Veilig Amsterdam
O&S - Amsterdam in cijfers 2007 verschenen
Amsterdam in cijfers
26 november 2007
Op 22 november is de 113e editie van Amsterdam in cijfers verschenen.
Deze jaarlijkse uitgave van O+S bevat statistische informatie en
onderzoeksgegevens over Amsterdam, de regio, de vier grote steden en
Nederland.
Openbare orde en veiligheid
Na een sterke daling heeft het aantal aangiften in Amsterdam zich
sinds 2004 gestabiliseerd op ruim 86.000 per jaar. Alleen in Centrum
en Zuidoost, de twee stadsdelen waar het aantal aangiften de afgelopen
jaren het sterkst afnam, daalde in 2006 het aantal aangiften verder
met respectievelijk 6% en 9%. De meest voorkomende misdrijven in de
stad zijn auto-inbraak (19%), fietsendiefstal en vernielingen (beide
10%).
Volgens de Amsterdamse Veiligheidsindex verbeterde in 2006 zowel de
objectieve als de subjectieve veiligheid in de stad. De verbetering is
vooral te danken aan de afname van het aantal gevallen van
drugsoverlast, verkeersincidenten en geweldsdelicten. Een groep die
vaker met geweld geconfronteerd lijkt te worden zijn de homoseksuelen.
Bij de politie werden in heel 2006 32 homogerelateerde incidenten
gemeld, waarvan 7 met geweld. In de eerste zeven maanden van 2007 gaat
het om 26 incidenten, waarvan 8 met geweld. In de Amsterdamse
Burgermonitor 2007 geeft 3% van de homoseksuele mannen en vrouwen aan
het afgelopen jaar fysiek geweld op straat te hebben ervaren.
Per april 2007 zijn er 234 coffeeshops in Amsterdam. In het
regeerakkoord is opgenomen dat coffeeshops niet langer dicht bij
scholen mogen liggen. Als coffeeshops minimaal 500 meter van scholen
uit het basis- of voortgezet onderwijs zouden moeten liggen, voldoen
in Amsterdam slechts 16 coffeeshops (7%) aan de regels. Wanneer alleen
voor het voortgezet onderwijs een minimumafstand van 250 meter zou
gaan gelden, blijven er nog 190 coffeeshops over in de stad (81%).
Vanaf het derde kwartaal van 2005 is er sprake van een toenemend
aantal paddoincidenten in de stad. In 2006 vonden er 124
ambulanceritten plaats naar aanleiding van het gebruik van paddoâs.
Het gaat bijna altijd om jonge buitenlandse toeristen die voor het
eerst paddoâs gebruiken. In hetzelfde jaar vonden 2.134
ambulanceritten plaats voor alcoholincidenten. De leefstijl van
Amsterdammers verschilt van die in Nederland. Ze hebben vaker drugs
gebruikt, roken vaker en hebben vaker een hoog cholesterolgehalte en
een hoge bloeddruk.
De brandweer rukte in 2006 28% vaker uit dan in 2005. Er werden ruim
4.100 branden gemeld (2005: 3.200). Van woningbranden werd 792 keer
melding gemaakt (2005: 703). Dit komt neer op 2,1 meldingen per 1.000
woningen.
Verkeer en infrastructuur
In 2006 raakten er gemiddeld vier personen per dag gewond in het
Amsterdamse verkeer. In de periode 1999-2001 waren dit er nog
gemiddeld acht per dag. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per
jaar is sinds 1999 met 41% af genomen tot 20 in 2006. Het aantal
gewonden daalde het sterkst onder autogebruikers (-65%) en voetgangers
(-53%). De meeste ongelukken met letsel vinden plaats op de fiets
(33%). In 2006 heeft 72% van de Amsterdammers van 12 jaar en ouder een
fiets (1996: 62%). Dit betekent dat er ongeveer 465.000 fietsen zijn
in Amsterdam. De meeste fietsbezitters (81%) fietsen minimaal één
keer per week, waarvan de helft zelfs dagelijks.
Bestuur en Stad
Uit de Amsterdamse Burgermonitor 2007 blijkt dat 8 van de 10
Amsterdammers redelijk tot veel vertrouwen hebben in het
gemeentebestuur. In een peiling op 22 juni 2007 geven Amsterdammers
het stadsbestuur het rapportcijfer 6,2. De meeste waardering is er
voor de prestaties op het gebied van veiligheid, de minste op het
gebied van armoedebestrijding.
De positie van Amsterdam als leefbare stad is stabiel. In 2007 staat
Amsterdam net als het jaar daarvoor wereldwijd op de dertiende plaats.
Binnen de Europese Unie is Amsterdam één van de drie meest leefbare
hoofdsteden na Wenen en Kopenhagen. Elke stad wordt voor deze lijst
beoordeeld aan de hand van 39 criteria, waaronder politieke, sociale,
economische en milieufactoren, veiligheid en gezondheid, onderwijs,
transport en andere openbare diensten.