Reclame voor sponsorloterij leidt tot boete voor TROS 23 november 2007
Het Commissariaat voor de Media heeft de TROS een boete van 50.000,-
opgelegd. Dit omdat de omroep in de programma's Lingo, De Lingo Bingo
Show en De Grootste Bingo Ooit reclame heeft gemaakt voor de
Sponsorloterij. Dit gebeurde door het tonen en vermelden van naam,
beeldmerk en product (loten) van de Sponsorloterij en door oproepen
tot deelname aan de loterij en het activeren van de loten.
Het Commissariaat is van oordeel dat er sprake is van sluikreclame met
grote nadruk. De sluikreclame kwam in de gehele serie uitzendingen
voor en heeft het zo een structureel karakter gekregen.
Eerder heeft het Commissariaat een generieke ontheffing verleend van
het reclameverbod, waar het gaat om showprogrammas rond de trekking
van een loterij die de daartoe vereiste vergunning van het Ministerie
van Justitie heeft verkregen. Deze ontheffing geldt echter niet voor
oproepen tot het kopen van loten. Dergelijke oproepen worden namelijk
als reclameboodschappen aangemerkt waarvoor geen ontheffing kan worden
verleend, en zijn daarmee in strijd met de Mediawet.
Commissariaat voor de Media