abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 november 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL/2007/10818 -
Onderwerp
Deltaplan Schiphol
Geachte voorzitter,
Het vorige kabinet heeft via de instelling van het Innovatieplatform de innovatie in
Nederland willen stimuleren. V&W heeft hiervan een doorvertaling gemaakt via het
Innovatieberaad Mobiliteit en Water. Het Innovatieberaad Mobiliteit en Water is aan
de slag gegaan aan de hand van de thema's logistiek, bouw, water, verkeer en
luchtvaart. Het Innovatieberaad heeft voor elk thema een team bestaande uit
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van kennisinstellingen uitgedaagd met
innovatieve voorstellen te komen.
Voor het thema luchtvaart hebben de luchtvaartpartijen Schiphol, KLM en LVNL
samen met de kennisinstellingen NLR, TU Delft en TNO en samen met Stork op 3
oktober hun voorstellen aan mij gepresenteerd onder de titel "Schiphol als de meest
innovatieve en duurzame luchthaven ter wereld". De voorstellen zijn in de media ook
wel aangeduid als "Deltaplan Schiphol".
Het "Deltaplan Schiphol" behelst voorstellen die een breed scala aan onderwerpen
betreffen. Zo bevat het plan voorstellen die de bereikbaarheid van Schiphol betreffen;
voor een onbelemmerd verblijf op Schiphol moeten gaan zorgen; de milieulast
terugdringen; tot C02-reductie leiden; alternatieve energiedragers voor
grondvoertuigen voorstellen en een milieuvriendelijk vliegtuig ontwerpen. Voor een
uitwerking van de voorstellen verwijs ik u naar bijlage 1.
Ik heb mijn waardering voor dit plan aan de opstellers overgebracht maar daarbij wel
aangegeven dat ik het plan primair beschouw als een plan dat onder
verantwoordelijkheid van de sector en kennisinstellingen valt.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL/200710818
De ambitie van Schiphol om zich te ontwikkelen tot de meest innovatieve en
duurzame luchthaven, ondersteun ik. Ik koppel dit niet automatisch aan een verdere
groei van Schiphol. Over de groei van Schiphol wordt besloten in samenhang met
maatregelen voor hinderbeperking en verbetering van de leefbaarheid. Over dit
onderwerp vinden op dit moment de gesprekken plaats aan de Alderstafel.
De indieners van het Deltaplan Schiphol heb ik gevraagd de voorstellen nader uit te
werken en mij te laten weten als ze een actieve betrokkenheid van VenW nodig
achten. Daar zal ik dan apart over beslissen. Tevens heb ik aangegeven dat de
uitgewerkte voorstellen binnen bestaande onderzoeksstructuren dienen te worden
ondergebracht. Het is duidelijk niet mijn bedoeling hiervoor nieuwe structuren te
creëren.
Ik heb met de indieners van het plan afgesproken jaarlijks over de voortgang van het
Deltaplan geïnformeerd te worden.
Daarnaast heb ik aangegeven dat ik:
- het voorstel over het gebruik van antigeluid ter vermindering van de
geluidsoverlast eventueel financieel wil ondersteunen;
- het voorstel over "Frontports" wil betrekken bij de plannen van de NS;
- een concreet voorstel van de LVNL gevraagd heb om operationele ATM
ontwikkelingen te versnellen zodat in de toekomst de capaciteit verder
omhoog kan, maar ook de hinder beperkt kan worden en de emissies
gereduceerd kunnen worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat