Gemeente Boekel
Geen kapvergunning voor LOG en N605
Via de media heeft u kunnen lezen dat de gemeentelijke kapvergunning
voor de LOG en de N605 in een beroepsprocedure zit. Tot op heden
hebben wij daar, lopende de procedure, minimaal over gecommuniceerd.
Nu de Rechtbank uitspraak heeft gedaan willen wij onze kant van de
zaak nader toelichten.
In januari 2007 zijn door de gemeente drie kapvergunningen verleend
ten behoeve van de aanpassing van wegen in de Landbouw Ontwikkeling
Gebieden (LOG) en voor de reconstructie van de N605 (Uden-Gemert).
Tegen deze vergunningen is door zes partijen bezwaar gemaakt. Nadat in
overleg met de bezwaarmakers het ontwerp is aangepast resteerde een
uiteindelijke kapvergunning van 317 bomen voor de LOG en 265 bomen
voor de N605.
Tegen deze uiteindelijke kapvergunning is door de Brabantse Milieu
Federatie (BMF) beroep aangetekend bij de rechtbank. De Rechtbank
heeft op 12 november de beslissing op het bezwaarschrift tegen de
kapvergunningen voor de aanpassing van de infrastructuur in de LOG en
voor de reconstructie van de N605 vernietigd.
Kapvergunning LOG
Zoals in de inleiding gesteld is met de bezwaarmakers uitgebreid
overlegd over het aanpassen van de plannen voor de LOG. Daardoor kon
de oorspronkelijke aanvraag van 641 bomen worden teruggebracht naar
265 bomen. Van de zes partijen die bezwaar maakten tegen de
oorspronkelijke vergunning was alleen voor de BMF deze beperking niet
voldoende. Door de BMF is daarom beroep aangetekend bij de rechtbank.
Op 12 november heeft de Rechtbank uitspraak gedaan.
Aanleiding
De gemeente is van mening dat de wegen in de LOG structureel verbreed
moeten worden. Nu is vaak sprake van landbouwweggetjes van 3 m breed.
In onze ogen absoluut onvoldoende voor het hedendaagse landbouw- en
bevoorradingsverkeer. Om de wegen te kunnen verbreden is kap van bomen
noodzakelijk. Soms omdat anders simpelweg de breedte ontbreekt, soms
omdat voor de verbreding kabels en leidingen moeten worden verlegd die
elders terug moeten komen.
De uitspraak
De Rechtbank heeft in haar uitspraak geen oordeel gegeven over het
aanpassen van de infrastructuur in de gebieden. Dat is een bevoegdheid
van de gemeenteraad. Het door de BMF ingebrachte argument dat er eerst
een beeldkwaliteitsplan moest worden opgesteld is ook niet
gehonoreerd. De gemeente is van mening dat een beeldkwaliteitsplan
voor de LOG moet worden opgesteld in het kader van de inplaatsingen
van nieuwe bedrijven, niet voor de aanpassing van de infrastructuur.
Met het opstellen van een beeldkwaliteitsplan is intussen gestart.
De rechtbank is echter van mening dat de gemeente de vergunning niet
voldoende heeft getoetst aan de Algemene Plaatselijke Verordening
(APV). De gemeente had in het besluit beter aansluiting moeten vinden
bij de weigeringsgronden uit de APV. Aldus is feitelijk sprake van een
tekortkoming. Dat bestuurlijk wel degelijk de afweging is gemaakt
tussen het aanpassen van de infrastructuur en het handhaven van groen,
en dat als uitgangspunt door de raad is gesteld dat geen bomen van de
lijst waardevol groen mogen worden gekapt is door de Rechtbank
onvoldoende gevonden. De rechtbank heeft de beslissing op bezwaar
vernietigd.
Hoe nu verder?
Op het project zit de nodige tijdsdruk. In 2008 zullen de aanpassingen
van de infrastructuur in de LOG gereed moeten zijn in verband met
subsidies van derden. Doordat er nu een nieuw besluit moet worden
genomen op het bezwaarschrift met wederom een beroepstermijn wordt
realisatie binnen de voorgestane planning erg moeilijk. In elk geval
wordt doorgewerkt op de tracés waar geen kapvergunning nodig is. Het
resultaat daarvan ziet u bij de Waterval en de Bovenstehuis. Voor de
tracés waar wel kapvergunning nodig is kijken we naar het vervolg van
de procedure. Binnen nu en enkele weken zullen we met een voorstel
komen.
Kapvergunning N605
De aanleiding: In provinciaal en regionaal verband is vastgesteld dat
de N605 (Uden-Gemert) een weg is met een regionale functie. Daarmee is
ook geconcludeerd dat deze weg moet worden opgewaardeerd tot
gebiedsontsluitingsweg. Dat is een 80 km weg met minimaal vrijliggende
fietspaden. De weg blijft daarmee eigendom van de provincie. Om de weg
te laten voldoen aan zijn functie is verbreding met 0,50 m
noodzakelijk, krijgt de weg een dubbele asmarkering en moet de afstand
tot obstakels (bijvoorbeeld bomen) minimaal 1 meter zijn. Gelijktijdig
zal de weg een geluidarme deklaag krijgen waardoor de geluidsoverlast
sterk afneemt. Door de gemeente is in samenwerking met de provincie
een ontwerp opgesteld. Daaruit blijkt dat, om aan deze eisen te kunnen
voldoen 265 bomen moeten worden gekapt. Ook in Uden en Gemert is dat
het geval en is de kapvergunning al definitief. Er is door de BMF
beroep aangetekend bij de Rechtbank tegen de beslissing op het
bezwaarschrift tegen de kapvergunning op grondgebied van de gemeente
Boekel.
De uitspraak
De Rechtbank heeft in haar uitspraak geen oordeel uitgesproken over de
aanpassing van de N605. De BMF heeft in haar beroep aangevoerd dat men
niet kan instemmen met het aanpassen van de N605 naar een
gebiedsontsluitingsweg. De Rechtbank heeft geoordeeld dat dat een zaak
is tussen gemeente en provincie.
Ook voor de N605 heeft de Rechtbank echter moeite met de onderbouwing
bij de beslissing op het bezwaarschrift. De vergunning is in de ogen
van de Rechtbank onvoldoende getoetst aan de weigeringsgronden uit de
APV. Deze zijn met name de natuur- en landschappelijke waarde. Dat de
bomen waarvoor vergunning is aangevraagd niet op de lijst waardevol
groen voorkomen is voor de Rechtbank niet voldoende. Ook moet de
gemeente de conclusie uit de uitgevoerde quickscan in het kader van de
Flora en Fauna wet betrekken bij het besluit op bezwaar. De Rechtbank
heeft de beslissing op het bezwaarschrift daarop vernietigd.
Hoe nu verder?
Voor de reconstructie van de N605 is de tijdsdruk lager. Er wordt
subsidie ontvangen voor de geluidssanering van het wegdek maar we zijn
in overleg met het ministerie van VROM om de planning door te
schuiven. De opwaardering van de N605 naar een volwaardige provinciale
weg staat niet ter discussie. Daarom zal voor dit project een nieuwe,
beter onderbouwde beslissing op het bezwaarschrift worden genomen.
Het betekent echter wel een uitstel van de werkzaamheden. De planning
was om na de winter te starten met de uitvoering. Dat zal nu niet
lukken. Op zijn vroegst starten we na de bouwvakvakantie van 2008, een
en ander afhankelijk van de voortgang van de kapprocedure.
Conclusie
Een eerste conclusie, zonder de inhoud van de stukken te kennen, zal
zijn: de gemeente heeft niet goed opgelet en de procedure is niet goed
gevoerd. In eerste aanleg is dat natuurlijk juist. Was de onderbouwing
100% geweest dan was de beslissing op het bezwaarschrift niet
vernietigd. Echter, het is een landelijke tendens dat infrastructurele
projecten op juridische procedures vaak extra vertraging oplopen. Ook
in de Tweede Kamer is dat onderwerp van gesprek en wordt gekeken naar
mogelijkheden om procedures te versnellen.
De gemeente was doordrongen van het belang van bovengenoemde projecten
en heeft zich daarin dan ook door de provincie en externe adviseurs
laten ondersteunen. Dat heeft echter niet tot het gewenste resultaat
geleid.
Ook in dit geval is de conclusie dat de plannen deugen maar dat de
onderbouwing van de afwegingen juridisch vaak niet als voldoende wordt
beschouwd. Er is een ruime bestuurlijke meerderheid voor het
realiseren van de landbouw-ontwikkelingsgebieden en de
gebiedsontsluitende weg Gemert-Uden. Daarom gaan we kijken hoe we met
dit gegeven toch tot een succesvolle afronding van beide projecten
kunnen komen.
Via de gemeentepagina en deze website houden wij u op de hoogte van de
voortgang.
* uitspraak rechtbank kapvergunning nov w48.pdf