PvdA Rotterdam


Mindervaliden gediscrimineerd

Di 27 Nov 2007 - Redactie
Mindervaliden gediscrimineerd

Op 29 oktober jl. heeft PvdA-raadslid Birsel Gülmüs samen met Tweede Kamerlid Lia Roefs de invoering en het gebruik van de OV-chipkaart onder de loep genomen. Roefs is in de Tweede Kamer woordvoerder Openbaar Vervoer voor de PvdA. Samen hebben zij de OV-chipkaart getest en hebben zij gesproken met leden van de Rotterdamse Adviesgroep Ouderen (RAO) en leden van de Ondernemingsraad van de RET.

Ouderen
De leden van de RAO hebben zowel goede als slechte ervaringen met de chipkaart. Vooral in het begin vergeten zij vaak uit te checken, maar de leden die de kaart al wat langer gebruiken zijn ondertussen gewend geraakt aan de nieuwe handelingen bij het uitstappen.

Wel vinden het uitchecken soms gevaarlijk. Zij staan dan met tas in de ene en OV-kaart in de andere had bij de deuren van een nog rijdende tram of bus. Want als zij wachten tot het voertuig stil staat is er onvoldoende tijd om uit te checken en uit te stappen.

Bij het uitchecken na een ritje met de metro ondervinden de ouderen andere problemen. De poortjes op de stations sluiten vaak sneller dan hun normale looptempo.

Poorten
Op de poorten valt nog veel meer op te merken dan de snelheid waarmee ze soms sluiten. Overigens is dat niet alleen voor ouderen te snel, want menig reiziger moet zich door de poortjes haasten.

Ongeacht de snelheid van de deuren is het voor ouderen, mindervaliden en invaliden vaak moeilijk om de OV-poorten te passeren. De poorten zijn te smal voor rollators en veel rolstoelen. Deze komen vaak vast te zitten tussen de automatische deuren. Bovendien is de display op de poorten niet te lezen voor rolstoelgebruikers.

Er is bij de ontwikkelingen van de poorten dan ook geen rekening gehouden met deze groepen. Vertegenwoordigers van deze kwetsbare groepen zijn niet op advies gevraagd. Deze gemiste kans is een ernstige zaak. Het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor alle groepen, vindt Gülmüs.

Informatie
Het is vaak zoeken naar informatie en voorlichting over de OV-chipkaart. Op metrostations staan wel voorlichters van de RET om mensen te helpen bij het gebruik van de chipkaart, maar dit is alleen voor praktische hulp. Meer informatie over kaartsoorten, kortingen en tarieven kunnen zij niet geven. Over de tarieven hangt sowieso een wazige mist, aldus Gülmüs.

Opladen
Er gaat nog vaak iets mis bij het opladen van de chipkaart met een pinpas. Als de procedure te snel wordt afgerond komt het nog al eens voor dat het geld wel van de rekening wordt afgeschreven, maar niet op de kaart wordt bijgeschreven. Dit geld kan men wel terugkrijgen van de RET, maar daar heb je niets aan als je met een lege kaart bij een poortje staat. Daarom moet het probleem gewoon snel worden opgelost, vindt Gülmüs.

Veel reizigers vinden het belachelijk dat er meteen 4 wordt afgerekend als een keertje wordt vergeten uit te checken.

Discriminatie
Gülmüs vindt dat mindervaliden en invaliden nog te vaak worden vergeten als er nieuw beleid wordt ingevoerd. Bij de invoering van de chipkaart is duidelijk weinig rekening gehouden met deze groep. Dat is schandalig!

In Nederland mag niemand worden gediscrimineerd op basis van lichamelijke gebreken. Daarom moet ook het openbaar vervoer goed toegankelijk zijn voor deze groepen. De poorten moeten dus worden aangepast. Dat gaat veel geld kosten. De vraag is wie dit nu weer moet betalen, concludeert Gülmüs.