Antwoorden op kamervragen van Agema over de onmogelijkheid om te controleren of artsen die een beroepsverbod hebben toch doorwerken
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
MEVA-K-U-2812778
27 november 2007
Antwoorden van minister Klink op kamervragen van het Kamerlid Agema
over de onmogelijkheid om te controleren of artsen die een
beroepsverbod hebben toch doorwerken.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht "Beroepsverbod arts is niet te
controleren"? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat patiënten niet kunnen controleren of hun arts of
tandarts een beroepsverbod heeft? Zo ja, hoe gaat u bewerkstelligen
dat dit wel kan?
Antwoord 2
De Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG)
heeft een systeem van titelbescherming gekoppeld aan voorbehouden
handelingen. Iemand mag alleen de titel van artikel 3 gebruiken als
hij of zij in het BIG-register staat. De inschrijving van iemand die
de bevoegdheid ontzegd is, wordt doorgehaald. Hij of zij mag dan de
titel niet meer gebruiken en geen voorbehouden handelingen meer
verrichten. Als een arts in het BIG-register is doorgehaald, mag hij
of zij zich geen arts meer noemen. De IGZ ziet hier op toe. Conform
artikel 12 Wet BIG wordt voorts door het BIG-register aan ieder die
zulks verlangt medegedeeld of een persoon ingeschreven staat. Daardoor
is duidelijk of een persoon bevoegd is. Het doet in dat kader niet ter
zake of iemand niet bevoegd is omdat de inschrijving is doorgehaald
(en waarom) of dat iemand nooit ingeschreven is geweest.
Vraag 3
Klopt het voorts dat het BIG-register (Beroepen Individuele
Gezondheidszorg) geen informatie biedt over zorgverleners die uit hun
vak zijn gezet? Zo ja, gaat u bewerkstelligen dat die informatie wel
in het BIG-register wordt opgenomen?
Antwoord 3
Als de inschrijving van een beroepsbeoefenaar als bedoeld in artikel 3
van de Wet BIG is doorgehaald staat hij of zij niet meer in het
BIG-register. Overigens verwijs ik naar het in antwoord op vraag 2
genoemde artikel 12 van de Wet BIG.
Voorts wordt conform artikel 11 Wet BIG openbaar kennisgegeven van een
doorhaling van de inschrijving in het BIG-register, met vermelding van
de reden van de doorhaling. Deze openbare kennisgeving vindt thans
plaats door publicatie in de Staatscourant alsmede in een of meer dag-
of weekbladen die in het gebied waarin de betrokkene zijn beroep
uitoefent, worden verspreid (artikel 5 lid 2, Registratiebesluit Wet
BIG).
Vraag 4
Deelt u de mening dat er een website moet komen waarop alle
zorgverleners die uit hun beroep zijn gezet met naam en foto worden
genoemd, zodat patiënten worden beschermd tegen malafide praktijken?
Zo neen, waarom niet?
Antwoord 4
De Wet BIG regelt, zoals aangegeven in het antwoord op vraag 3, de
openbare kennisgeving van een doorhaling. Deze wijze van openbare
kennisgeving is in overeen-stemming met het bepaalde in de Wet
bescherming persoonsgegevens. Ik ben mij bewust van de beperkingen van
deze wijze van openbaarheid, vanuit het oogpunt van kenbaarheid voor
de burger van beroepsverboden. Ik zal bekijken of er in aanvulling op
de bestaande wijze van openbaarheid mogelijkheden bestaan die het voor
de burger makkelijker maken om na te gaan of sprake is van een
beroepsverbod, binnen de kaders van de privacywetgeving. Ik zal
hierbij ook de functie en rol van de website kiesbeter.nl betrekken.
1) de Volkskrant, Beroepsverbod arts is niet te controleren, 3
november 2007