UNIFEM en goodwill ambassadeur Nicole Kidman lanceren internetcampagne om geweld tegen vrouwen te beëindigen
26/11/2007 17:06
PR Newswire
NEW YORK, November 26 /PRNewswire/ --
Verenigde Naties -- Het Ontwikkelingsfonds van de Verenigde Naties voor
vrouwen, de UNIFEM, haar goodwill ambassadeur Nicole Kidman en een groot
aantal partners, lanceerden vandaag een internetcampagne om het geweld tegen
vrouwen te beëindigen. Onder de titel "Zeg Nee Tegen Geweld Tegen Vrouwen"
nodigt de campagne mensen uit om hun namen toe te voegen aan een "virtueel"
boek op een website, dat speciaal voor dit doel in het leven is geroepen:
www.saynotoviolence.org. De campagne richt zich tot honderdduizenden - zelfs
miljoenen - mensen over de hele wereld om mee te doen en een duidelijke
boodschap naar de besluitmakers te sturen om de beëindiging van geweld tegen
vrouwen hoog op de internationale agenda te plaatsen.
"Geweld tegen vrouwen is een ongehoorde schending van de rechten van de
mens", zei UNIFEM goodwill ambassadeur Nicole Kidman. "Maar, het is niet
onoverkomelijk. We kunnen hier een eind aan maken. Hoe meer namen we
verzamelen, hoe sterker we staan om het beëindigen van geweld tegen vrouwen
een topprioriteit te maken van regeringen over de hele wereld. Daarom heb ik
als eerste mijn naam gezet."
Volgens de statistieken zijn één op de drie vrouwen tijdens hun leven
slachtoffer van geweld. Maar al te vaak blijven de daders ongestraft en is er
onvoldoende steun voor de slachtoffers. UNIFEM is al sinds lange tijd
pleitbezorger voor noodzakelijke actie en voor meervoudige manifestaties over
op geslacht gebaseerd geweld - of het nou huiselijk geweld is, vrouwensmokkel
of systematische verkrachting in oorlogsgebieden. Het blijft een
niet-aflatend gevecht, een moeilijk gevecht, omdat angst en schaamte er veel
vrouwen van weerhoudt om zich uit te spreken.
Joanne Sandler, uitvoerend directeur van UNIFEM, zei: "De noodzaak om ons
teweer te stellen tegen geweld tegen vrouwen wordt alleen maar groter. Ten
minste 89 landen, bijvoorbeeld, hebben tegenwoordig wetgeving tegen huiselijk
geweld. Maar de toepassing van deze wetten gebeurt vaak onvoldoende vanwege
een gebrek aan politieke wil, capaciteit en middelen. Zo lang als het geweld
voortduurt en vrouwen degenen die misbruik van hen maken niet durven te
beschuldigen, is het noodzakelijk dat deze kwestie in het publieke debat meer
prominent wordt."
De internetcampagne van UNIFEM geeft veel informatie over geweld tegen
vrouwen en toont manieren waarop men mee kan doen aan de campagne en die kan
ondersteunen. Omdat de geldmiddelen om deze kwestie aan te kaarten schaars
zijn, legt het ook nadruk op het fonds van de VN ter Beëindiging Van Geweld
Tegen Vrouwen, via welke initiatieven in ontwikkelingslanden de noodzakelijke
steun is gegeven om de toepassing van de wetten en de beïnvloeding van de
politiek te bevorderen.
Belangrijke maatschappelijke organisaties, die miljoenen leden hebben,
zoals World YWCA, Zonta International en de White Ribbon Campagne, alsmede
ondernemingen als Avon en VN partners als de UNICEF, doen mee aan de
campagne.
De campagne loopt door tot aan de Internationale Vrouwendag op 8 maart
2008. De campagne is pro Deo opgezet door het in Londen gevestigde
reclamebureau Leo Burnett, met pro Deo steun van bedrijven als arc, sky,
vividas, tsunami, ITN source, MPC, en wave.
Website: http://www.unifem.org
http://www.saynotoviolence.org
Nanette Braun, +1-212-906-6829, nanette.braun@unifem.org, of Letitia Anderson, +1-212-906-6506, letitia.anderson@unifem.org, beiden van UNIFEM