Amsterdam, 24 november 2007 - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren presenteert de oplossing voor de problemen rond onderwijstijd. In het plan wordt met nadruk gekozen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit, en dit wordt breed doorgezet.
Het LAKS heeft dit plan aan de Tweede Kamer voorgelegd, en hoopt dat er aan deze inhoudelijke oproep van de scholieren van Nederland tijdens het spoeddebat volgende week gehoor wordt gegeven. "Hiermee laten wij, scholieren van Nederland zien dat wij het belangrijk vinden om goed kwalitatief onderwijs te hebben en te behouden", aldus LAKS-voorzitter Sywert van Lienden. De plannen van het LAKS zijn uitgewerkt op drie punten: onderwijstijd, studielast en de inspectie. Zo wordt een hoogstaandere kwaliteit bereikt die beter kan worden gewaarborgd.
Drie punten
Het plan van de scholierenbond is gebaseerd op drie onderdelen:
Onderwijstijd
Door een bandbreedte van 880 tot 1040 uur in te stellen (een gemiddelde van 960 uur) in te stellen krijgen scholen de mogelijkheid om onderwijs op maat te bieden en extra te investeren in leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Deze onderwijstijd moet inhouden dat de lessen inhoudelijk ingevuld worden, en dus lessen zijn waar de scholier werkelijk iets leert. De invulling van deze bandbreedte moet per school worden vastgesteld door de medezeggenschapsraad, waardoor zowel leraren, leerlingen als ouders meebeslissen.
Studielast
Door de studielast van alle scholieren in het voortgezet onderwijs te verdelen in onderwijstijd uren en huiswerkuren wordt duidelijk aangegeven hoe hoog de werkdruk voor scholieren mag zijn. Het totaal van deze twee factoren mag volgens het LAKS maximaal op 1400 uren liggen per schooljaar, maximaal 36 uren per week.
Inspectie
De Inspectie van het Onderwijs is een van de weinige manieren waarop de overheid de kwaliteit van het onderwijs waarborgt. De ingezette bezuinigingen van 20% moeten per direct worden teruggedraaid, en ook een vierjaarlijkse uitgebreide kwaliteitscontrole moet voor elke school gaan gelden.
Het complete argumentatiedossier is te vinden op