Actieve computergames helpen kinderen de beweegnorm te halen
27 november 2007 - Actieve computergames kunnen kinderen helpen genoeg
te bewegen. De games Xerbike, Lasersquash, ApartGame en Dance Dance
Revolution zijn intensief genoeg en bieden voldoende speelplezier om
als vorm van bewegingsstimulering in te zetten.
In opdracht van de gemeente Eindhoven heeft TNO voor zes actieve
computergames onderzocht of deze intensief genoeg zijn om bij te
dragen aan het halen van de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen voor
kinderen (iedere dag minimaal 60 minuten tenminste matig lichamelijk
actief). Kinderen van zeven tot dertien jaar van basisschool De
Boschuil te Eindhoven testten de volgende games: Xerbike, Lasersquash,
ApartGame en Dance Dance Revolution, EyeToy (beach volleybal) en Wii
(tennis).
Voldoende intensief
Door onder meer de zuurstofopname te meten gedurende het spelen, is
gekeken welke computergames kinderen voldoende intensief laten
bewegen. Xerbike, Lasersquash, ApartGame en Dance Dance Revolution
blijken alle voldoende intensief om bij te dragen aan het behalen van
de beweegnorm voor kinderen.
Speelplezier
Ook is gekeken naar het plezier dat kinderen beleven aan de games.
Zowel jongens als meisjes vinden Laserquash het leukst, op de voet
gevolgd door Apartgame en Wii. De uitdaging die de computergame biedt,
blijkt van doorslaggevend belang. Bij het ontwikkelen van nieuwe,
actieve computergames is het aan te bevelen verschillende levels aan
te brengen. Kinderen kunnen zo op hun eigen niveau instappen en zullen
langere tijd geboeid blijven door de computergame en het daardoor
langer en met meer plezier spelen.
Of de computergames ook op de lange termijn aanzetten tot meer bewegen
en of dit ook voor andere (leeftijd)groepen geldt, zal nader
onderzocht moeten worden. Ook kan vervolgonderzoek uitwijzen of
actieve computergames kinderen helpen in de strijd tegen overgewicht.