Gemeente Boekel


Geen kapvergunning voor LOG en N605

Via de media heeft u kunnen lezen dat de gemeentelijke kapvergunning voor de LOG en de N605 in een beroepsprocedure zit. Tot op heden hebben wij daar, lopende de procedure, minimaal over gecommuniceerd. Nu de Rechtbank uitspraak heeft gedaan willen wij onze kant van de zaak nader toelichten.

In januari 2007 zijn door de gemeente drie kapvergunningen verleend ten behoeve van de aanpassing van wegen in de Landbouw Ontwikkeling Gebieden (LOG) en voor de reconstructie van de N605 (Uden-Gemert). Tegen deze vergunningen is door zes partijen bezwaar gemaakt. Nadat in overleg met de bezwaarmakers het ontwerp is aangepast resteerde een uiteindelijke kapvergunning van 317 bomen voor de LOG en 265 bomen voor de N605.
Tegen deze uiteindelijke kapvergunning is door de Brabantse Milieu Federatie (BMF) beroep aangetekend bij de rechtbank. De Rechtbank heeft op 12 november de beslissing op het bezwaarschrift tegen de kapvergunningen voor de aanpassing van de infrastructuur in de LOG en voor de reconstructie van de N605 vernietigd.

Kapvergunning LOG
Zoals in de inleiding gesteld is met de bezwaarmakers uitgebreid overlegd over het aanpassen van de plannen voor de LOG. Daardoor kon de oorspronkelijke aanvraag van 641 bomen worden teruggebracht naar 265 bomen. Van de zes partijen die bezwaar maakten tegen de oorspronkelijke vergunning was alleen voor de BMF deze beperking niet voldoende. Door de BMF is daarom beroep aangetekend bij de rechtbank. Op 12 november heeft de Rechtbank uitspraak gedaan.

Aanleiding

De gemeente is van mening dat de wegen in de LOG structureel verbreed moeten worden. Nu is vaak sprake van landbouwweggetjes van 3 m breed. In onze ogen absoluut onvoldoende voor het hedendaagse landbouw- en bevoorradingsverkeer. Om de wegen te kunnen verbreden is kap van bomen noodzakelijk. Soms omdat anders simpelweg de breedte ontbreekt, soms omdat voor de verbreding kabels en leidingen moeten worden verlegd die elders terug moeten komen.

De uitspraak

De Rechtbank heeft in haar uitspraak geen oordeel gegeven over het aanpassen van de infrastructuur in de gebieden. Dat is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het door de BMF ingebrachte argument dat er eerst een beeldkwaliteitsplan moest worden opgesteld is ook niet gehonoreerd. De gemeente is van mening dat een beeldkwaliteitsplan voor de LOG moet worden opgesteld in het kader van de inplaatsingen van nieuwe bedrijven, niet voor de aanpassing van de infrastructuur. Met het opstellen van een beeldkwaliteitsplan is intussen gestart. De rechtbank is echter van mening dat de gemeente de vergunning niet voldoende heeft getoetst aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeente had in het besluit beter aansluiting moeten vinden bij de weigeringsgronden uit de APV. Aldus is feitelijk sprake van een tekortkoming. Dat bestuurlijk wel degelijk de afweging is gemaakt tussen het aanpassen van de infrastructuur en het handhaven van groen, en dat als uitgangspunt door de raad is gesteld dat geen bomen van de lijst waardevol groen mogen worden gekapt is door de Rechtbank onvoldoende gevonden. De rechtbank heeft de beslissing op bezwaar vernietigd.

Hoe nu verder?

Op het project zit de nodige tijdsdruk. In 2008 zullen de aanpassingen van de infrastructuur in de LOG gereed moeten zijn in verband met subsidies van derden. Doordat er nu een nieuw besluit moet worden genomen op het bezwaarschrift met wederom een beroepstermijn wordt realisatie binnen de voorgestane planning erg moeilijk. In elk geval wordt doorgewerkt op de tracés waar geen kapvergunning nodig is. Het resultaat daarvan ziet u bij de Waterval en de Bovenstehuis. Voor de tracés waar wel kapvergunning nodig is kijken we naar het vervolg van de procedure. Binnen nu en enkele weken zullen we met een voorstel komen.

Kapvergunning N605
De aanleiding: In provinciaal en regionaal verband is vastgesteld dat de N605 (Uden-Gemert) een weg is met een regionale functie. Daarmee is ook geconcludeerd dat deze weg moet worden opgewaardeerd tot gebiedsontsluitingsweg. Dat is een 80 km weg met minimaal vrijliggende fietspaden. De weg blijft daarmee eigendom van de provincie. Om de weg te laten voldoen aan zijn functie is verbreding met 0,50 m noodzakelijk, krijgt de weg een dubbele asmarkering en moet de afstand tot obstakels (bijvoorbeeld bomen) minimaal 1 meter zijn. Gelijktijdig zal de weg een geluidarme deklaag krijgen waardoor de geluidsoverlast sterk afneemt. Door de gemeente is in samenwerking met de provincie een ontwerp opgesteld. Daaruit blijkt dat, om aan deze eisen te kunnen voldoen 265 bomen moeten worden gekapt. Ook in Uden en Gemert is dat het geval en is de kapvergunning al definitief. Er is door de BMF beroep aangetekend bij de Rechtbank tegen de beslissing op het bezwaarschrift tegen de kapvergunning op grondgebied van de gemeente Boekel.

De uitspraak

De Rechtbank heeft in haar uitspraak geen oordeel uitgesproken over de aanpassing van de N605. De BMF heeft in haar beroep aangevoerd dat men niet kan instemmen met het aanpassen van de N605 naar een gebiedsontsluitingsweg. De Rechtbank heeft geoordeeld dat dat een zaak is tussen gemeente en provincie.
Ook voor de N605 heeft de Rechtbank echter moeite met de onderbouwing bij de beslissing op het bezwaarschrift. De vergunning is in de ogen van de Rechtbank onvoldoende getoetst aan de weigeringsgronden uit de APV. Deze zijn met name de natuur- en landschappelijke waarde. Dat de bomen waarvoor vergunning is aangevraagd niet op de lijst waardevol groen voorkomen is voor de Rechtbank niet voldoende. Ook moet de gemeente de conclusie uit de uitgevoerde quickscan in het kader van de Flora en Fauna wet betrekken bij het besluit op bezwaar. De Rechtbank heeft de beslissing op het bezwaarschrift daarop vernietigd.

Hoe nu verder?

Voor de reconstructie van de N605 is de tijdsdruk lager. Er wordt subsidie ontvangen voor de geluidssanering van het wegdek maar we zijn in overleg met het ministerie van VROM om de planning door te schuiven. De opwaardering van de N605 naar een volwaardige provinciale weg staat niet ter discussie. Daarom zal voor dit project een nieuwe, beter onderbouwde beslissing op het bezwaarschrift worden genomen. Het betekent echter wel een uitstel van de werkzaamheden. De planning was om na de winter te starten met de uitvoering. Dat zal nu niet lukken. Op zijn vroegst starten we na de bouwvakvakantie van 2008, een en ander afhankelijk van de voortgang van de kapprocedure.

Conclusie
Een eerste conclusie, zonder de inhoud van de stukken te kennen, zal zijn: de gemeente heeft niet goed opgelet en de procedure is niet goed gevoerd. In eerste aanleg is dat natuurlijk juist. Was de onderbouwing 100% geweest dan was de beslissing op het bezwaarschrift niet vernietigd. Echter, het is een landelijke tendens dat infrastructurele projecten op juridische procedures vaak extra vertraging oplopen. Ook in de Tweede Kamer is dat onderwerp van gesprek en wordt gekeken naar mogelijkheden om procedures te versnellen.
De gemeente was doordrongen van het belang van bovengenoemde projecten en heeft zich daarin dan ook door de provincie en externe adviseurs laten ondersteunen. Dat heeft echter niet tot het gewenste resultaat geleid.

Ook in dit geval is de conclusie dat de plannen deugen maar dat de onderbouwing van de afwegingen juridisch vaak niet als voldoende wordt beschouwd. Er is een ruime bestuurlijke meerderheid voor het realiseren van de landbouw-ontwikkelingsgebieden en de gebiedsontsluitende weg Gemert-Uden. Daarom gaan we kijken hoe we met dit gegeven toch tot een succesvolle afronding van beide projecten kunnen komen.

Via de gemeentepagina en deze website houden wij u op de hoogte van de voortgang.


* uitspraak rechtbank kapvergunning nov w48.pdf