Ingezonden persbericht
P e r s b e r i c h t
Business spiritualiteit: een andere manier van ondernemen
Paul de Chauvigny de Blot S.J. en Petra Pronk
Business en spiritualiteit. Die combinatie doet menigeen de wenkbrauwen fronsen. Twee onverenigbare grootheden? Niet volgens Paul de Blot (1924), hoogleraar business spiritualiteit op Nyenrode. Business spiritualiteit is volgens De Blot een serieus alternatief voor de wijdverbreide managementstijl die alleen op winst, marktwerking en efficiency is gericht.
Het boek is de kennismaking met een inspirerende hoogleraar die bewust tegen de stroom in roeit. Hij staat voor een andere manier van ondernemen. Zijn doel: de bezieling in organisaties terugbrengen en laten zien dat het heel goed mogelijk is om zakelijk succesvol te zijn en toch een humaan beleid te voeren. Sterker nog: dat een menselijke bedrijfsvoering zelfs bijdraagt aan zakelijk succes.
Business spiritualiteit is geen zweverig speeltje, maar een bedrijfskundig model waarbinnen idealisme en realisme een vruchtbare wisselwerking aangaan. Het is een stijl van ondernemen met oog voor markt en mensen. Een stijl waarbij het draait om zaken doen met hoofd en hart en waarbij de focus gericht is op welzijn in plaats van welvaart.
Dit boek biedt geen ingewikkelde theorieën, maar een praktisch handvat voor bewustwording en een meer menselijke bedrijfsvoering. Het is bedoeld voor iedereen die zakelijkheid serieus neemt, zonder concessies te willen doen aan de menselijkheid. De principes zijn toe te passen in grote en kleine organisaties in de profit en de non-profitsector. Als jezuïet haalt De Blot de inspiratie voor zijn theorieën uit de jezuïtische filosofie. Een filosofie die dankzij zijn grote doelgerichtheid en idealisme ruim 400 jaar na dato verrassend praktisch en bruikbaar blijkt te zijn voor het moderne bedrijfsleven.
Voor Paul de Blot is de leerstoel Business Spiritualiteit het hoogtepunt van zijn veelbewogen leven, een mogelijkheid om zijn levensvisie door te geven aan het bedrijfsleven. Maar zijn inzichten zijn ook toepasbaar in non-profitorganisaties zoals zorg- en onderwijsinstellingen. Aangezien De Blot zelf veel ervaring heeft in beide sectoren draagt hij vaak situaties uit de zorg en het onderwijs aan om zijn visie te illustreren. Daarnaast blijken zijn lessen ook bijzonder waardevol voor het privéleven.
Journaliste Petra Pronk maakte eerder portretten van Antoine Bodar, Harry Kuitert en Dick de Zeeuw.
Boekgegevens:
ISBN 978 90 259 5792 6, paperback, 184 blz., E 16,90
Bestellen:
Business spiritualiteit
Chauvigny de Blot, P. de & Petra Pronk