ChristenUnie
Kamer niet op één lijn over tele-seksdating
dinsdag 27 november 2007 09:52 Minister Plasterk (Media) ziet er geen
heil in om met wetgeving te komen tegen seksueel getinte reclames op
televisie. ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob stelde tijdens het
Mediabegrotingsdebat voor om de nachtelijke programmering van de
commerciële omroepen aan regels onderwerpen. De urenlange
reclameblokken voor seksdating via websites en 06-nummers moeten van
de buis worden geweerd, vindt Slob.
In de Tweede Kamer kreeg het ChristenUnie-voorstel steun van de SGP en
het CDA. De PvdA bekritiseerde het voorstel en wees op de vrijheid van
de media. Minister Plasterk verwees Slob naar de reclame code
commissie. Daar zou de ChristenUnie volgens hem maar een klacht moeten
indienen. Slob reageerde daarop met het indienen van een motie waarin
hij eiste dat Plasterk de mogelijkheden onderzoekt om deze reclames te
verbieden op basis van de Mediawet. Slob ziet mogelijkheden om zulke
reclames wegens hun misleidende karakter te verbieden.
Seksualisering
Tijdens het wetgevingsoverleg Media vroeg Slob aandacht voor de
nachtelijke reclamespotjes, die urenlang achtereen op de commerciële
zenders worden herhaald. Uit reacties ,,uit de breedte van de
samenleving'' weet Slob dat veel Nederlanders zich eraan ergeren, dat
ze 's nachts de televisie niet kunnen aanzetten zonder te worden
onthaald op een lange reeks erotische beelden en suggestieve geluiden.
De weerzin daartegen sluit volgens Slob aan bij de toenemende kritiek
op seksualisering van de samenleving, waarvoor ook minister Plasterk
in zijn onlangs verschenen Emancipatienota aandacht vroeg. "Wat een
verwrongen beeld van de maatschappij en van menselijke relaties krijg
je, als er 's nachts blijkbaar geen ander artikel aan de man gebracht
kan worden dan seksdating."
De erotische reclames worden door de commerciële omroepen verkocht
onder het label `telewinkelboodschappen'. Binnen de huidige
regelgeving worden daaraan geen inhoudelijke eisen gesteld; de enige
voorwaarden zijn dat er daadwerkelijk `producten' worden aangeboden en
dat de kijker direct kan reageren. Slob wil dat nu dat onderzocht
wordt of de reclame voor datingsites en 06-lijnen ook als `misleidend'
kan worden aangepakt. Zijn stellige indruk is dat er via deze
`telewinkelboodschappen' geen reëel product wordt verkocht, terwijl de
kijker die reageert wel geld uit de zak geklopt wordt. Slob: "Het is
toch vreemd dat we in Nederland op tal van terreinen een zorgvuldige
consumentenbescherming kennen, en dat dit soort misleidende beelden de
hele nacht door de buis kunnen vervuilen."
Niet enthousiast
Minister Plasterk en een meerderheid van de Tweede Kamer reageerden
niet direct enthousiast op het pleidooi van de ChristenUnie. Slob laat
zich daardoor niet uit het veld slaan: "Tegen de belspelletjes hebben
we ook jarenlang moeten strijden, maar ze zijn uiteindelijk wél van de
buis gehaald. Ik ben ervan overtuigd dat onze wetgeving de ruimte
biedt om de seksdatinghandel aan te pakken, en dat er een breed
maatschappelijk draagvlak voor is ook."
Slob vroeg tijdens het wetgevingsoverleg Media ook aandacht voor de
samenstelling van zenderpakketten door de kabelmaatschappijen. In veel
regio's is het zo dat wie een pakket wil met bij voorbeeld extra
sport, kinderprogramma's of religieuze zenders, daarbij een
pornografische zender `op de koop toe' krijgt. Slob heeft minister
Plasterk gevraagd om zijn invloed bij de kabelmaatschappijen aan te
wenden opdat ze `schone' pakketten gaan aanbieden, dat wil zeggen
pakketten met extra zenders zonder dat daar porno bij zit.
---
Zie ook het artikel 'Na belspel ook seksdating van de buis' en het
ND-artikel 'SGP en CDA steunen mediavoorstel Slob' (27/11/2007)