Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (Stichting HKZ)
Leger des Heils krijgt kwaliteitskeurmerk
Vandaag ontvangt de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg het HKZ en ISO keurmerk. Voor alle sectoren waarin de stichting actief is - maatschappelijke opvang, preventie en maatschappelijk herstel, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg, reclassering, jeugdzorg, ouderenzorg en gezondheidszorg - werden de kwaliteitsnormen behaald.
Lt.-kolonel mw. dr. C.A. Voorham, directeur van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg is trots: "Het is een bekroning op de inspanningen van de ruim 4000 medewerkers die zich elke dag inzetten om zo goed mogelijk hulp te bieden aan jaarlijks zo'n 35.000 mensen. Het Leger des Heils zet hiermee een belangrijke stap naar verdere professionalisering en wil door goed kwaliteitsmanagement de zorg inzichtelijk, meetbaar en toetsbaar maken voor cliënten, subsidiegevers en overheden."
De onafhankelijke toetsing van het kwaliteitsmanagementsysteem is uitgevoerd door DNV te Rotterdam. Een team van auditoren onder leiding van de heer Jaap Schepers heeft alle veertien werkeenheden van de stichting bezocht en positief geadviseerd ten aanzien van de uitreiking van het certificaat. Om de kwaliteit ook in de toekomst te behouden, zal DNV ieder jaar een controle uitvoeren. Eens per drie jaar wordt het Leger des Heils grondig herkeurd.
Het HKZ Keurmerk wordt uitgegeven door Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en heeft betrekking op het kwaliteitsmanagementsysteem van de organisatie. Zo'n systeem heeft een organisatie nodig om kwaliteit goed te kunnen managen. Het HKZ Keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de normen die vanuit de sector zelf, door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld. Deze normen betreffen de zorg-/hulpverlening aan de cliënten, maar bijvoorbeeld ook het professioneel handelen. Dit is vastgesteld door een onafhankelijke certificatie-instelling.