Actieve computergames helpen kinderen de beweegnorm te halen

27 november 2007 - Actieve computergames kunnen kinderen helpen genoeg te bewegen. De games Xerbike, Lasersquash, ApartGame en Dance Dance Revolution zijn intensief genoeg en bieden voldoende speelplezier om als vorm van bewegingsstimulering in te zetten.

In opdracht van de gemeente Eindhoven heeft TNO voor zes actieve computergames onderzocht of deze intensief genoeg zijn om bij te dragen aan het halen van de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen voor kinderen (iedere dag minimaal 60 minuten tenminste matig lichamelijk actief). Kinderen van zeven tot dertien jaar van basisschool De Boschuil te Eindhoven testten de volgende games: Xerbike, Lasersquash, ApartGame en Dance Dance Revolution, EyeToy (beach volleybal) en Wii (tennis).

Voldoende intensief

Door onder meer de zuurstofopname te meten gedurende het spelen, is gekeken welke computergames kinderen voldoende intensief laten bewegen. Xerbike, Lasersquash, ApartGame en Dance Dance Revolution blijken alle voldoende intensief om bij te dragen aan het behalen van de beweegnorm voor kinderen.

Speelplezier

Ook is gekeken naar het plezier dat kinderen beleven aan de games. Zowel jongens als meisjes vinden Laserquash het leukst, op de voet gevolgd door Apartgame en Wii. De uitdaging die de computergame biedt, blijkt van doorslaggevend belang. Bij het ontwikkelen van nieuwe, actieve computergames is het aan te bevelen verschillende levels aan te brengen. Kinderen kunnen zo op hun eigen niveau instappen en zullen langere tijd geboeid blijven door de computergame en het daardoor langer en met meer plezier spelen.

Of de computergames ook op de lange termijn aanzetten tot meer bewegen en of dit ook voor andere (leeftijd)groepen geldt, zal nader onderzocht moeten worden. Ook kan vervolgonderzoek uitwijzen of actieve computergames kinderen helpen in de strijd tegen overgewicht.