Johannes Wier Stichting


---

Physicians for Human Rights

Physicians for Human Rights
Recht op gezondheidszorg

Medisch antropoloog Kleinman houdt Cleveringarede

De medische wetenschap en de medische zorg zijn uit elkaar gegroeid. Arthur Kleinman, medisch antropoloog, psychiater en Global Health-deskundige van de Universiteit van Harvard analyseert deze ontwikkeling. Deze autoriteit op het gebied van aids en SARS houdt maandag 26 november de Cleveringarede (16.00 uur). Titel "Today's biomedicine and Caregiving: Are they Incompatible to the Point of Divorce?"
Plaats: LUMC, gebouw 3 (onderwijsgebouw), Burumazaal

Arthur Kleinman is een van de bekendste medisch-antropologen en transculturele psychiaters ter wereld. 25 jaar was hij praktiserend psychiater, 40 jaar deed hij antropologisch onderzoek, eerst in Taiwan en later in China. Hij schreef een indringend boek over de slachtoffers van de Culturele Revolutie. Kleinman is daarnaast een autoriteit op het gebied van infectieziekten als aids en SARS, de mondiale plagen van deze tijd. Onderling verweven rode draden in zijn werk zijn het belang van het perspectief van de patiënt, de maatschappelijke achtergronden van ziekte, en de spanning tussen cure en care. Deze spanning manifesteert zich bij uitstek op het terrein van de psychiatrie en de ongeneeslijke chronische ziekten. `Narratives of disease'
Kleinmans boek the Illness Narratives is verplichte kost op vele artsenopleidingen in de Verenigde Staten en daarbuiten; het is ook in het Chinees en Japans vertaald. In dit boek wees Kleinman er als een van de eersten op hoe belangrijk het is onderscheid te maken tussen tussen enerzijds de medische aandoening (disease), en anderzijds de beleving van de ziekte door de patient zelf en zijn omgeving: de illness experience. Ook wees hij op het belang voor artsen inzicht te krijgen in dit perspectief van de patiënt, voor zowel diagnostiek als behandeling. `Ik wilde dat studenten systematisch zouden worden getraind om deze narratives of disease te interpreteren', zegt hij.

De dokter als etnograaf
Aandacht voor de culturele component - in Amerika is de term Cultural Competency in zwang - is in onze tijd van globalisering niet meer weg te denken uit het medische métier. Maar pas op, schrijft Kleinman in een recent artikel, getiteld Anthropology in the Clinic, dat betekent niet dat je een lijstje afloopt met kenmerken van `de islamitische cultuur' of `de Mexicaanse cultuur', en vervolgens je patient aan de hand daarvan beoordeelt. Cultuur betekent voor Kleinman cultuur in de brede antropologische zin van het woord. Die is niet statisch, en niet homogeen, en hij behelst het hele proces van beleving, verwerking en verklaring van de alledaagse praktijk. Een arts moet van Kleinman niet alleen medisch, maar ook etnografisch te werk gaan. Hij moet, ouderwets antropologisch uitgedrukt, proberen de native's point of view te achterhalen. Een vraag die een arts zou kunnen stellen is: `Wat is uw etnische achtergrond en wat betekent die voor u?'. Die informatie kan vervolgens nuttig zijn voor het uitstippelen en bespreken van een behandeling.
Hype
Cultuur kan in deze optiek uiterst individueel zijn, maar evengoed systeembreed. Ook de medische wereld zelf is een cultureel systeem, benadrukt Kleinman. Dat mag vandaag, na een paar decennia wetenschapsdeconstructie, bekend in de oren klinken, maar Kleinman was ook een van de eersten die hierop wees, zo vertelt hij. `Gaandeweg ben ik geinteresseerd geraakt in één specifiek aspect van globalisering, en dat is medicalisering. Steeds meer problemen zijn gaan vallen onder de 'jurisdictie' van de medische wetenschap. Dat komt voornamelijk door de farmaceutische industrie en de marketingpraktijken van ziekenhuizen. De biomedische wetenschap is enorm vooruitgegaan, maar wordt ook gehypet. Terwijl we juist beangstigend weinig weten. Er zijn zoveel chronische ziekten die we niet kunnen behandelen.' Schilderij
Kleinman: `In de Harvard Medical School hangt een schilderij van een ziek kind in een bed. Het heeft hoge koorts, maakt de vroeger beruchte crisis door: redt hij het of redt hij het niet. Buiten zie je de zon opkomen. Aan zijn bed staat een kinderarts die zijn hand vast houdt. Dat is care. Genezen kon niet. We kunnen nog steeds heel veel niet genezen, maar dit is niet meer het beeld van de arts van nu. Over die ontwikkeling gaat mijn Cleveringalezing.'
Psychiatrie
Wat was er eerst? De antropologie of de geneeskunde? `Het is sowieso natuurlijk anders in Amerika', zegt Kleinman. `In `college' was mijn hoofdvak geschiedenis, en ik was al geaccepteerd voor Stanford Law School en voor het graduate programme in geschiedenis. Maar ik koos voor geneeskunde. Daarbinnen raakte ik geïnteresseerd in de rol van cultuur, wat me op de antropologie bracht. In de jaren '70 was psychiatrie het specialisme dat het meest ontvankelijk was voor antropologische inzichten. De aanpak past bijvoorbeeld goed in de psychotherapie - er bestaat een methode die etnografische psychotherapie heet - en is nuttig bij de behandeling van patiënten met een andere culturele achtergrond. Aan het eind van mijn loopbaan had ik vooral Chinese patiënten; het was bekend dat ik de taal sprak en onderzoek had gedaan in China.'

Infectieziekten
Kleinman: `Maar de laatste twintig jaar heeft de psychiatrie een biologische revolutie doorgemaakt, waardoor een antropologische aanpak minder voor de hand ging liggen. Voor het terrein van de infectieziekten werd de meerwaarde ervan juist steeds duidelijker. We realiseerden ons dat we, als we de infectieziekten echt willen begrijpen, een bio-sociale benadering nodig hebben.' Neurasthenie
Tijdens zijn veldwerk in China ontdekte Kleinman dat Chinezen die een psychische aandoening krijgen, dit vooral uiten door fysieke klachten: ze somatiseren. Kleinman: `Later zijn we erachter gekomen dat bijna iedereen dat doet, maar de vorm waarin het gebeurt verschilt. In 1980 ging ik naar China om een ziekte te bestuderen die ze neurasthenie noemden. De term neurasthenie is uitgevonden in de 19e eeuw in Amerika, en de diagnose was aan het eind van die eeuw heel populair in Amerika en Europa. Daarna is hij uit de mode geraakt. In China heb ik ik twee belangrijke inzichten opgedaan. Ten eerste dat je deze patiënten kon herdiagnostiseren als patiënten met een depressie. En ten tweede dat sommige symptomen - hoofdpijn, duizeligheid, extreme vermoeidheid - niet verbeterden zolang de sociale omstandigheden niet verbeterden. Ik liet zien dat je deze symptomen niet alleen op individueel, maar ook op collectief niveau kan begrijpen.' Stigma
Maar Kleinman leerde ook hoe enorm het stigma van een psychische aandoening in veel landen kan zijn: `Stigmatisering is een onderwerp dat steeds meer mijn aandacht heeft. Als een Chinese vrouw zo bang is voor het stigma van een medische depressie dat ze niet behandeld wil worden, kan het bijvoorbeeld zinvol zijn toch de minder beladen term neurasthenie te gebruiken.'
Cleveringa
Verdriet en ellende kunnen medische gevolgen hebben, maar niet alle verdriet en ellende zijn daarom medisch, meent Kleinman. Zijn laatste boek, vorig jaar uitgekomen, heet What really matters: Living a moral fife amidst uncertainty and danger. Het gaat slechts zijdelings over de medische wetenschap, die de opdracht krijgt bescheiden op de achtergrond te blijven. Verdriet, ziekte en ellende horen bij het leven, en moeten als zodanig onder ogen worden gezien zonder onmiddellijk te worden gemedicaliseerd. Ellende kan wel nieuwe inzichten opleveren, waaronder een herijking van ethische aspiraties, zegt Kleinman. 'Het kan, zoals antropologen het noemen, een 'diagnostic event' zijn. Cleveringa vond de omstandigheden onder de Nazi's ondraaglijk, en wilde daar iets aan doen. Maar ook een chronische ziekte kan nieuwe vensters openen op de werkelijkheid, en kan een aanleiding zijn de ethische bakens te verzetten. Misschien minder heroïsch, maar daarom niet minder belangrijk.'

Geplaatst op: vrijdag 23 november 2007

johannes wier stichting

---