Ingezonden persbericht


Onderzoek gebruiksvriendelijkheid bedrijfsapplicaties door IFS

Bij de selectie van bedrijfsapplicatie staat gebruiksvriendelijkheid niet hoog op agenda - parallel gebruik van modules levert veel tijdverspilling op - 95% van de IT-managers vindt huidige bedrijfsapplicaties alleen gebruiksvriendelijk bij basisgebruik.

Eindhoven, 26 november 2007

Innovaties in de consumententechnologie creëren de verwachtingen voor toekomstige bedrijfsapplicaties. De "i-generation" verwacht, gebaseerd op hun ervaringen met ergonomisch ontwikkelde producten als Google, iPod, mobiele telefoons, spelcomputers en netwerksites, ook meer gebruiksvriendelijkheid op de werkplek. Bedrijven hebben verbeterde gebruiksvriendelijkheid binnen bedrijfssoftware nodig om personeel te behouden, te motiveren en de productiviteit te verhogen. Deze en andere conclusies komen naar voren uit onderzoek dat IFS, leverancier van componentgebaseerde bedrijfssoftware, heeft laten doen naar bedrijfssoftware.

IFS vroeg de mening van IT-managers* over de 'usability'** (gebruiksvriendelijkheid) van bedrijfssoftware. Bij de vraag naar hun definitie van gebruiksvriendelijkheid van bedrijfssoftware gaf bijna 45% aan dat zij daaronder producten verstaan die hen helpen het werk beter en sneller te doen. 30% vindt de 'usability' goed als het lezen van de handleiding niet nodig is. 95% vindt dat de gebruiksvriendelijkheid van de bedrijfssoftware in zijn bedrijf afneemt, zodra medewerkers meer willen met de applicatie dan het basisgebruik.

De respondenten werd ook gevraagd naar de grootste tijdverspillers binnen bedrijfsapplicaties. Het meest genoemd (29%) werd dat modules in hetzelfde systeem op een andere manier werken. Tweede was met 16% de grote moeite die het kost om gegevens uit te wisselen tussen applicaties. Daarnaast gaf 15% gaf aan dat de complexiteit in het zoeken naar en vinden van informatie binnen het systeem hen veel verloren tijd kostte.

De meeste intuïtieve hedendaagse softwareprogramma's zijn volgens 40% van de respondenten webapplicaties. 23% noemde emailsystemen als meest intuïtieve softwaretoepassingen.

Bij de selectie van bedrijfssoftware bleek dat 47% de gebruiksvriendelijkheid serieus heeft laten meewegen in de beslissing. Slechts 4% beschouwde het echter als prioriteit. 36% had vooral andere factoren laten meewegen bij hun beslissing zoals functionaliteit en prijs. Volgens 17% is een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid op te lossen met goede training.

'Tot nu toe lag de focus van bedrijfsapplicaties op het automatiseren van bestaande bedrijfsprocessen. Leveranciers voegden meer en meer functionaliteiten toe - zelfs zoveel dat gebruikers ermee worden overvoerd', zegt Dan Matthews, CTO van IFS. 'Mensen verwachten dat de gebruiksvriendelijkheid van hun bedrijfsssoftware vergelijkbaar is met die van de toepassingen die ze thuis gebruiken. Verbeteringen in de gebruiksvriendelijkheid van de bedrijfssoftware kunnen nu worden gerealiseerd door aandacht te besteden aan het ergonomisch ontwerp en functionele toevoegingen zoals intuïtieve navigatie, web services en geïntegreerde zoekfuncties en office applicaties.'

*Het onderzoek is uitgevoerd onder 100 IT-beslissers in het Verenigd Koninkrijk. Zij zijn geen IFS-gebruikers.

**Usability of gebruiksvriendelijkheid geeft aan in hoeverre een product handig, natuurlijk en intuïtief te gebruiken is. Vaak zijn producten met een hoge gebruiksvriendelijkheid ergonomisch ontworpen.


---

Over IFS
IFS ontwikkelt en levert componentgebaseerde applicaties voor middelgrote en grote ondernemingen en organisaties die snel op marktveranderingen willen inspelen. IFS bestaat sinds 1983 en heeft inmiddels wereldwijd zo'n 2.600 medewerkers. Van IFS Applications verscheen onlangs de zevende generatie. Dankzij de open, componentgebaseerde structuur is de oplossing zeer gebruiksvriendelijk en snel te implementeren en te onderhouden. De software is in 54 landen beschikbaar en in 22 talen. IFS heeft wereldwijd ruim 600.000 gebruikers in de sectoren aerospace & defense, automotive, high-tech, industriële productie, procesindustrie, retail, constructie, contracting, service & facilities management en utilities & telecom. IFS Applications biedt ERP-functionaliteit op het gebied van onder meer productie, supply chain management (SCM), customer relation management (CRM), Product Lifecycle Management (PLM), asset management, performance management (CPM) en Maintenance, Repair and Operations (MRO). In de Benelux werkt IFS voor klanten als Helpman, BV Koninklijke Kempen & Begeer (Gero), Amefa, Hertel, Bart's Retail, Marskramer en Intertoys. Het bedrijf staat genoteerd op de beurs van Stockholm (XSSE: IFS). Meer informatie: www.ifsnl.com.

Meer persinformatie:

IFS
Renske van der Weijden
Telefoon: +31 (0)40 292 3292
Email: renske.van.der.weijden(at)ifsnl.com

Wisse Kommunikatie
Francine Loos
Telefoon: +31 (0)26 4431523 / +31 (0)6 11041 635
Email: francine.loos(at)wisse-worldcom.nl