Consumentenbond
---
23 november 2007
Consumentenautoriteit laat tanden zien door eerste boete uit te delen
De Consumentenautoriteit heeft een boete opgelegd aan Sana Direct BV
(ook wel bekend onder de naam Naturpost) van in totaal EUR88.000,
omdat het bedrijf een aantal regels van het consumentenrecht heeft
geschonden.
Daarnaast moet het bedrijf de informatievoorziening op zijn website
aanpassen en mag het in de toekomst geen ongevraagde vervolgzendingen
van producten toesturen. Beide op straffe van een dwangsom. Het is een
goed signaal dat de Consumentenautoriteit laat zien dat zij tanden
heeft en optreedt wanneer wettelijke rechten van consumenten worden
geschonden.
Volgens de Wet Handhaving Consumentenbescherming heeft de
Consumentenbond de status van "belanghebbende". In het onderzoek van
de Consumentenautoriteit heeft de bond de belangen van de consument op
grond van deze positie vertegenwoordigd. In een hoorzitting heeft de
bond zijn standpunt gegeven over de handelwijze van dit
postorderbedrijf. Sana Direct kan nog bezwaar of beroep aantekenen
tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.
Klachten Consumentenbond
De Consumentenautoriteit startte een onderzoek naar Sana
Direct/Naturpost nadat bij de Consumentenbond en Consuwijzer veel
klachten en signalen waren binnengekomen over ongevraagde
vervolgzendingen van Naturpost. De bond startte in juli voor leden een
groepsactie om individuele klachten op te lossen. In het kader van
deze actie beloofde Naturpost de bond terechte klachten binnen twee
weken op te lossen.
---
Lees ook
Zie het origineel
---
* 18 juli 2007Actie tegen Naturpost
* 23 mei 2007Ongevraagde post van Naturpost