27-11-2007
VVD wil Hoger Onderwijs naar de top
De VVD ziet positieve elementen in de onderwijsbegroting van minister
Plasterk, maar is erg teleurgesteld in de wijze van bekostiging van
het Hoger Onderwijs.
De bekostiging van het Hoger Onderwijs wordt niet ingezet als
sturingsmiddel om de kwaliteit te bevorderen. Dit is wel wat er
volgens de VVD nodig is. De VVD wil overgaan op een
bekostigingssysteem waarbij de kwaliteit van het HO centraal staat en
stelt voor om alle HO instellingen op dezelfde wijze te financieren:
via een vaste voet, een basiskwaliteitbekostiging en een
diplomabekostiging.
De vaste voet is het basisfundament waarop instellingen de rest van
hun onderwijshuis kunnen bouwen. Het aandeel vaste voet bedraagt 20%
van de totale bekostigingsbudget voor het HO (maar kan dus per
instelling verschillen).
Daarnaast ontvangen instellingen in het voorstel van Halbe Zijlstra
een 6-jarige basiskwaliteitbekostiging, die is berekend op basis van
de ambities en doelstellingen van de instelling zelf (bijvoorbeeld
kwaliteit en kwalificaties van de docenten, uitvalpercentages, leren
van vaardigheden, koppeling aan bedrijfspraktijk of onderzoek, etc.).
Dit biedt de instellingen voldoende basis en vertrouwen om langjarig
beleid te formuleren en tegelijkertijd biedt het de mogelijkheid
instellingen achteraf af te rekenen op meetbare prestaties. Tevens
wordt de kwaliteit van het onderwijs op transparante wijze
inzichtelijk gemaakt. Het aandeel basiskwaliteitbekostiging bedraagt
40% van het totale bekostigingsbudget voor het HO (maar kan dus per
instelling verschillen).
De overige 40% van de bekostiging van het HO wordt toegewezen via
diplomabekostiging, een bonus die wordt uitbetaald voor iedere student
die de opleiding succesvol afrondt. Een voorwaarde voor
diplomabekostiging/outputfinanciering is echter dat de kwaliteit van
de output moet worden gecontroleerd en dat gebeurt momenteel
onvoldoende. De VVD stelt daarom voor over te gaan op extern
gecontroleerde eindtermen en eindtoetsen per opleiding in het HO,
waarbij de essentiële onderdelen van die opleiding in de breedte
worden getoetst. Indien een student zakt voor de eindtoets, dan krijgt
de instelling voor de extra studietijd (1 of meer semesters) geen
extra bekostiging vanuit het Rijk.
Het systeem van kwaliteitsrechten heeft een aantal grote voordelen:
De slager keurt niet langer ongestraft zijn eigen vlees. Als een
instelling de kwaliteit van het geboden onderwijs verlaagt, dan wordt
dat niet langer beloond met hogere inkomsten. De prikkel wordt zelfs
omgedraaid: als het geboden onderwijs van onvoldoende niveau is,
zullen minder studenten de eindtoets succesvol afronden en heeft de
instelling daarmee minder inkomsten.
Studenten moeten hun kennis beter vasthouden. Bij een eindtoets zal
een student blijk moeten geven van een breed kennisniveau en in staat
moeten zijn de verbanden tussen de verschillende vakken te zien.
De resultaten van de eindtoets zijn een goede indicatie voor de
kwaliteit van een opleiding. Door de eindtoetsen komt informatie
beschikbaar, die nodig is om een goede vergelijking tussen
instellingen te kunnen maken. Ook de indicatoren en beoordelingen van
de basiskwaliteitbekostiging leveren veel kwalitatieve informatie op,
op basis waarvan de kwaliteit van het hoger onderwijs veel
transparanter wordt.
Studenten zullen zich actiever opstellen waar het om de kwaliteit van
de opleiding gaat. Een slecht gegeven vak kan consequenties hebben bij
de eindtoets en daarom zullen studenten sneller aan de bel trekken.
Doordat aan het eind van de opleiding wordt afgerekend op basis van
vakinhoudelijke criteria/eindtermen, zal er een einde komen aan de
marginalisatie van rol van vakdocenten binnen de
onderwijsinstellingen.
Instellingen zullen bij de toelating willen vaststellen of studenten
geschikt zijn voor de opleiding. De studenten hebben hier ook belang
bij, omdat daarmee voorkomen wordt dat ze een verkeerde studiekeuze
maken en studietijd verliezen.
De invoering van collegegelddifferentiatie wordt eenvoudiger.
Instellingen die extra kwaliteit bieden, kunnen aantonen dat het ook
echt iets extra's is. De extra kwaliteit kan zich vertalen in hogere
slagingspercentages, hogere gemiddelde cijfers en/of een breder en
uitdagender lespakket.
VVD