Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Amstelveen, 24 oktober 2007
Johannes Schwartz winnaar
Cobra Kunstprijs Amstelveen 2007
'Paintbox'
24.11 2007 t/m 13.01 2008
De Cobra Kunstprijs Amstelveen, ingesteld in 2005, is bestemd voor beeldend kunstenaars die innovatief werken en het experiment niet uit de weg gaan. De winnaar van dit jaar, Johannes Schwartz (München, 1970) is zo'n kunstenaar. Hij exposeert van 24 november 2007 tot en met 13 januari 2008 in het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen een speciaal voor deze gelegenheid ontwikkelde wandinstallatie met een keuze uit eerder en geheel nieuw werk.
Johannes Schwartz maakt foto's, maar beperkt zich niet tot de mores van de fotografie. Hij werkt samen met grafische vormgevers en architecten en presenteert zijn werk steeds opnieuw in een verrassende vorm.
De tentoonstelling 'Paintbox' bevat twee primeurs. De eerste is een terplekke in het Cobra Museum uitgevoerde wandinstallatie; een exacte naschildering van de foto 'Rembrandt' (2005) die Schwartz maakte van het deel van de wand waarop tot de verbouwing Rembrandt's meesterstuk de 'Nachtwacht' prijkte in het Rijksmuseum Amsterdam. De andere primeur is de serie foto's in groot formaat van de kunstopslag van een ministerie ('Kunstarchief', 2007). Naast dit nieuwe niet eerder getoonde werk worden foto's geëxposeerd uit de serie 'Van Gogh' (2002).
Deze expositie in het Cobra Museum, een bijdrage aan de publicatie van de hand van de kunstenaar en een geldbedrag van 10.000 euro maken deel uit van de Cobra Kunstprijs. De Cobra Kunstprijs Amstelveen werd twee jaar geleden voor de eerste keer toegekend aan Joost Conijn; hij toonde in hetzelfde jaar twee films. Johannes Schwartz ontvangt de Cobra Kunstprijs op vrijdag 23 november; dan zal de jury tevens haar bevindingen bekendmaken.
Sinds de Cobra Kunstprijs in april 2007 aan hem werd toegekend doet Johannes Schwartz nog opvallender van zich spreken. Onlangs vonden enkele exposities van zijn werk plaats, waarmee de kunstenaar veel indruk maakte. Schwartz' kunstenaarscarrière neemt in 1998 een vlucht met de foto's van in- en exterieurs van kinderhutten, gevolgd door foto's van interieurs toebehorend aan blinden, behandelkamers van psychiaters en opnamen van jagershutten (2002). In deze en latere reeksen werkt hij volgens een vast stramien: het onderwerp wordt bepaald en daarna uitgediept. Hoewel de interieurfoto's registraties zijn van een aangetroffen situatie, ogen ze als nauwkeurig geënsceneerde constructivistische opstellingen. De serie 'Blindenzimmer' toont foto's van kamers die bewoond worden door blinden. Schwartz heeft de woonkamers weergegeven alsof hij er
met de camera op de tast is rondgegaan. 'Rembrandt' (2005) toont de lege plek op de muur van de weggehaalde 'Nachtwacht', een soort van random schildering met een leeg gat dat uitzicht lijkt te geven op een abstract oneindig uitspansel.
Zien en zichtbaar maken zijn ook de 'core business' van het kunstmuseum. Voor het Cobra Museum ontwikkelde Johannes Schwartz een wandinstallatie die het tentoonstellen en zien van kunst als thema heeft.
Johannes Schwartz speelt met de conventies van verschijnen en verdwijnen en hun narratieve dimensie. Fotografie als middel voor het weergeven van verschillende mogelijke realiteiten.
Publicaties
Ter gelegenheid van de expositie verschijnt een publicatie uit de 'High series' van de hand van de kunstenaar, in samenwerking met vormgevers collectief Experimental Jetset. Deze uitgave maakt deel uit van de Cobra Kunstprijs Amstelveen en is alleen in het Cobra Museum verkrijgbaar (zolang de voorraad strekt).
De recente uitgave 'Das Prinzip' die verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling van Johannes Schwartz bij galerie Van Zoetendaal is eveneens verkrijgbaar in de museumwinkel (Keizersgracht 488, Amsterdam, t/m 10 november a.s.).
---