TDI van Audi: meer efficiency, blijvende dynamiek
(11/23/2007)
Audi werkt op een consequente manier aan de verdere terugdringing van
verbruik en emissie. Tot het jaar 2012 zal het merk de CO2-waarde van
alle modellen met ongeveer twintig procent reduceren, zonder afbreuk
te doen aan het sportieve karakter. Hiervoor maakt Audi gebruik van de
bewezen duurzame TDI-technologie, hybride-aandrijflijnen,
rijhulpassistentie en alternatieve brandstoffen.
Door het perfectioneren van het verbrandingsproces en een ultra low
emission systeem voldoen de Audi-modellen al aan de allerstrengste
norm in de VS en naar verwachting ook aan de in Europa geldende
emissiegrenzen. Tot 2010 zal Audi deze nieuwe dieseltechnologie gaan
toepassen op alle dieselmotorvarianten.
AdBlue
Het ultra low emission systeem reduceert de uitstoot van stikstofoxide
tot maar liefst 90 procent. Hiervoor wordt het middel AdBlue gebruikt,
een biologisch afbreekbaar additief. Dit wordt in een minimale
dosering vóór de DeNOx-katalysator ingespoten. Samen met de
oxidatiekatalysator en het dieselpartikelfilter zorgt het voor een
zeer effectieve reiniging van de uitlaatgassen.
Meer uit minder: zuiniger
De perfectionering van de TDI maakt deel uit van Audiâs strategie om
de uitstoot van CO2 en andere stoffen terug te dringen. Daarnaast
dragen de moderne benzinemotoren hun steentje bij. De TFSI-motoren
kunnen dankzij de toepassing van een turbolader en directe inspuiting
hun kracht uit een geringe cilinderinhoud putten. Dat heeft een
bijzonder gunstig effect op het verbruik, zonder dat de prestaties
eronder lijden. In de nabije toekomst zal Audi de TDI- en
TFSI-modellen uitrusten met een vernuftig energiemanagementsysteem. De
energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen wordt daarbij
opgeslagen en hergebruikt. Tevens werkt Audi aan een nieuwe versie van
het start-stop-systeem.
e-modellen
De verfijning beperkt zich niet tot de aandrijving, maar komt ook tot
uiting in de totale auto. Door de rolweerstand te verminderen,
verbeterde aërodynamica, speciaal ontworpen versnellingsbakken en
overbrengingen daalt het brandstofverbruik eveneens. Het hoge koppel
bij lage toerentallen, dat de TDI- en TFSI-motoren typeert, is hierbij
ideaal. Dat deze techniek zijn vruchten afwerpt bewijst de Audi A3 1.9
TDIe, met zijn gemiddelde verbruik van 4,5 liter op honderd kilometer
en een CO2-uitstoot van slechts 119 gram per kilometer. Audi zal het
aanbod van e-modellen de komende jaren verder uitbreiden, als TDI, FSI
en TFSI. De Audi A4 TDIe Concept, die onlangs op de
autotentoonstelling van Frankfurt werd gepresenteerd laat daarbij
overtuigend zien hoeveel potentieel er in de nabije toekomst in het
e-concept zit. In dit model worden diverse technieken gecombineerd ten
behoeve van een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke gassen. Om
te beginnen beschikt het studiemodel over een ultra low emission
system waarbij het biologisch afbreekbare additief AdBlue in kleine
hoeveelheden wordt ingespoten in de DeNOx-katalysator. Daarna volgen
nog twee tweeweg-katalysatoren, een elektronisch geregeld
Dieselpartikelfilter en een uitlaatgasrecirculatiesysteem.. Door dit
alles wordt de uitstoot van NOx met 90% beperkt. De Audi 2.0 TDIe
Concept beschikt bovendien over een versnellingsbak met verminderde
interne wrijving, langere overbrengingsverhoudingen, een
schakelindicator en een start-stop-systeem. Last but not least heeft
de A4 2.0 TDIe Concept ook microhybridetechniek waarbij energie die
vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektrische
energie. Wat de Audi A4 2.0 TDIe Concept des te aantrekkelijker maakt:
hij combineert een laag gemiddeld verbruik (4,9 l/100 km en een
CO2-uitstoot van 129 g/km) met hoge prestaties (topsnelheid 215 km/h,
â0-100â in 9,3 seconden).
Bio-ethanol, CNG en Sunfuel
Audi zet ook in op alternatieve brandstoffen. Zoals Bioethanol, ook
wel E85 genoemd, omdat deze brandstof voor 85% uit ethanol en 15% uit
benzine bestaat. In combinatie met een krachtige 2.0 TFSI-motor zorgt
dit voor een CO2-reductie van 75%. Daarnaast voert Audi intensieve
tests uit met de concept A5 2.0 T-CNG. Zijn tweeliter turbomotor
draait op CNG (gecomprimeerd aardgas), dat een schone verbranding
oplevert. Sunfuel, een brandstof die wordt onttrokken aan biomassa, is
op korte termijn inzetbaar en dringt de uitstoot van CO2 met 80%
terug.
Hybridetechniek
Op dit moment ontwikkelt Audi hybridesystemen voor diverse modellen.
De eerste is een Audi Q7 met een tussen de motor en de versnellingsbak
geïntegreerde elektromotor/dynamo. Deze zorgt voor aandrijving en het
terugwinnen van energie tijdens het afremmen. De bewuste Audi Q7 is
uitgerust met een 3.6 V6 FSI (206 kW/280 pk) en een elektromotor met
een koppel van 285 Nm. Hiermee accelereert de Audi Q7 in slechts 7,6
seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, terwijl het gemiddelde
brandstofverbruik 9,8 l/100 km bedraagt. Dat is 23% zuiniger dan het
huidige basismodel. Een andere even interessante als originele
hybridetoepassing is te vinden in de compacte Audi metroconcept
quattro, die onlangs zijn première vierde op de autotentoonstelling
van Tokio. Dit studiemodel beschikt over een 1.4 TFSI-motor die de
voorwielen aandrijft én over een achterin geplaatste elektromotor met
een vermogen van 30 kW/41 pk en een koppel van 200 Nm, die zijn kracht
overbrengt op de achterwielen. Deze motoren kunnen afzonderlijk of
gecombineerd worden gebruikt. Als beide gelijktijdig worden ingezet,
heeft de metroconcept quattro vierwielaandrijving. Het studiemodel
beschikt ook over een systeem dat de kinetische energie die vrijkomt
bij het afremmen automatisch omzet in elektrische energie en over een
start-stop-syteem. De accuâs die de elektromotor voeden, zijn
desgewenst ook via het stopcontact op te laden (Plug In Hybride). Als
alleen de elektromotor wordt gebruikt (in de stad bijvoorbeeld) heeft
de metroconcept quattro met volledig opgeladen accuâs een actieradius
van 100 emissievrije kilometers.
Assistentie voor de bestuurder
Dit veelomvattende pakket aan technologische oplossingen onderstreept
Audiâs voorsprong in techniek. Toch moet de rol van de bestuurder ook
niet onderschat worden. Het brandstofverbruik is mede afhankelijk van
iemands rijstijl. Daarom werkt Audi aan systemen die assistentie en
informatie verschaffen. Zoals de schakelindicator in de e-modellen en
de nieuwe A4 en A5. Ook is een navigatiesysteem in ontwikkeling dat
rekening houdt met omstandigheden die het verbruik kunnen
beïnvloeden. Een elektronische rijtrainer, die zinvolle tips kan
geven, staat eveneens op de agenda. Tegelijk met het studiemodel Cross
Coupé quattro introduceerde Audi een nieuw concept. Met een druk op
de knop kan de bestuurder een zuinige modus kiezen. Door iets in te
leveren op het vlak van comfort en prestaties is een besparing van 20%
ten opzichte van de modus 'sport' mogelijk.
De bakens zijn gezet
Audi bewijst met deze strategie doortastend te werken aan het
terugdringen van het brandstofverbruik van de totale vloot. De
verbrandingsmotor blijft een sleutelrol vervullen, waarbij de TDI als
bijzonder efficiënte krachtbron nog veel potentie in zich heeft. Ook
de TFSI-motoren dragen bij aan verdere reductie van de CO2-uitstoot.
In combinatie met hybridetechniek vormt TFSI op bepaalde markten een
alternatief voor de TDI.
AutoRai