Gemeente Rotterdam

Nr. 223

22 november 2007

Rotterdam heeft beste website van Nederland

Rotterdam heeft in 2007 de beste gemeentelijke website, gevolgd door Dordrecht en Woerden. Dit blijkt uit het jaarlijkse checklistonderzoek van de Overheid.nl Monitor.

Het onderzoek is in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door 'Overheid heeft Antwoord©' voor het negende achtereenvolgende jaar uitgevoerd. Belangrijk onderdeel waarop de website is getest, is de toegankelijkheid van de dienstverlening die de gemeente via internet aanbiedt aan de burgers.

De gemeente Rotterdam werkt hard aan goede dienstverlening. Iedere Rotterdammer met een DigiD kan zich bij op Rotterdam.nl bij Mijn Loket aanmelden en gebruik maken van maatwerk dienstverlening. Mijn Loket is op dinsdag 23 oktober door organisatiewethouder Baljeu gelanceerd. Belangrijke verbetering is dat, eenmaal geregistreerd bij Mijn Loket, niet telkens opnieuw de eigen gegevens hoeven te worden ingevuld. Daarnaast biedt Mijn Loket de mogelijkheid naar eigen interesse nieuws (Rotterdam Mail) van de gemeente te ontvangen. Als burgers zich inschrijven op Rotterdam Mail, dan ontvangen ze een gratis Rotterdam horloge.

Via Mijn Loket kunnen Rotterdammers verschillende zaken met de gemeente regelen. Bijvoorbeeld het aanvragen van uittreksels uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), afschriften uit de lijst met persoonsgegevens of een afschrift opvragen van een akte van de Burgerlijke Stand. Ook kan men op Mijn Loket terecht voor het maken van een afspraak voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs bij één van de stadswinkels en de status bekijken van aanvragen bij de gemeente.

Noot voor de redactie/