Ingezonden persbericht

Den Haag 26 november 2007

Nederlander is tevreden met zijn mobiele telefoonaanbieder.

Waardering service Telecom toegenomen

De telecomsector kan onder de Nederlandse consumenten rekenen op een hoge waardering voor service: 92% van de Nederlanders bestempelt het serviceniveau van hun eigen mobiele aanbieder als (heel) goed. Daarmee moet de mobiele telefonie de financiële- en verzekeringssector en de detailhandel nog laten voorgaan. Maar laat het sectoren als energie, kabel en vaste telefonie achter zich. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van T-Mobile is uitgevoerd onder 609 Nederlanders.

Service steeds belangrijker
Service in het bedrijfsleven zit weer in de lift. Waren consumenten in 2005 nog zeer ontevreden over de kwaliteit van het serviceniveau, in 2007 wordt de verleende service ervaren als goed tot heel goed (84%).

De overgrote meerderheid van de Nederlanders (89%) vindt service net zo belangrijk als de prijs. En 35% vindt service belangrijker dan een toestel of abonnementsvorm. Slechte service is voor één op de zes Nederlanders de belangrijkste aanleiding om van provider te willen wisselen.

Empathie belangrijker dan oplossing
Klanten waarderen mobiele telecom-aanbieders het meest wanneer ze slechts één keer hoeven te bellen bij hun klacht of probleem. Onder service verstaan Nederlanders ook dat de mobiele telecom-aanbieder 24 uur per dag, 7 dagen per week, bereikbaar is (45 procent). Vooral vrouwen hechten daar veel waarde aan (49 procent). Dat de oplossing vervolgens mogelijk even op zich laat wachten, vinden klanten geen punt. Zes op de tien vindt een inlevende medewerker namelijk belangrijker dan het vinden van een snelle oplossing.

De wetenschap dat het goed komt wanneer ze naar een helpdesk bellen, is in veel gevallen toereikend (27 procent).

Flirt
Voor servicemedewerkers die niet tegemoet komen aan de geijkte service, hebben sommige klanten wel een oplossing. Eén op de tien flirt met een servicemedewerker in de hoop zo beter geholpen te worden. Opvallend is dat de klanten op hun beurt van het bedrijfsleven liever gèèn gepaai verwachten: ruim acht op de tien Nederlanders spreekt liever met een zakelijke medewerker dan met een overdreven vriendelijke (82 procent).

Serviceoffensief
Alexander Hamel, Directeur Klantenservice van T-Mobile: "In 2005 vond bijna de helft van de klanten dat telecom-aanbieders heel wat moesten veranderen om het hen naar hun zin te maken. Die roep om persoonlijke aandacht heeft T-Mobile met een serviceoffensief succesvol beantwoord. Maar ook het recent overgenomen Orange heeft succesvol op deze trend ingespeeld: zowel aan T-Mobile als Orange werd dit keer de hoogste waarderingsscore toegekend. Dit biedt een uitstekend uitgangspunt voor het nieuwe T-Mobile om zich juist op het gebied van service te onderscheiden van haar concurrenten."

Over T-Mobile
T-Mobile Nederland had in 2006 een jaaromzet van 1,138 miljard euro en bedient 2,639 miljoen actieve klanten (30 september 2007). T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. In Nederland beschikt T-Mobile over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een uitgebreid netwerk van HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding. Sinds 1 oktober 2007 zijn de mobiele en internetactiviteiten van Orange in Nederland onderdeel van T-Mobile Netherlands.

T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als één van Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. De dochterondernemingen van Deutsche Telekom leveren aan het eind van september 2007 mobiele diensten aan bijna 114 miljoen klanten. Zij doen dit via een gemeenschappelijk platform gebaseerd op GSM, 's werelds meest succesvolle digitale draadloze standaard. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met naadloze transatlantische dienstverlening.

T-Mobile maakt ook deel uit van FreeMove, een alliantie van de vier leidende Europese mobiele operators - Orange, TIM (Telecom Italia Mobile), T-Mobile and TeliaSonera. Hiermee ondersteunt FreeMove haar klanten in hun communicatiebehoeften, wanneer zij op reis zijn in het buitenland, op een manier zoals zij thuis gewend zijn.

Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen via:

T-Mobile Netherlands BV
Hans van der Vlies
Woordvoerder
Telefoon: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl