Ministerie van Financiën

Reactie op artikel in NRC Handelsblad

nieuwsbericht | 24-11-2007 | Directie Voorlichting
Op 24 november 2007 is een artikel in het NRC Handelsblad gepubliceerd over problemen bij de Belastingdienst. Het artikel bevat niet veel meer dan een opsomming van reeds bekende problemen van de laatste paar jaar; problemen die ook worden aangepakt.

De Belastingdienst zal de laatste zijn om te ontkennen dat er de afgelopen jaren problemen zijn geweest. De uitbetaling van toeslagen, de automatisering, de loongegevensuitwisseling met het UWV bijvoorbeeld zijn niet vlekkeloos verlopen. Daar hebben burgers en bedrijven last van en dat moet niet. Het is bijzonder vervelend voor iedereen die van de Belastingdienst afhankelijk is. En ook voor onze eigen medewerkers, want die willen een goed product leveren. Zorgen dat iedereen de toeslag krijgt waar hij of zij recht op heeft, zorgen voor een snelle verwerking van de aangiften.
De problemen bij de Belastingdienst hebben wij niet onder stoelen of banken gestoken. Er is uitgebreid bericht aan de betrokkenen en aan de Tweede Kamer. Ook de media en de Nationale Ombudsman is het niet ontgaan.

Na de problemen van de afgelopen paar jaar zien wij nu verbetering. Er wordt gewerkt aan een nieuwe structuur voor de automatisering, zodat we klaar zijn voor de komende decennia. Het Toeslagensysteem wordt als eerste vernieuwd zodat de problemen daar snel minder worden. Ook de uitwisseling van de loongegevens met het UWV komt op gang. Vereenvouding van regels is een speerpunt zodat er minder fouten gemaakt kunnen worden. De ambitie is weer het paradepaardje van de overheidsdienstverlening te worden. Helaas is dat niet van vandaag op morgen geregeld. Wel garanderen we dat alle 30.000 medewerkers van de Belastingdienst hun uiterste best doen.

In het artikel komen een hoop zaken aan de orde. Het gaat daarnaast om onderwerpen waarover de Belastingdienst al uitgebreid heeft gecommuniceerd, maar die zodanig technisch zijn dat ze een meer uitgebreide toelichting behoeven. Daarom zullen we de verschillende onderwerpen hieronder toelichten.

Personeel en organisatie

De Belastingdienst is per 1 januari 2003 organisatorisch veranderd. Kantoren zijn samengevoegd tot grotere eenheden om concentratie van administratieve processen en werkstromen mogelijk te maken. Het doel was efficiënter te werken, meer kennis deling dus meer kwaliteit en minder fouten. Bestuurlijk heeft de dienst de stap gemaakt van verticale, hiërarchische sturing naar collegiaal management en, voor de teams die dat wilden, naar zelfsturende teams. Hierbij was het doel integraalmanagement (alle eisen verenigd in één persoon) te vervangen door collegiaal management met inbreng van sterke punten van iedere individuele manager.

Tegelijkertijd is de Belastingdienst de afgelopen jaren geconfronteerd met minder financiële middelen. De Belastingdienst heeft een taakstelling verwerkt die oploopt tot EUR 315 mln structureel. Deze ombuiging ging gepaard met het anders inrichten van de processen en het laten vervallen van 3.450 arbeidsplaatsen. Om gedwongen ontslagen te voorkomen is de FPU regeling beschikbaar gekomen, met als onvermijdelijke gevolg dat er kennis en ervaring verloren is gegaan. Tevens is er vanaf half 2002 tot half 2006 een vacaturestop van kracht geweest.

Deze bewegingen hebben elkaar versterkt en is zeker sprake geweest van aanloopproblemen die de medewerkers niet onberoerd hebben gelaten. Door de taakstellingen zijn veel mensen binnen de Belastingdienst verplaatst en van werk veranderd; veel medewerkers zijn opnieuw opgeleid. Daardoor is tijdelijk capaciteit ontrokken aan de organisatie. Hierover is de Kamer op 19 april 2006 uitvoerig ge ïnformeerd.

Verandering is voor medewerkers niet altijd leuk, het kan een tijd duren voor je gewend bent aan een nieuwe organisatie. Het ervaringsgegeven bij reorganisatie is -ook externe organisatieadviseurs wijzen daar steeds op- dat het vele jaren kost om tot volledige implementatie te komen. Het huidige moment, bijna vijf jaar na aanvang van de reorganisatie, is in dat verband betrekkelijk vroeg. Dat betekent niet dat dus nog maar enkele jaren moet worden afgewacht en niet hoeft te worden ingegrepen of bijgestuurd daar waar dat aantoonbaar nodig is. Dat is immers al herhaaldelijk gebeurd. Voorbeelden hiervan zijn de herinrichting van de Belastingtelefoon, de versterkte sturing op de achterstand invordering, de aanpassing van de kennisgroepstructuur en het versterken van het toezicht. Wel betekent het dat er een zekere mate van geduld nodig is om goed te kunnen beoordelen of met de reorganisatie de gewenste verbeteringen daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Daarbij gaat het niet alleen om de resultaten van de Belastingdienst als organisatie, maar zeker ook om de beleving van medewerkers. De verbinding tussen het management en medewerkers staat daarom voortdurend hoog op de agenda.

De personeelsmonitor 2006 laat in vergelijking met 2004 zien dat het op bijna alle onderwerpen beter gaat. De tevredenheid over het veranderproces is gestegen van 4,6 naar 5,0 terwijl ook de tevredenheid over het management (vooral de direct leidinggevende) is gestegen van een 5,8 naar een 6,4.

Automatisering

Vanaf de jaren zeventig is het ICT-bouwwerk van de Belastingdienst fors uitgebreid. Van oudsher zijn de systemen zo opgezet dat de applicaties en bijbehorende gegevensbestanden één zijn. Dat deed iedere commerciële- en overheidsorganisatie. Als een andere toepassing van die data gebruik moet maken, verloopt de onderlinge communicatie moeizaam. Bovendien zijn in de afgelopen decennia steeds meer processen geautomatiseerd. De Belastingdienst houdt hiervoor enkele honderden applicaties in de lucht, veelal maatwerk, soms met gedateerde computertaal. Het aantal koppelingen tussen de verschillende systemen en databases groeit nog steeds, met veel aanpassingen en onderhoud als gevolg. Het totale systeem staat onder druk, waardoor de kans op fouten is toegenomen. Bij de nieuwbouw van ABS (het aanslagbelastingensysteem) manifesteren deze problemen zich het eerst. Toenmalig staatssecretaris Wijn heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer van 20 februari 2004 gemeld. Ook in de beheersverslagen van de Belastingdienst over de jaren 2003, 2004 en 2005 zijn de problemen van ABS gemeld; daarbij is ook aangegeven welke maatregelen zijn getroffen om het systeem beter te laten functioneren.

Het concept van E-tax is binnen de Belastingdienst gemaakt en daadwerkelijk toegepast in verschillende goedlopende applicaties en onderdelen van ICT-infrastructuren. E-tax is bijvoorbeeld gebruikt bij grote projecten als het verplicht elektronisch aangeven voor ondernemers en het creëren van een persoonlijk domein voor die ondernemers.

Toen de Belastingdienst ook Toeslagen en het nieuwe loonheffingensysteem moest invoeren, vergrootte dat de complexiteit en nam de kans op fouten toe. Er traden problemen op waarvoor de bewindslieden in de Tweede Kamer tekst en uitleg hebben gegeven. Wanneer maar enkele promillen of procenten in een massale stroom fout gaan, gaat het toch om tienduizenden tot honderdduizenden burgers die daar last van hebben. Maar als je daar één van bent, is dat natuurlijk wel heel vervelend.

De Tweede Kamer wordt via periodieke voortgangsrapportages over de projecten Toeslagen en Walvis op de hoogte gehouden.

Om geconstateerde problemen structureel op te lossen heeft, begin 2007, de toenmalige minister van Financiën Zalm toegezegd vóór de zomer te zullen komen met een plan van aanpak om de automatisering van de Belastingdienst beter te laten functioneren. Op 8 juni 2007 is het Plan van aanpak vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst ingediend.

Het plan bestaat uit vier onderdelen:

* extra aandacht voor Toeslagen en het loonheffingensysteem;
* korte termijn vereenvoudigingen waardoor de prestaties van de Belastingdienst in de ogen van burger en bedrijven verbeteren;
* een andere inrichting (duurzaam en flexibel) van de automatisering van de Belastingdienst op de lange termijn, waarbij de procesinrichting inspeelt op de eisen die de maatschappij stelt;
* vereenvoudigingen in de wetgeving op die terreinen die verantwoordelijk zijn voor onevenredige complexiteit (Toeslagen, Buitengewone uitgaven, Arbeidsrelaties).

De Tweede Kamer heeft in een Algemeen Overleg uitgebreid over het plan gesproken en er mee ingestemd. Via halfjaarsrapportages (de eerste eind januari 2008) wordt de Tweede Kamer bij deze hele vereenvoudigingsoperatie betrokken.

Toeslagen

In 2003 is door de Kamer besloten dat de Belastingdienst het uitbetalen van toeslagen zou uitvoeren. Vanaf 1 januari 2006 keert de Belastingdienst maandelijks 5 miljoen zorgtoeslagen, 1 miljoen huurtoeslagen en 222.000 kinderopvangtoeslagen uit. Ineens kreeg de Belasting dienst er meer dan 6 miljoen klanten bij. Toeslaggerechtigden vragen een toeslag aan op basis van het geschatte inkomen in het daarop volgende jaar. Pas na afloop van dat jaar kan worden vastgesteld (de definitieve toekenning) of de toeslaggerechtigde een te hoge of te lage toeslag heeft gekregen. Dit is inherent aan de gekozen systematiek.

Er is rondom toeslagen een aantal zaken niet goed gegaan. Er is geprobeerd een ideaal automatiseringssysteemsysteem te bouwen, dat alle mogelijke situaties aankon. Toen op het laatste moment bleek dat dit niet ging lukken, is voor een deel van de toeslaggerechtigden een noodvoorziening getroffen. Daardoor hebben uiteindelijk de meeste gerechtigden eind 2005/begin 2006 een toeslag ontvangen. Het aanpassen van toeslagen kon niet altijd goed worden doorgevoerd. Ook het stopzetten in de loop van het jaar bleek niet goed mogelijk. Vooral bij overlijdensgevallen was dit heel vervelend. Leidde de aanpassing tot een te betalen bedrag voor de burgers dan kon deze een betalingsregeling treffen met de Belastingdienst.

Ook het toekennen van een nieuwe toeslag was door de automatiseringsproblemen lastig. Om daaraan tegemoet te komen is een spoedbetalingsregeling getroffen. Op melding van de rechthebbende kon de Belastingdienst het bedrag waar de aanvrager recht op had, binnen 5 tot 10 dagen beschikbaar stellen. Begin dit jaar is een aantal Belastingdienstkantoren op zaterdag opengegaan om mensen hiermee van dienst te zijn.

Deze problemen zijn aan de Tweede Kamer uitgebreid aan de orde gekomen via de verschillende voortgangsrapportages, in Algemeen Overleggen en door middel van antwoorden op Kamervragen.
De uitbetaling van toeslagen is in 2007 nagenoeg vlekkeloos verlopen. Wel waren er tot voor kort nog problemen met het stopzetten van toeslagen (onder meer na overlijden). Deze problemen zijn in oktober opgelost.

De definitieve toekenning is in augustus gestart; het massale proces wordt in december 2007 afgerond.

SUB / Walvis

Met de SUB/Walvisoperatie is in 2003 een start gemaakt. Deze operatie is binnen de rijksoverheid te kenschetsen als een zeer grote en zeer complexe operatie. De met de operatie beoogde doelstellingen zijn ambitieus.

* Voor het bedrijfsleven kan een administratieve lastenverlichting worden gerealiseerd van EUR 266 mln. structureel per jaar.
* Op de uitvoeringskosten kan een structurele besparing worden bereikt van EUR 156 mln. per jaar.

Deze doelstellingen worden bereikt bij volledige invoering van alle aspecten van de operatie.

De voorgenomen invoering is zorgvuldig voorbereid. Op 5 juli 2005 meldden Joop Linthorst als voorzitter van de Raad van Bestuur UWV en Jenny Thunnissen als Directeur-Generaal Belastingdienst dat bij geen van de betrokken partijen bevindingen zijn opgekomen die een invoering per 1 januari 2006 blokkeren. Zij adviseren de bewindspersonen van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid dan ook om het invoeringsmoment van de operatie vast te stellen op 1 januari 2006. Zij baseren zich hierbij ook op het oordeel van de marktpartijen die bij de operatie zijn betrokken en op de resultaten van de pilot Loonaangifte die beide organisaties samen met de marktpartijen hebben uitgevoerd.

Deze beslissing is genomen tegen het licht van de situatie die op dat moment te overzien was.
De invoering van dergelijke complexe operaties vindt noodgedwongen in fasen plaats. Bij SUB/Walvis is sprake van een keten. Deze loopt van de werkgever, via de Belastingdienst, naar UWV en van UWV naar de afnemers van de polisadministratie (waaronder de Belastingdienst). Verstoringen die zich in de keten voordoen blijken pas aan het einde van de keten. Ter illustratie: de onbruikbaarheid van de gegevens 2006 bleek pas in zijn volle omvang in juni 2007. Dit was het moment waarop de loongegevens voor de afnemende processen bij de Belastingdienst beschikbaar moesten komen. Het samenstel aan processen in de keten leverde niet de gegevens die beoogd waren. Hierop volgend heeft de Belastingdienst aan werkgevers van wie de gegevens niet bruikbaar waren de jaarloongegevens uitgevraagd. Deze campagne is succesvol gebleken. Uiteindelijk zijn de gegevens van zo'n 99% van de inkomstenverhoudingen bij de Belastingdienst binnengekomen. Deze gegevens worden op dit moment gebruikt voor het massaal berekenen van de Toeslagen en de terugbetalingen van werknemerspremies en inkomensafhankelijke zorgbijdrage. De betrokkenen ontvangen nog dit jaar bericht hierover.

Met deze uitvraag zijn de problemen uit de keten nog niet structureel opgelost. Om tot een dergelijke oplossing te komen is besloten om een integrale probleemanalyse uit te voeren. Deze analyse is medio september naar de Tweede Kamer gezonden. In deze analyse is aangegeven hoe we in 2008 kunnen komen tot een werkende keten. De maatregelen daartoe zijn inmiddels in gang gezet. Onder meer is voorzien in een strakkere controle bij binnenkomst van de loonaangifte. Dit wordt gerealiseerd voor de aangifte januari 2008. Om te komen tot structurele oplossingen wordt in het eerste deel van 2008 een fundamentele analyse uitgevoerd.

Aanbestedingen

Overheden en daarmee verbonden organisaties moeten Europese regels toepassen bij het inkopen van producten en diensten. Grofweg betekent dit dat voor alle inkopen boven het drempelbedrag van EUR 137.000,- (exclusief BTW) een Europese tenderprocedure gevolgd moet worden.

Naar aanleiding van de berichtgeving over aanbestedingen in augustus van dit jaar heeft de Belastingdienst een interne inventarisatie uitgevoerd. Uit de inventarisatie blijkt dat bij gemiddeld 50 van de ongeveer 1.700 inkoopacties die de Belastingdienst jaarlijks uitvoert niet voldaan werd aan de Europese aanbestedingsregels. De oorzaken daarvan zijn verschillend. Vaak is sprake van deelopdrachten die in de loop van de tijd tot overschrijding van het drempelbedrag leiden. Soms blijkt het moeilijk om vooraf de waarde van af te nemen diensten te bepalen en valt het inkoopvolume hoger uit dan voorzien. Daarbij moet in ogenschouw worden genomen dat de Europese regelgeving over aanbestedingen complex is en (enige) ruimte tot interpretatie geeft.

De Belastingdienst hecht aan een professioneel en zorgvuldig inkoopbeleid. Vorig jaar heeft de Belastingdienst de prijs voor meest innovatieve Europese ICT aanbesteding in de wacht gesleept. In augustus van dit jaar is veel te doen geweest over de relatie tussen IBM en de Belastingdienst. Op 3 september 2007 en 23 november is de Kamer hierover uitgebreid geïnformeerd. In de eerste brief staat dat de Belastingdienst de geldende regels in dit verband niet goed heeft toegepast maar dat er zeker geen sprake is van gemakzucht. Uit het intern onderzoek is gebleken dat het gaat om een bedrag van EUR 60 mln.

De Belastingdienst laat vanaf 2003 zijn automatiseringsafdeling jaarlijks vergelijken (benchmark) met bedrijven in de markt op het punt van kostenniveau, structuur en organisatie. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de diensten van het externe bureau Gartner. Gartner heeft echter nooit opmerkingen gemaakt over fouten in het aanbestedingsbeleid of het overtreden van regels.

Om de naleving van de Europese aanbestedingsregels verder te waarborgen heeft de Belastingdienst twee maatregelen genomen. Ten eerste zijn de verschillende inkooponderdelen organisatorisch onder één dienstonderdeel gebracht. Ten tweede wordt de bestaande lijn dat de overige dienstonderdelen niet zelfstandig mogen inkopen nog strakker aangehaald. Inkopen moeten lopen via het centrale dienstonderdeel dat verstand heeft van inkopen, van de markt en de regelgeving.

Deurwaarders

De Belastingdienst heeft geen signalen bereikt dat er deurwaarders beslag hebben gelegd zonder dat zij de beschikking hadden over een dwangbevel zonder geldige titel. Dit wordt onderzocht. Een deurwaarder moet over een dwangbevel beschikken als hij beslag legt, maar van het beschikken over een dwangbevel is ook sprake als de deurwaarder het dwangbevel op kantoor houdt. Voor een rechtsgeldig beslag is het niet verplicht om een dwangbevel op zak te hebben: en op zak betekent hier "in de tas". Het niet op zak hebben wordt ongewenst geacht. Nadat deze handelwijze op het ministerie van Financiën bekend is geworden is er onmiddellijk actie ondernomen (mei 2007). Naar de regio's is de instructie uitgegaan dat de deurwaarder ten tijde van de beslaglegging over het dwangbevel dient te beschikken ("in de tas").

Hoelang dit heeft geduurd en in welke regio('s) is niet bekend. Reden was het gebruik van adminstratie-ondersteunende computerprogramma's. In plaats van met een dwangbevel gingen de deurwaarders met een gespecificeerde computeruitdraai (waarin alle gegevens waren opgenomen die nodig zijn voor het rechtsgeldig leggen van beslag) op pad.

Meer informatie

Zie het origineel

* Brief Groepsraad aan personeel Belastingdienst Bijlage | 23-11-2007 | PDF bestand, 41.0 kb
* Personeelsmonitor 2004
Bijlage | 23-11-2007 | PDF bestand, 699.0 kb
* Verslag AO 4 juli
Bijlage | 23-11-2007 | PDF bestand, 274.0 kb


* Brief aan Tweede Kamer over het functioneren van de Belastingdienst (19 april 2006)

* Personeelsmonitor 2006

* Brief aan de Tweede Kamer over Systemen Belastingdienst (20 februari 2004)

* Beheersverslagen Belastingdienst

* Voortgangsrapportages Toeslagen

* Voortgangsrapportages Walvis

* Plan van aanpak vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst
* Interview Staatssecretaris De Jager in Computable
* Website Toeslagen, www.toeslagen.nl

* Documentatie problemen Toeslagen

* Brief aan de Tweede Kamer over Stand van zaken Toeslagen (31 augustus 2007)

* In december bericht over teruggaaf Belastingdienst
* Advies invoeringsmoment Wfsv, de Go/no-go beslissing
* Integrale probleemanalyse Loonaangifteketen
* Geen strijd meer met aanbestedingsregels
* Artikel in NRC Handelsblad over aanbesteding van ICT door de Belastingdienst

* Aanbesteding ICT


* Laatst aangepast: 24-11-2007