wij vragen ons wel af hoe die verankering zich
verhoudt tot het wetsvoorstel inzake de veiligheidsregio's dat er aan
zit te komen. Verder wordt opgemerkt dat de openbare-ordeportefeuille
van de burgemeester nog eens goed tegen het licht worden gehouden. Wij
vragen ons af waarom dit gebeurt en hoe een en ander zich tot elkaar
verhoudt. Wij zouden ook graag zien dat de Kamer op de hoogte werd
gesteld van de resultaten van het onderzoek.
Nadere gedachtenwisseling
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dank de staatssecretaris
voor haar beantwoording. Op het punt van het lokaal belastinggebied
vond ik haar reactie wat voorzichtig. Zij hoopt voor de zomer ermee
terug te komen. Ik zou graag willen dat er wat meer gang in komt en
dat er meer duidelijkheid komt over het verdere verloop van dit
proces.