Saab Nederland maakt prijzen Saab Turbo X bekend
(11/26/2007)
Met de Saab 9-3 Turbo X introduceert Saab een exclusief model,
voorzien van hoogwaardige techniek. Met deze supersport versie van de
Sport Sedan en Sport Estate lanceert Saab ook haar nieuwe,
geavanceerde XWD vierwielaandrijvingssysteem.
Van de Saab Turbo X zullen in een gelimiteerde serie slechts 2.000
exemplaren worden geproduceerd, waarvan er vanaf maart 2008 vooralsnog
veertig naar ons land zullen komen. Saab Nederland heeft de voorlopige
vanafprijs vastgesteld op ⬠60.530 onder voorbehoud van de
BPM-wijzigingen in 2008
Het sportieve design van de Turbo X met onder andere titanium
afwerking op de grille, rond de mistlampen en op de kofferbak, een
trapeziumvormige dubbele uitlaat en het speciale sportonderstel, wordt
volledig waar gemaakt door de prestaties. De geupgrade 2.8 V6
Turbomotor levert maar liefst 280 pk, waardoor de Turbo X in slechts
5,7 seconden van 0 naar 100 km/u snelt. De topsnelheid is begrensd op
250 km/u.
Turbo X techniek
De dwars voorin geplaatste aluminium 24-kleppenmotor is voorzien van
variabele kleptiming met een compressieverhouding van 9,5:1; de
maximum turbodruk is 0,8 bar. De Turbo X heeft standaard een
zesversnellingsbak en optioneel is een Sentronic automaat met lock-up
leverbaar. Deze bak heeft een Sport Drive-mode en kan tevens handmatig
worden bediend, ook vanaf het stuurwiel. De Turbo X is voorzien van
het hypermoderne Haldex Gen 4 vierwielaandrijvingsysteem met âActive
on Demandâ voorziening. De vierwielaandrijving is achter uitgerust met
een elektronisch gestuurd Limited Slip Differential. Het onderstel is
aangepast aan de hogere prestaties en het remsysteem is voor en achter
voorzien van extra grote geventileerde remschijven.
Turbo X uitrusting
De Saab Turbo X ademt een en al prestatiedrang en sportieve dynamiek.
De Turbo X is uitgevoerd in Jet Black metallic. Het interieur is
afgewerkt met carbon fiber en de sportstoelen zijn voorzien van
speciale Turbo X lederen sportbekleding. Het Turbo X sportstuur heeft
een extra dikke en zachte greep van geperforeerd leer. Andere
uiterlijke kenmerken zijn de bumpers, zijskirts, buitenspiegels,
deurgrepen en dakspoiler (Sport Estate) in carrosseriekleur. De Turbo
X heeft verder een verlaagde frontspoiler in antraciet grijs en op de
Sport Sedan een achterspoiler in carrosseriekleur.
Turbo X veiligheid
De veiligheid van de Turbo X is, mede gezien de indrukwekkende
prestaties, op een hoog niveau met zaken als ABS, elektronische
remkrachtverdeling (EBD), elektronisch Stabiliteits Programma (ESP),
noodstopbekrachtiging (EBA), remkrachtcontrole systeem in bochten
(CBC) en traction control systeem (TCS).
Turbo X prijzen
De 9-3 Sport Sedan 2.8 V6 Turbo X met handgeschakelde
zesversnellingsbak kost ⬠60.530, terwijl de versie met automatische
versnellingsbak een meerprijs van ⬠2.500 heeft.
De 9-3 Sport Estate 2.8 V6 Turbo X staat voor ⬠62.330 op de
prijslijst (meerprijs automaat ⬠2.500). Uiteraard kunnen de prijzen
voor 2008 afwijken door de BPM-wijzigingen per 1 februari 2008.
AutoRai