Gemeente Leeuwarden

Ondertekening startdocument Brede School Stadsdeel Oud Oost

Na een ware fiets-estafette zal op maandag 26 november het startdocument Brede School Stadsdeel Oud Oost ondertekend worden. Afgevaardigden van de deelnemende partijen fietsen vanaf 09.10 uur langs alle deelnemende instellingen om tenslotte gezamenlijk aan te komen en het document te ondertekenen in de Beatrixschool aan de Pieter feddesstraat.

Startpunt is RK basisschool De Sprong aan de Johan de Walestraat. Vervolgens wordt langs alle acht deelnemende instellingen gefietst, en overal wordt een participant opgepikt. De groep wordt voorafgegaan door een clown op de fiets. Als laatste zal wethouder Gerrit Krol (Jeugd en Onderwijs) zich bij de stoet voegen.

Alle ondertekenaars zullen gekleed zijn in een oranje veiligheidsvestje met daarop het nieuwe logo van de Brede School. In de Beatrixschool zal wethouder Krol een korte toespraak houden. Er is gekozen voor de fiets omdat een enquête in de wijk heeft uitgewezen dat ouders en kinderen graag meer willen bewegen.

Aan het project Brede School Oud Oost nemen de volgende scholen deel: PCBO: 'Koningin Beatrixschool' en 'Prins Constantijnschool', RK Basisschool 'de Sprong', Proloog: OBS 'Oud Oost', HWL peuterspeelzalen 'Sinneljocht', 'Pluk' en 'Krummelhoek', SKL kinderopvang 'Woeste Willem' en BSO 'het Torentje', BSO 'het Mozaïek'.

Ondertekenaars van het document zijn: mevrouw R. de Groot namens het PCBO, de heer J.Hoffer namens RK de Sprong, mevrouw T. Offenga namens HWL, mevrouw M. van Hall-Disch namens SKL, mevrouw C. Popma namens BSO t' Mozaik, wethouder Gerrit Krol namens de gemeente Leeuwarden, de heer J. Vos namens Proloog en mevrouw H. Voskuylen als projectleider van de Brede School.

De brede school (tot voor kort werd in Leeuwarden de term buurtschool gebruikt) is een term die wordt gebruikt voor scholen voor primair onderwijs (basisscholen) die door intensieve samenwerking met diverse instellingen (bibliotheek, sport, cultuur etc.) werken aan het vergroten van ontwikkelingskansen voor kinderen. De meeste brede scholen richten zich vooral op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De activiteiten, ook na schooltijd, sluiten daarop aan. Bij alle scholen staat de samenwerking met voorschoolse voorzieningen (peuterspeelzalen) centraal.


---