Gemeente Aalten


26-11-2007
Audit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) Gemeente voldoet aan eisen

De gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) wordt iedere drie jaar door een onafhankelijke externe instelling aan een audit onderworpen. Deze driejaarlijkse audit is een wettelijke verplichting.
De audit omvat drie onderdelen.
Er wordt gekeken of de persoonsgegevens zoals deze in de GBA zijn opgenomen juist en actueel zijn. Daarnaast wordt gekeken naar het beheer van de registratie. Beoordeeld wordt of back-up van GBA bestanden op verantwoorde manier plaatsvindt of er voldoende uitwijkmogelijkheid is om de continuïteit van de bedrijfsvoering te garanderen in geval we vanuit de reguliere locaties om welke reden dan ook niet kunnen werken (te denk valt aan brand). Werkprocessen worden getoetst en er wordt gekeken hoe de interne communicatie m.b.t. beveiliging etc. in de organisatie is ingebed.
En last but not least wordt gekeken hoe wordt omgegaan met de persoonsgegevens die zijn opgenomen in de GBA. Privacyaspecten zoals het vastleggen van de manier van gegevensverstrekkingen in een verordening, de toegang tot de GBA door andere afdelingen dan burgerzaken. Iedere ambtenaar die inzage heeft in de GBA moet hiervoor geautoriseerd worden en heeft alleen maar inzage in die gegevens die voor zijn/haar taakuitoefening nodig zijn.
Op 1 oktober zijn de GBA-bestanden van de Gemeente Aalten aan een audit onderworpen en we mogen best met de nodige trots zeggen "we zijn er in één keer doorheen!" Ervaring met eerdere auditronden leert dat dit in den lande zeker niet altijd vanzelfsprekend is. Op 24 oktober heeft de audit op het proces- en privacydeel plaatsgevonden. En ook hier is aan alle wettelijke vereisten voldaan. De Gemeente Aalten is met vlag en wimpel door de GBA-audit gekomen!