BOVAG

26-11-2007
Onafhankelijke autobedrijven scoren prima op kwaliteit

In de afgelopen vier jaar zijn de 3200 onafhankelijke autobedrijven van de Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, beoordeeld op hun kwaliteiten. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van deze bedrijven een rapportcijfer van meer dan een acht scoort. Vijf leden haalden zelfs een score van 100 procent. Het totale gemiddelde rapportcijfer kwam uit op 7,8.

De ABA startte in het najaar van 2004 met het kwaliteitsprogramma T.E.A.M. Daarin werden de vorderingen van bedrijven met een aantal belangrijke kwaliteitsthemas periodiek gemeten door het onafhankelijke onderzoeksbureau Dataview. Het gemiddelde eindresultaat over het totaal van de T.E.A.M.-metingen resulteerde in het rapportcijfer 7,8. Daarmee blijkt dat de onafhankelijke autobedrijven prima scoren op kwaliteit.

Vooraf stelde de ABA de norm voor een minimaal te behalen rapporttotaal vast op 65 procent. Bedrijven die niet aan deze norm voldoen, zouden een onvoldoende halen. Als die er niet in slagen zich te verbeteren, dan voldoen zij niet aan de kwaliteitseisen die BOVAG stelt. Dat heeft in een aantal gevallen geleid tot beëindiging van het BOVAG-lidmaatschap.

De eerste letter van T.E.A.M staat voor Tent op orde, waarbij een verzorgde uitstraling en herkenbaarheid als BOVAG-autobedrijf centraal staan. Met Echt goed in bedrijfsvoering werden ondernemerschap, personeelsmanagement, verkoopvaardigheden en -procedures beoordeeld. De A staat voor Aandacht voor uw klant, door het bijhouden van onderhoudshistorie en/of het opzetten van promotieactiviteiten, zoals een APK-brief en de voorraadpresentatie op internet. De M tot slot staat voor Maak uw organisatie beter. Daarbij is gemeten hoe ondernemers zichzelf kansrijk positioneren en omgaan met kansen en bedreigingen in hun branche. Bijvoorbeeld door te specialiseren in een merk, een bepaalde techniek of een marktsegment. Aansluiting bij een franchiseformule en de toenemende beschikbaarheid van technische voertuiginformatie zijn andere veel genoemde opties waarmee bedrijven hun strategie kunnen uitstippelen.

ABA-voorzitter Bertho Eckhardt over de resultaten: De positieve kwaliteitstrend tussen 2004 en 2007 is verheugend en zeker ook te danken aan acties van BOVAG om leden extra informatie te bieden over bepaalde onderwerpen of specifieke opleidingen aan te bieden. Elke ondernemer heeft met de T.E.A.M-metingen zijn eigen prestaties kunnen verbeteren. De resultaten zijn steeds direct met de ondernemer besproken, waarbij aan de ondernemer praktische handvatten voor verbetering zijn aangereikt. Leden die daarvoor open staan, pakken dat direct op en boeken er goede resultaten mee.
Bron: Persbericht BOVAG/ABA
Datum: 26-11-2007