AutoRai

TDI van Audi: meer efficiency, blijvende dynamiek

(11/23/2007)
Audi werkt op een consequente manier aan de verdere terugdringing van verbruik en emissie. Tot het jaar 2012 zal het merk de CO2-waarde van alle modellen met ongeveer twintig procent reduceren, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter. Hiervoor maakt Audi gebruik van de bewezen duurzame TDI-technologie, hybride-aandrijflijnen, rijhulpassistentie en alternatieve brandstoffen.

Door het perfectioneren van het verbrandingsproces en een ultra low emission systeem voldoen de Audi-modellen al aan de allerstrengste norm in de VS en naar verwachting ook aan de in Europa geldende emissiegrenzen. Tot 2010 zal Audi deze nieuwe dieseltechnologie gaan toepassen op alle dieselmotorvarianten.

AdBlue
Het ultra low emission systeem reduceert de uitstoot van stikstofoxide tot maar liefst 90 procent. Hiervoor wordt het middel AdBlue gebruikt, een biologisch afbreekbaar additief. Dit wordt in een minimale dosering vóór de DeNOx-katalysator ingespoten. Samen met de oxidatiekatalysator en het dieselpartikelfilter zorgt het voor een zeer effectieve reiniging van de uitlaatgassen.

Meer uit minder: zuiniger
De perfectionering van de TDI maakt deel uit van Audiâs strategie om de uitstoot van CO2 en andere stoffen terug te dringen. Daarnaast dragen de moderne benzinemotoren hun steentje bij. De TFSI-motoren kunnen dankzij de toepassing van een turbolader en directe inspuiting hun kracht uit een geringe cilinderinhoud putten. Dat heeft een bijzonder gunstig effect op het verbruik, zonder dat de prestaties eronder lijden. In de nabije toekomst zal Audi de TDI- en TFSI-modellen uitrusten met een vernuftig energiemanagementsysteem. De energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen wordt daarbij opgeslagen en hergebruikt. Tevens werkt Audi aan een nieuwe versie van het start-stop-systeem.

e-modellen
De verfijning beperkt zich niet tot de aandrijving, maar komt ook tot uiting in de totale auto. Door de rolweerstand te verminderen, verbeterde aërodynamica, speciaal ontworpen versnellingsbakken en overbrengingen daalt het brandstofverbruik eveneens. Het hoge koppel bij lage toerentallen, dat de TDI- en TFSI-motoren typeert, is hierbij ideaal. Dat deze techniek zijn vruchten afwerpt bewijst de Audi A3 1.9 TDIe, met zijn gemiddelde verbruik van 4,5 liter op honderd kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 119 gram per kilometer. Audi zal het aanbod van e-modellen de komende jaren verder uitbreiden, als TDI, FSI en TFSI. De Audi A4 TDIe Concept, die onlangs op de autotentoonstelling van Frankfurt werd gepresenteerd laat daarbij overtuigend zien hoeveel potentieel er in de nabije toekomst in het e-concept zit. In dit model worden diverse technieken gecombineerd ten behoeve van een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke gassen. Om te beginnen beschikt het studiemodel over een ultra low emission system waarbij het biologisch afbreekbare additief AdBlue in kleine hoeveelheden wordt ingespoten in de DeNOx-katalysator. Daarna volgen nog twee tweeweg-katalysatoren, een elektronisch geregeld Dieselpartikelfilter en een uitlaatgasrecirculatiesysteem.. Door dit alles wordt de uitstoot van NOx met 90% beperkt. De Audi 2.0 TDIe Concept beschikt bovendien over een versnellingsbak met verminderde interne wrijving, langere overbrengingsverhoudingen, een schakelindicator en een start-stop-systeem. Last but not least heeft de A4 2.0 TDIe Concept ook microhybridetechniek waarbij energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektrische energie. Wat de Audi A4 2.0 TDIe Concept des te aantrekkelijker maakt: hij combineert een laag gemiddeld verbruik (4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 129 g/km) met hoge prestaties (topsnelheid 215 km/h, â0-100â in 9,3 seconden).

Bio-ethanol, CNG en Sunfuel
Audi zet ook in op alternatieve brandstoffen. Zoals Bioethanol, ook wel E85 genoemd, omdat deze brandstof voor 85% uit ethanol en 15% uit benzine bestaat. In combinatie met een krachtige 2.0 TFSI-motor zorgt dit voor een CO2-reductie van 75%. Daarnaast voert Audi intensieve tests uit met de concept A5 2.0 T-CNG. Zijn tweeliter turbomotor draait op CNG (gecomprimeerd aardgas), dat een schone verbranding oplevert. Sunfuel, een brandstof die wordt onttrokken aan biomassa, is op korte termijn inzetbaar en dringt de uitstoot van CO2 met 80% terug.

Hybridetechniek
Op dit moment ontwikkelt Audi hybridesystemen voor diverse modellen. De eerste is een Audi Q7 met een tussen de motor en de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor/dynamo. Deze zorgt voor aandrijving en het terugwinnen van energie tijdens het afremmen. De bewuste Audi Q7 is uitgerust met een 3.6 V6 FSI (206 kW/280 pk) en een elektromotor met een koppel van 285 Nm. Hiermee accelereert de Audi Q7 in slechts 7,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik 9,8 l/100 km bedraagt. Dat is 23% zuiniger dan het huidige basismodel. Een andere even interessante als originele hybridetoepassing is te vinden in de compacte Audi metroconcept quattro, die onlangs zijn première vierde op de autotentoonstelling van Tokio. Dit studiemodel beschikt over een 1.4 TFSI-motor die de voorwielen aandrijft én over een achterin geplaatste elektromotor met een vermogen van 30 kW/41 pk en een koppel van 200 Nm, die zijn kracht overbrengt op de achterwielen. Deze motoren kunnen afzonderlijk of gecombineerd worden gebruikt. Als beide gelijktijdig worden ingezet, heeft de metroconcept quattro vierwielaandrijving. Het studiemodel beschikt ook over een systeem dat de kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen automatisch omzet in elektrische energie en over een start-stop-syteem. De accuâs die de elektromotor voeden, zijn desgewenst ook via het stopcontact op te laden (Plug In Hybride). Als alleen de elektromotor wordt gebruikt (in de stad bijvoorbeeld) heeft de metroconcept quattro met volledig opgeladen accuâs een actieradius van 100 emissievrije kilometers.

Assistentie voor de bestuurder
Dit veelomvattende pakket aan technologische oplossingen onderstreept Audiâs voorsprong in techniek. Toch moet de rol van de bestuurder ook niet onderschat worden. Het brandstofverbruik is mede afhankelijk van iemands rijstijl. Daarom werkt Audi aan systemen die assistentie en informatie verschaffen. Zoals de schakelindicator in de e-modellen en de nieuwe A4 en A5. Ook is een navigatiesysteem in ontwikkeling dat rekening houdt met omstandigheden die het verbruik kunnen beïnvloeden. Een elektronische rijtrainer, die zinvolle tips kan geven, staat eveneens op de agenda. Tegelijk met het studiemodel Cross Coupé quattro introduceerde Audi een nieuw concept. Met een druk op de knop kan de bestuurder een zuinige modus kiezen. Door iets in te leveren op het vlak van comfort en prestaties is een besparing van 20% ten opzichte van de modus 'sport' mogelijk.

De bakens zijn gezet
Audi bewijst met deze strategie doortastend te werken aan het terugdringen van het brandstofverbruik van de totale vloot. De verbrandingsmotor blijft een sleutelrol vervullen, waarbij de TDI als bijzonder efficiënte krachtbron nog veel potentie in zich heeft. Ook de TFSI-motoren dragen bij aan verdere reductie van de CO2-uitstoot. In combinatie met hybridetechniek vormt TFSI op bepaalde markten een alternatief voor de TDI.