26-11-2007
Onafhankelijke autobedrijven scoren prima op kwaliteit
In de afgelopen vier jaar zijn de 3200 onafhankelijke autobedrijven
van de Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG,
beoordeeld op hun kwaliteiten. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van
deze bedrijven een rapportcijfer van meer dan een acht scoort. Vijf
leden haalden zelfs een score van 100 procent. Het totale gemiddelde
rapportcijfer kwam uit op 7,8.
De ABA startte in het najaar van 2004 met het kwaliteitsprogramma
T.E.A.M. Daarin werden de vorderingen van bedrijven met een aantal
belangrijke kwaliteitsthemas periodiek gemeten door het onafhankelijke
onderzoeksbureau Dataview. Het gemiddelde eindresultaat over het
totaal van de T.E.A.M.-metingen resulteerde in het rapportcijfer 7,8.
Daarmee blijkt dat de onafhankelijke autobedrijven prima scoren op
kwaliteit.
Vooraf stelde de ABA de norm voor een minimaal te behalen
rapporttotaal vast op 65 procent. Bedrijven die niet aan deze norm
voldoen, zouden een onvoldoende halen. Als die er niet in slagen zich
te verbeteren, dan voldoen zij niet aan de kwaliteitseisen die BOVAG
stelt. Dat heeft in een aantal gevallen geleid tot beëindiging van het
BOVAG-lidmaatschap.
De eerste letter van T.E.A.M staat voor Tent op orde, waarbij een
verzorgde uitstraling en herkenbaarheid als BOVAG-autobedrijf centraal
staan. Met Echt goed in bedrijfsvoering werden ondernemerschap,
personeelsmanagement, verkoopvaardigheden en -procedures beoordeeld.
De A staat voor Aandacht voor uw klant, door het bijhouden van
onderhoudshistorie en/of het opzetten van promotieactiviteiten, zoals
een APK-brief en de voorraadpresentatie op internet. De M tot slot
staat voor Maak uw organisatie beter. Daarbij is gemeten hoe
ondernemers zichzelf kansrijk positioneren en omgaan met kansen en
bedreigingen in hun branche. Bijvoorbeeld door te specialiseren in een
merk, een bepaalde techniek of een marktsegment. Aansluiting bij een
franchiseformule en de toenemende beschikbaarheid van technische
voertuiginformatie zijn andere veel genoemde opties waarmee bedrijven
hun strategie kunnen uitstippelen.
ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over de resultaten: De positieve
kwaliteitstrend tussen 2004 en 2007 is verheugend en zeker ook te
danken aan acties van BOVAG om leden extra informatie te bieden over
bepaalde onderwerpen of specifieke opleidingen aan te bieden. Elke
ondernemer heeft met de T.E.A.M-metingen zijn eigen prestaties kunnen
verbeteren. De resultaten zijn steeds direct met de ondernemer
besproken, waarbij aan de ondernemer praktische handvatten voor
verbetering zijn aangereikt. Leden die daarvoor open staan, pakken dat
direct op en boeken er goede resultaten mee.
Bron: Persbericht BOVAG/ABA
Datum: 26-11-2007
BOVAG