Nederlanders slordig met financiële toekomst

27/11/2007 10:22



Trendbox BV



Uit Life & Living, het continue onderzoek van Trendbox, blijkt dat Nederlanders zekerheid willen voor de toekomst. Ondanks een toenemend vertrouwen naar aanleiding van de florerende economie, willen we ook zeker zijn dat we later over een spaarpotje kunnen beschikken of goed zorgen voor onze nabestaanden. Zo hebben vier op de tien Nederlanders een levensverzekering afgesloten. Maar wat weten we over die levensverzekeringen? Hoe gaan we er mee om? En wat proberen we er mee te bereiken? Vragen waarop antwoord wordt gegeven in dit tweede deel uit een serie artikelen rondom financiële gebieden in Nederland. De artikelen zijn daarbij gebaseerd op een door Trendbox uitgevoerd onderzoek onder een representatieve steekproef van 1400 Nederlanders.

Snelle beslissers
Een levensverzekering is in Nederland een belangrijk middel om een spaarpotje aan te leggen voor de oude dag, te zorgen voor nabestaanden wanneer men overlijdt, of om in toekomstige uitgaven te voorzien (zoals de studie van de kinderen). Het afsluiten van zo'n verzekering doe je niet zomaar. In de regel gaat daar een gedegen oriëntatie- en informatiefase aan vooraf. Toch blijkt een groot aantal Nederlanders met een levensverzekering deze op een bijna nonchalante wijze te hebben afgesloten. Bijna 60% heeft zijn of haar levensverzekering uitgezocht na een gesprek met slechts één deskundige op dit gebied. Terwijl vrijwel de helft minder dan vier uur heeft gedaan over het uitzoeken van een levensverzekering. Het lijkt erop dat Nederlanders weinig waarde hechten aan hun levensverzekering; ruim 40% van de respondenten doet langer over het uitzoeken van een nieuwe auto dan over het afsluiten van een levensverzekering.

Kennis kan beter!
Wellicht wordt het relatief snelle beslissen mede bepaald door een gebrek aan kennis. Want de kennis in Nederland omtrent een belangrijk product als levensverzekeringen lijkt gering. Om een paar voorbeelden te noemen: bij een eventuele scheiding of verlies van baan weten respectievelijk zes en vijf op de tien Nederlanders met een levensverzekering niet wat er met hun financiële product zal gebeuren. Zelfs als het gaat om zaken die direct betrekking hebben op onze portemonnee, is het overgrote deel onwetend: bijna driekwart weet niet hoeveel van de inleg opgaat aan kosten. Ruim 40% weet niet wat er gebeurt indien hun levensverzekering voortijdig wordt gestopt. Kortom, de kennis over het product dat men willens en wetens heeft afgesloten is bedroevend.

Levensverzekering en beleggen
Zekerheid en beleggen staan in de regel haaks op elkaar. Beleggen kan heden ten dage immers best riskant zijn. Toch heeft ruim de helft van de Nederlanders een levensverzekering waarbinnen wordt belegd. De meesten, bijna 70%, weten daarbij niet hoeveel van de inleg opgaat aan kosten. En velen realiseren zich niet wat er met hun beleggingsverzekering gebeurt bij voortijdige beëindiging. Ook op dit gebied blijkt onwetendheid dus troef. Ook wanneer het direct om de portemonnee gaat: 40% denkt (zeker) te weten wat de uiteindelijke opbrengst van hun beleggingsverzekering zal zijn, terwijl dit toch een behoorlijk onzeker element is van de beleggingsverzekering. Toch acht verreweg de meerderheid (73%) het niet mogelijk dat de levensverzekering hen meer kost dan dat deze uiteindelijk zal opleveren. De praktijk kan toch echt anders uitpakken. Ook over de beleggingen die men zelf heeft, zoals beleggingsfondsen, blijkt veel onwetendheid en nonchalance voor te komen. Een paar resultaten uit het onderzoek: bijna de helft met beleggingen weet niet hoeveel van de inleg opgaat aan kosten. Aan de aankoop van een auto of bankstel wordt door een aanzienlijk deel van de beleggers meer tijd besteedt dan aan de keuze van de beleggingsportefeuille. Bovendien heeft driekwart slechts één adviseur geraadpleegd. Kortom, bij beleggingen is een zelfde gebrek aan kennis te vinden als bij levensverzekeringen en, eerder, hypotheken.

Ten slotte
De (menselijke) hang naar zekerheid is alom aanwezig in onze samenleving en manifesteert zich onder andere in het zeker proberen te stellen van onze financiële positie. Voor nu en voor later. Allerlei financiële producten, zoals levensverzekeringen, oudedagsvoorzieningen en dergelijke, spelen hier op in. Opvallend daarbij is het gebrek aan kennis, inzet en praktische ervaring met betrekking tot dergelijke belangrijke producten. We weten het niet of willen het gewoon niet weten. Dat laatste sluit wat dat betreft prima aan bij onze huidige samenleving waar het "leuke" veel belangrijker lijkt dan het "nuttige".