Verzekeringsbranche samen naar toekomstvisie intermediair kolom
23/11/2007 15:46
Verbond Van Verzekeraars
De NVA, NBVA en het Verbond van Verzekeraars zijn al enige tijd in gesprek over de vraag hoe de intermediaire distributiekolom zich op de sterk veranderende marktomstandigheden moet instellen. Er is een gezamenlijke toekomstvisie ontwikkeld. Aanleiding hiervoor zijn marktontwikkelingen, de veranderende consumentbehoeften, en de druk vanuit de stakeholders op het huidige systeem.
Op dit moment is er veel discussie over diverse aspecten van het huidige distributiesysteem. Recente onderzoeken van bijvoorbeeld het ministerie van Financiën, de Europese Commissie, de AFM en de NMa hebben geleid tot kritische beschouwingen over onder meer transparantie, beloningssystematiek en zorgplicht met name voor complexe verzekeringsproducten. De Nederlandse politiek dringt regelmatig aan op meer regelgeving en toezicht.
De markt zelf is ook in beweging. Er zijn de nodige marktontwikkelingen op het gebied van distributie, technologie en beloningsvormen. Juist om deze dynamiek en de daarmee samenhangende transitie beter te kunnen begeleiden, hebben de brancheorganisaties besloten om gezamenlijk een toekomstvisie en daaraan gekoppeld een actieplan te ontwikkelen.
Uitgangspunten
Partijen hebben met elkaar een aantal uitgangspunten voor de te formuleren visie bepaald. Dit zijn: de consument centraal, verbeter het vertrouwen van de stakeholders respecteer de verschillende verantwoordelijkheden in de kolom, optimaliseer het functioneren van de kolom, creëer meer ruimte voor differentiatie.
Onderzoek
De ambitie van de initiatiefnemers is te komen tot een distributiekolom die ook in de toekomst een sterke concurrentiepositie heeft en het blijvend vertrouwen van de consument geniet. In dat kader is onder meer besloten tot een onderzoek dat dient als input voor de gedachtenvorming. Het onderzoek moet resulteren in praktische aanbevelingen over beloningsuitgangspunten, die passen in een duurzaam model voor distributie van complexe producten.
Andere aspecten die in de aanpak worden betrokken, zijn onder meer de relatie aanbieders-bemiddelaars, transparantie, en vergroting van bewustzijn en inzicht bij klanten omtrent financiën en risico's.
NVA