Autotelex: verlaging BPM zorgt voor 3,5 % lagere restwaarde
Hogere nettoprijzen zullen `verlies' beperken
ARNHEM, 20071123 -- Restwaarde-instituut Autotelex heeft de effecten van de plannen voor de BPM-afbouw op het bestaande autopark nauwkeurig berekend. Uit de berekeningen blijkt dat de verlaging van de BPM zorgt voor 3,5% lagere restwaarden over drie jaar.
Het gros van de nieuwe auto's komt na ongeveer 3 jaar op de tweedehandsmarkt. Dan zijn de nieuwprijzen zo'n 6% gedaald als het kabinet vasthoudt aan de plannen voor een jaarlijkse BPM-verlaging (in 2008 met 6,5 procent en vanaf 2009 telkens met 5%). Een nieuwe auto van 30.000 euro staat over drie jaar dus voor 28.000 euro nieuw in de showroom. Wordt er ingezet op 50% restwaarde, dan moet de auto tweedehands over drie jaar 15.000 euro opbrengen. Terwijl tegen die tijd een nieuwe 28.000 euro kost. Er is dan sprake van procentueel hogere restwaarden tegen de actuele nieuwprijs.
"Omdat de tweedehandsprijzen langzamer dalen dan de nieuwprijzen (het zogenaamde na-ijleffect) is het niet reëel om voor deze auto een restwaarde te rekenen van 50% van 28.000; dus 14.000 euro. Dit na-ijleffect duurt doorgaans 1 tot 2 jaar. Houden we daarmee rekening, dan komen we in onze berekeningen uit op een restwaarde van 14.500 euro. In calculaties met een looptijd van 3 jaar zal dus rekening gehouden moeten worden met een daling van ca 3,5%", aldus Joost Klaren, restwaarde-expert bij Autotelex.
In de praktijk zal de daling van de uiteindelijke consumentenprijzen wel eens kunnen meevallen, denkt Klaren. Dat heeft te maken met de gehanteerde nettoprijzen van de autofabrikanten. In Nederland hebben de fabrikanten de nettoprijzen altijd laag gehouden vanwege de hoge belastingdruk. Als dat laatste minder wordt, zullen de prijzen naar verwachting stijgen. Autofabrikanten willen al langer een uniforme prijspolitiek.
Ook maakt de branche nog weinig gebruik van de nieuwe exportregels. Voor auto's met een registratiedatum van na 1 oktober 2006 kan de (rest) BPM worden teruggevraagd. Dat kan voor sommige modellen * lucratief zijn. Bovendien liggen de restwaarden van jong gebruikte Nederlandse auto's in sommige landen (waaronder bijvoorbeeld Portugal) beduidend hoger dan in Nederland. Van de exportregeling is `nog maar' in 300 gevallen gebruik gemaakt.
* Kenmerken van auto's die met name voor export interessant zijn:
- relatief hoge bruto BPM bedragen (bijvoorbeeld diesel zonder roetfilter);
- lage restwaarden in Nederland (verder gestimuleerd door de dalende nieuwprijzen);
- hoge kilometerstanden (kilometerstand is (nog!) niet van invloed op BPM-teruggaaf);
- lichte schades en andere waardeverminderende zaken (denk aan kleur, technische staat etc.)
Over Autotelex
Autotelex is in Nederland markleider en autoriteit op het gebied van restwaarden. Wij houden ons al sinds 1964 intensief bezig met het in kaart brengen van de Nederlandse markt voor motorvoertuigen: van auto's en motorfietsen tot bedrijfswagens. Deze autogegevens worden onder meer toegepast bij het importeren van auto's, het berekenen van rest-BPM en het bepalen van een marktconforme restwaarde door uiteenlopende partijen als autohandelaren, autoveilingen, verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, banken en overheidsinstellingen.
Autotelex is onder andere uitgever van AutoWaarden, de gezaghebbende periodiek verschijnende uitgave boordevol taxatiegegevens van personenauto's, terrein- en bedrijfswagens en motoren. In AutoToekomst worden toekomstige restwaarden bepaald. Met AutoImport kunnen ook particulieren op een eenvoudige manier snel, makkelijk en foutloos het BPM-aangifteformulier voor de douane invullen als ze een auto willen importeren.
Autotelex